ساماندهی بازار مسکن از مسیر اقتصادکلان می‌گذرد؛

کنترل تورم، همان توسعه است؛

در بازارهایی همچون مسکن که یک بخش کلان اقتصادی به شمار می‌رود، هرچه عمق و زمان ماندن در رکود افزایش یابد، خروج از آن سخت‌تر می‌شود. چراکه باید ابتدا آسیب‌هایی که در سالهای متمادی روی داده را درمان کرده و بعداز آن به فکر توسعه و ساماندهی آن بخش بود.
کد خبر: ۱۳۳۳۲۵۹
بازارمسکن کشور ما نیز سالها با افزایش قیمت و کاهش میزان تولید درگیر بوده و ساماندهی آن در این شرایط رکودی، بسیار دشوار است. اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم، امید به توسعه ساخت‌وساز و رونق اقتصادی در بخش مسکن بازگشته است. توسعه‌ای که هزینه زیادی به همراه دارد و تامین آن به برنامه‌ریزی دقیق و کارآمد نیازمند است.

تنها راه نجات بازار مسکن، تحرک بخش‌خصوصی است؛

استراتژی فعلی سیاستگذاران بازار مسکن برای افزایش ساخت‌وساز، برنامه‌ریزی طرح‌هایی در قالب مسکن ملی و تولید انبوه با استفاده از ظرفیتهای مالی سازمان‌ها و ارگان‌های بزرگ است. در حالی که نیاز امروز بازار مسکن این نوع توسعه نیست. بلکه به سرمایه مردم و ساخت‌وساز توسط بخش خصوصی نیاز دارد تا با توسعه آنها، تمام حوزه‌های این بخش به صورت پایدار به رونق برسد. چرا که تنها مسیر ساماندهی این بازار، افزایش سرمایه‌گذاری و تحرک بخش‌خصوصی است.

این مهم نیز به توجیه اقتصادی و آینده‌ای مشخص نیاز دارد. به طوری که بنگاه‌های کوچک و بزرگ اقتصادی بتوانند با اعتماد به آینده بازار،‌ برای سرمایه خود برنامه‌ریزی کرده و ریسک ورود به این بخش را بپذیرند. اما این امر نباید فقط در بخش ساخت صورت بگیرد و تامین مالی مردم برای خرید مسکن نیز، باید با تغییرات ساختاری آسان شود.

تامین مالی ساخت و خرید مسکن، از مسیر بازارسرمایه؛

کمک به تامین نقدینگی مردم، سالهاست فقط از طریق تسهیلات روی می‌دهد. تسهیلاتی که با افزایش قیمت مسکن عملا کارایی خود را از دست داده و به واسطه کمبود منابع مالی در بانکها، امکان افزایش آن تا رسیدن به مبلغ موجهی که بخش زیادی از قیمت مسکن را پوشش دهد کافی نیست. از طرفی متقاضیان خرید آپارتمان در امیرآباد و مناطق شمالی شهر، به هیچ وجه نمی‌توانند با استفاده از حداکثر تسهیلات نیز، به خرید خانه بپردازند. حتی این مبالغ، پول پیش اجاره آپارتمان در سعادت‌آباد را هم پوشش نمی‌دهد. پس نیاز است تا روش‌هایی همچون لیزینگ، پیش‌فروش و سرمایه‌گذاری، در بازارمسکن کشور راه‌اندازی شود و با حمایت دولت توسعه یابد.

شایان ذکر است این توسعه، با بهره‌گیری از دانش و ابزارهای نوین تامین مالی امکان پذیر است. ابزارهایی که نقدینگی زیادی وارد این بخش کرده و محرک‌هایی ایجاد می‌کند تا سازندگان، واحدهای خود را با مشارکت مردم بسازند. به این شکل متقاضیان خرید مسکن نیز می‌توانند از سود مشارکت بهره‌مند شده یا به اندازه سهم خود، مالک بخشی از ساختمان شوند.

گفتنی است این مهم با در نظر گرفتن ظرفیت بالای بازارسرمایه کشور ما امکان پذیر است. چراکه هم اکنون بخش بسیاری از نقدینگی مردم ایران در بورس قرار دارد و شرکت‌های سرمایه‌گذاری متعددی هم در حال فعالیت هستند. این دو عامل، برای  انتشار اوراق مشارکت در راستای تامین مالی ساخت پروژه‌های مسکونی کافی است.
 
کنترل تورم، همان توسعه است؛
تورم،‌ بزرگترین مشکل بازار مسکن؛

اما یک مشکل اساسی به نام تورم سد راه این توسعه قرار دارد. به طوری که تا این مسئله یعنی تورم حل نشود، امکان بکارگیری هیچکدام از ابزار و روشهای فوق وجود ندارد. پس مسیر رونق در بازار مسکن از اقتصاد کلان و ثبات نرخ تورم می‌گذرد. با کنترل تورم، شاهد سرازیر شدن نقدینگی سرمایه‌گذاران خرد و کلان به این بخش خواهیم بود.

در این میان یک نکته حائز اهمیت را نباید فراموش کرد. عرضه صحیح و شفاف تمام واحدهای ساخته شده با قیمت مناسب، مبحثی است که نبود آن در سالهای پیش، باعث فعالیت سوداگران در بخش فروش مسکن شد و قیمت املاک را به صورت غیرواقعی افزایش داد. به این صورت که متقاضیان خرید یا اجاره آپارتمان در سعادت آباد، از نرخ اجاره در این محله اطلاع نداشتند و سوداگران، قیمتی بیش از نرخ منطقه را از متقاضی دریافت می‌کردند. به این صورت حباب قیمت در این محله پدیدار شد.

 اما این مشکل را سالهاست مجموعه‌ای دانش بنیان به نام کیلید حل کرده و شفافیت را به بازار املاک اضافه کرده است. کیلید علاوه بر اینکه سرعت، کیفیت و شفافیت را توسط ابزارهای متعدد هوشمند خود به بازار مسکن افزوده، آگاهی ملکی مردم و مشاورین املاک را هم افزایش داده است. ابزارهای مختلفی همچون تخمین قیمت، آمارهای بخش اطلاعات بازارمسکن و کیلید‌مگ که به افزایش آگاهی تمام مردم کمک میکند. همچنین این سامانه دانش بنیان، با راه اندازی بخش کیلید پرو"KiliDpro" عملکرد مشاورین املاک را بهبود بخشیده و فعالیت آنها را هدفمند کرده است.

خانه رویایی خود را ارزان‌تر بخرید!

نیاوران سالهاست میزبان خانواده‌های ثروتمند است و فقط اقشار پردرآمد جامعه در این منطقه سکونت دارند. به همین دلیل، اجاره آپارتمان در نیاوران نیز با هزینه زیاد همراه است. از طرفی واحدهای کوچک در این منطقه به سختی یافت می‌شود و این نیز عاملی برای گرانتر شدن نرخ اجاره آپارتمان در نیاوران به شمار می‌رود. اما سامانه هوشمند کیلید، این مشکل را هم حل کرده است. به طوری که با مشخص‌کردن محدوده نیاوران و اعمال فیلترهایی همچون قیمت، متراژ، طبقه و سایر مشخصات مورد نظرخود، می‌توان بهترین فایل‌ها را مشاهده کرده و با مشاور املاک مورد نظر وارد مذاکره شد.

از سوی دیگر با مطالعه بخش اطلاعات بازار مسکن کیلید، می‌توان از نوسانات قیمت مسکن در 8 سال گذشته این منطقه آگاه شده و با آگاهی بیشتر نسبت به قیمت اجاره آپارتمان در نیاوران، بهترین قرارداد ملکی را منعقد کرد. برای کسب این همه منفعت اقتصادی و صرفه‌جویی در زمان خود، فقط باید کیلید کنید.
 
کنترل تورم، همان توسعه است؛
نظارت دقیق،‌ سیاستهای کاربردی به همراه دارد؛

گفتنی است قیمت و مشخصات کاربردی املاک تهران به تفکیک هر منطقه، در بخش اطلاعات بازارمسکن کیلید در دسترس است تا مردم، مشاورین املاک و حتی سیاستگذاران بازارمسکن، بتوانند برای اعمال تصمیم­های هدفمند و فعالیت‌های ملکی خود، از آنها بهره ببرند. به این صورت سیاستگذار می‌تواند با رصد بازار برای هر محله تصمیم مجزایی بگیرد. به زبان ساده مبلغ تسهیلاتی که می‌تواند به متقاضیان خرید آپارتمان در امیرآباد کمک کند، پاسخگوی نیاز متقاضیان منطقه 1 نخواهد بود. همچنین سیاستهای افزایش تولید مسکن در منطقه‌ای همچون مولوی، تفاوت زیادی با منطقه 22 دارد و نمی‌توان هر دو منطقه را با یک روش توسعه داد. این امر در تهران که فاصله طبقاتی بسیار عمیق است، مشهودتر از سایر شهرهاست. از این رو رصد دقیق بازار و اتفاقات آن، لازمه امروز بازار مسکن است.

همچنین این سامانه هوشمند در مجله خبری خود با عنوان کیلیدمگ به انتشار محتواهای کاربردی در بخش‌های مختلف، همچون اخبار و گزارش‌های روز بازار، مصاحبه، فن­آوری در بازار املاک، معماری، دکوراسیون داخلی و سایر مطالب کاربردی می‌پردازد تا رسالت خود را برای افزایش آگاهی ملکی مردم، به بهترین شکل انجام دهد.
 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها