گفت‌وگو با سید حامد هاشمی مستندساز در سالروز شهادت محسن حججی

تو بی‌سر، سر تری از ما ...

چهار سال قبل در چنین روزی خبری آمد با یك عكس بسیار تكان‌دهنده.آن روزها داعش ترسناك‌ترین گروه بود كه همه دنیا را در ترس و وحشت فرو برده بود. مقرشان در عراق و سوریه بود اما در كشورهای اروپایی هم حملات انتحاری و تروریستی انجام می‌دادند و خلاصه این‌كه همه دنیا از این گروه وحشت داشتند.
کد خبر: ۱۳۳۱۰۱۶

در همان سال‌ها و روزها سربازان ایرانی كه به مدافع حرم شهرت داشتند، در سوریه و عراق مقابل داعش ترسناك و بی‌رحم ایستاده بودند و می‌جنگیدند.

در روزهایی كه سایه تاریك داعش بر دنیا و به خصوص منطقه حاكم شده بود، خبری آمد و عكسی كه همه مردم ایران، منطقه و جهان را در بهت فرو برد.

جوانی ایرانی با لباس سربازی، با چهره‌ای معصوم، چشمانی پرسشگر اما آرام رو به دوربین نگه داشته شده و پشت سر او یك داعشی ایستاده با چهره‌ای كریه و چشمانی خونبار كه تشنه گرفتن جانی دیگر به بدترین شكل ممكن است.

شیطانی در پشت سر فرشته‌ای ایستاده و آماده است تا جان او را بگیرد، اما فرشته می‌داند كه جایش در آسمان است و در میان سپیدی‌ها و روشنایی‌ها و ‌همین یقین آرامش كرده و پهنای سیاهی داعشی را محدود كرده.داعشی با همه قساوت قلبش، جوانی كه محسن حججی نام اوست را سر می‌برد.

داعشی بی‌حیا و خون‌آشام، قساوت را از حد می‌گذارند بدن محسن را مثله می‌كند، رو به دوربین.می‌داند كه داعش تصمیم دارد این فیلم و عكس‌ها را منتشر كند پس سخت‌دلی و سیاهی را به تمام و كمال به نمایش می‌گذارد تا جهانیان و به خصوص ایرانی‌ها را بیشتر بترساند.

چهار سال قبل در چنین روزی عكس‌ها و فیلم‌ها منتشر شد و ما باخبر شدیم كه محسن حججی مظلومانه و به ترسناك‌ترین روش ممكن شهید شده است. در سوریه در نزدیكی بوكمال، جایی كه قرار بوده از نیروهای داعش پاكسازی شود.

چهار سال قبل در چنین روزی محسن حججی شهید شد، دل ما لرزید و اشكمان درآمد و آن تصویرها برای همیشه در ذهنمان ثبت شد اما داعش هم بعد از این قتل دوام زیادی نیاورد.

حالا دیگر كمرنگ شده اما نام و راه محسن حججی هرگز نه كمرنگ می‌شود و نه فراموش. اگر داعش، سیاه‌ترین صفات را به خود سنجاق كرده در طول تاریخ نام شهید محسن حججی برای همیشه ماندگار شد به روسفیدی.

منطقه امنی كه ناامن شد

سید حامد هاشمی، مستندسازی كه سال‌ها در سوریه و عراق بوده و منطقه را خوب می‌شناسد و می‌داند داعش چگونه در عراق و سوریه خیمه زده بود، درباره منطقه‌ای كه محسن حججی شهید شد، می‌گوید:«منطقه‌ای بود معروف به مدار 55 درجه، مرزی كه تقاطع سوریه، عراق و اردن بود.یك طرفش به سمت بوكمال می‌رفت كه قرار بود پاكسازی بزرگ در آن منطقه انجام شود.10 كیلومتری این منطقه جایی بود كه آمریكایی‌ها در آنجا مستقر بودند و كسی نمی‌توانست به آنجا نزدیك شود اما محل امنی بود برای داعش. بادیه پاكسازی شده بود و نوبت بوكمال بود. نیروهای سوری و مدافعان حرم در حال پاكسازی مرز بودند و تصمیم بر این بود كه در 30كیلومتری مرز گروهی متمركز شوند كه تردد داعش را زیر نظر داشته باشند و از حركت آنها جلوگیری كنند. آنهایی كه با منطقه آشنا هستند، می‌دانند كه بادیه صحرایی خشك است و همه تردد‌ها و كوچك‌ترین حركتی دیده می‌شود. شهید حججی و گروهی حدود 20 نفره به منطقه مورد نظر رفتند، آمریكایی‌ها حتما آنها را دیده و متوجه استقرار آنها شده‌اند.حركت آنها رصد شده اما این كه كسی بداند كه آنها مستقر شده و مانده‌اند،كار پهپادهای آمریكایی بوده و همان‌ها بودند كه به داعش خبر دادند و آنها كمین زدند و چندین نفر از سربازان سوری و مدافعان حرم را به شهادت رساندند.»

كار آمریكا بود

«اگر مدافعان حرم غافلگیر شده و به شهادت رسیدند، غافلگیری آنها از سوی داعش نبود. آنها را پهپاد‌ها و نیروهای اطلاعاتی آمریكا به دام انداختند. آنها شهدایی هستند كه دست آمریكا با همه قدرت و اطلاعاتش به خون آنها آغشته است و گرنه داعش در حد و اندازه‌ای نبود كه بتواند به این نیروها كمین بزند و آنها را به شهادت برساند.وقتی عكس و فیلم شهادت محسن حججی پخش شد، دنیا غافلگیر شد.آمریكایی‌ها و داعش اما خشنود شدند، باور آنها این بود كه كار بسیار مهمی انجام داده‌ و ضربه بدی به نیروهای مدافع حرم و مبارز زده‌‌اند.اما باور ما این است كه خون شهدا باعث ترویج اسلام و مكتب شهادت می‌شود. آنها جان خود را در راه مبارزه با آمریكا و دشمنان اسلام فدا می‌‌كنند تا نهضت امام حسین (ع) زنده بماند.آمریكایی‌ها و داعشی‌ها این را متوجه نمی‌شوند.اما وقتی به فرمانده‌ای سردار شهید حاج قاسم سلیمانی منطقه از داعش پاكسازی شد و سایه وحشت آنها در منطقه و جهان كمرنگ شد، جهانیان متوجه شدند كه خون شهدایی مانند شهید حججی نه‌تنها ما را در ادامه مبارزه ناامید و خسته نمی‌كند بلكه مصمم‌تر می‌شویم كه راه شهیدان را ادامه بدهیم. روزی كه محسن حججی شهید شد، سردار قمی هم به شهادت رسید كه از فرماندهان محور بود. اما رهبر معظم انقلاب شهید حججی را ستودند و درباره او جمله‌ای فرمودند كه راه را به جوانان نشان داد.ایشان درباره شهادت حججی فرمودند: خداوند این واقعیت را با شهید حججی به همه اثبات كرد و با بزرگ و عزیزكردن او و نمادساختن از او نشان داد كه نسل جوان امروز، این‌گونه مخلصانه و صادقانه در پی جهاد فی سبیل‌ا... است و این، آیت الهی و نشانه خدا و معجزه جاری انقلاب است...».

شهادت حق آنهاست

آقای حاج امیر نصیری معروف به حاج اسماعیل كه جانباز هم شدند سال 94 در روستایی در نزدیكی حلب با محسن حججی كه آن زمان در منطقه بود و با داعش می‌جنگید هم‌رزم بوده.حاج اسماعیل درباره شهید حججی گفت: «جوان ساده و بی‌آلایشی بود كه نماز شب‌اش ترك نمی‌شد.شهادت حق چنین جوانانی است.»شهید حمید‌رضا بابل‌خانی معروف به حاج ابراهیم اهل اصفهان كه 28 بهمن 98 به شهادت رسید هم بر این باور بود كه شهدایی مانند شهید حججی آنقدر پاك‌اند و معتقد به راه و روشی كه انتخاب كرده‌اند كه باید شهید شوند.شهادت حق همین‌هاست.روح آنها آنقدر بلند است كه روی زمین نمی‌ماند. سردار سلیمانی شهید شد، چون شهادت بهترین هدیه به او و سربازانی بود كه با اقتدا به سید‌الشهدا تربیت كرد.آنها در مسیر راه امام حسین(ع) ماندند و شهید شدند.بعد از شهادت سردار قاسم سلیمانی در خارج از دمشق در مسیری در حال حركت بودیم. سوری‌ها كه نه از نژاد ما هستند نه هم‌خون و نه هموطن، ما را از ماشین پیاده می‌كردند، بغل كرده و می‌بوسیدند و درباره شهید حاج‌قاسم حرف می‌زدند و اشك می‌ریختند.آنها برای شهید سلیمانی گریه می‌كردند، چون می‌دانستند او و سربازانش شهید شده‌اند تا اسلام زنده بماند.شهادت نقطه قوت اسلام و مردان اسلام است.

باران باستانی - روزنامه‌نگار / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها