معاون فرهنگی و امور رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی استفاده از تکنولوژی و فناوری‌های نوین را برای حفظ و افزایش جایگاه رسانه و خبرگزاری‌ها در نزد مخاطبان ضروری دانست و بر به روزرسانی آنها تاکید کرد.
کد خبر: ۱۳۳۰۸۴۲

به گزارش جام جم آنلاین خراسان رضوی، افشین تحفه گر با تبریک روز خبرنگار گفت: دسترسی به اطلاعات و اخبار از نیازهای مهم انسان است و یکی از وظایف رسانه، جلب اعتماد مردم برای خط دهی به افکار عمومی است که این مهم بدون توجه به کمیت و کیفیت مطالب و نیاز مخاطب میسر نیست.

وی افزود: با توجه به رشد فناوری و تکنولوژی ارتباطی، گسترش و تعدد رسانه های جدید، بکارگیری فناوریهای نوین و ارائه آموزش‌های لازم در این زمینه برای حفظ مخاطب داخلی و خارجی و جایگاه خبرگزاری ها، مطبوعات و رسانه ها ضروری است.

مولفه‌های تاثیرگذار در افزایش رضایتمندی مخاطب 

معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: مردم برای کسب اطلاعات و راهنمایی، آرامش، سازگاری و شکل گیری هویت شخصی از رسانه ها استفاده می کنند و در واقع مهمترین نقش رسانه ها را می‌توان برآورده کردن نیازها و انگیزه های مخاطب دانست لذا به هر میزان که رسانه ها این نیازها و انگیزه ها را برآورده سازند، به همان میزان رضایتمندی مخاطب را فراهم خواهند کرد.

وی گفت: مردم در استفاده از رسانه ها دارای هدف و انگیزه هستند و برای برآورده کردن نیازها و امیال خود از منابع خبری استفاده می کنند.

تحفه گر افزود: استفاده از رسانه ها به منظور کسب رضایت یا منفعت از جمله جستجوی اطلاعات برای تقلیل شک و تردید و حل مسائل و مشکلات شخصی مخاطبان است.

وی ادامه داد: مولفه دیگری که می تواند به رضایتمندی مخاطبان از رسانه کمک کند، عوامل اجتماعی و روانشناختی است که واسطه رفتار ارتباطی بوده و این رفتار پاسخی به رسانه ها در برابر وضعیتهای اجتماعی و روانشناختی مانند تعامل میان فردی و مقوله اجتماعی و شخصیت است.

انگیزه‌های اساسی مخاطب برای استفاده از رسانه

معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: مجموع نیازها و انگیزه های مخاطب در استفاده از رسانه را می توان در چند مقوله تفکیک کرد که نخستین مولفه "آگاهی و نظارت" است به طوری که مردم به منظور کسب اخبار و اطلاعات از محیط پیرامون و نظارت بر محیط اجتماعی خود از رسانه ها استفاده می کنند.

وی افزود: دومین مولفه "روابط شخصی" است به این معنا که مردم در فرآیند ارتباط، رسانه ها را همراه و همنشین خود تلقی می کنند و از محتوای رسانه برای ارتباط و گفتگو با دیگران استفاده می نمایند.

تحفه گر ادامه داد: سومین مولفه "هویت شخصی" است که مردم برای کسب خودآگاهی، یافتن الگوهای رفتاری و تقویت ارزشهای شخصی از رسانه استفاده می کنند و چهارمین مولفه "سرگرمی" است که مردم از رسانه ها برای سرگرم شدن و گریز از مشکلات زندگی روزانه و تخلیه عاطفی استفاده می‌کنند.

تامین اعتبار برای منبع خبر

وی گفت: یکی از موضوعاتی که در جلب و جذب مخاطب از سوی رسانه اهمیت دارد، اعتبار گوینده و نویسنده است. هم تخصص و هم قابلیت اعتماد، تمایزی بین رسانه ها ایجاد می کند، مفهوم تخصص و خبرگی به آگاهی و تجربه در حوزه معینی دلالت دارد و قابلیت اعتماد به میزان صداقت و قابل اعتماد بودن منبع خبر اشاره می کند.

معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی افزود: منبع درست می تواند موجب افزایش اثر پیام باشد لذا گزینش یک منبع موثر برای گفتگو بسیار موثر است.

وی ادامه داد: خبرگزاری ها با در اختیار داشتن نیروهای متخصص و باتجربه و استفاده از قابلیتها و توانمندیهای آنان سعی در ارایه مطالب خبری حرفه ای به مخاطبان خود دارند، بنابراین شعار "صحت، سرعت و دقت" را سرلوحه کار خود قرار می دهند تا بتوانند به عنوان یک منبع مورد اعتماد مخاطب قرار گیرند.

تحفه گر گفت: در این راستا خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) با ۸۰ سال سابقه فعالیت و تکیه بر نیروهای زبده خود، خبرها را در کوتاه ترین زمان با صحت و دقت فراوان در اختیار مخاطبانش قرار می دهد.

وی افزود: در واقع ایرنا به عنوان یک منبع معتبر مورد توجه مخاطبان خاص خود قرار دارد بطوری که صحت مطالبی که در شبکه های اجتماعی، سایتها و حتی رسانه های خارجی منتشر می شود با تطبیق دادن آنها با اخبار ایرنا به عنوان رسانه رسمی و نبض تپنده نظام، محک می خورد و صحت و سقم آن سنجیده می‌شود.

عوامل موثر در رسانه 

معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیروی انسانی و فناوری را از عوامل موثر در فعالیت رسانه دانست و ادامه داد: نقش انسان در سازمان و نوع نگاه به او سهم بسزایی در موفقیت یا شکست سازمان دارد و در این میان آنچه مقوله تحول را حیات می‌بخشد و بقای سازمان رسانه ای را تضمین می کند، منابع انسانی آن است.

وی گفت: با آغاز هزاره سوم هر روز نقش منابع و سرمایه انسانی پررنگ تر شده و اکنون از آن به عنوان تنها عامل کسب موفقیت و مزیت رقابتی پایدار در هر سازمان یاد می شود، بنابراین می توان گفت مهمترین سرمایه هر سازمان از جمله سازمانهای خبری، نیروی انسانی کارآمد و مسلط بر کار حرفه‌ای است، با داشتن این سرمایه، سایر سرمایه ها و توانمندی های لازم به دست خواهد آمد و برعکس نداشتن نیروی انسانی حرفه ای سایر سرمایه ها از قبیل اعتماد مردم، میزان مخاطب و استفاده بهینه از فناوریهای در اختیار را کاهش خواهد داد.

تحفه گر افزود: بین آموزش نیروی انسانی و بهبود کمی و کیفی مطالب خبری رابطه مستقیم و معنادار وجود دارد، امروزه آموزش به عنوان یکی از روشهای توصیه شده در حوزه سرمایه انسانی سازمانها مطرح است و هر سازمان به افراد آموزش دیده و باتجربه نیازمند است تا ماموریتهای پیش بینی شده آن به سرانجام برسد. 

وی ادامه داد: البته ارتقای وضعیت معیشتی و تامین نیازهای مادی و توجه به حقوق و مزایای کارکنان، برای ایجاد انگیزه در آنان و استفاده بهتر از فناوریهای نوین ارتباطی و ظرفیتهای علمی و تخصصی نیروی انسانی ضروری به نظر می‌رسد.

چند پیشنهاد

معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: ارتقای سطح کیفی فعالیتها بویژه فعالیتهای خبری با جذب نیروهای متخصص و آموزش نیروها، تعیین استانداردهای محتوایی و کیفی برای افزایش کارایی و مقبولیت ملی و جهانی، سرمایه گذاری در زمینه فناوریهای نوین و ارتقای سطح بهره گیری از سیستم های پیشرفته و ارتقای اطلاع رسانی و ظرفیتهای علمی و تخصصی دست‌اندرکاران تولید و پخش اخبار در زمینه های مورد نیاز ضروری است.

وی افزود: در تجهیزات نوین قابلیتهای بسیار برای سرعت بخشیدن به فرآیند تولید و انتشار خبر وجود دارد که به شرط مدیریت صحیح و آموزش نیروی انسانی می توان به نحو موثری از آن بهره گرفت.

تحفه گر ادامه داد: برای بهبود وضعیت نیروی انسانی شاغل در خبرگزاریها، مطبوعات و رسانه ها باید به وضعیت رفاهی و معیشتی و نیازمندی های کارکنان نیز توجه کرد.

وی گفت: با توجه به اینکه خبررسانی کارکرد اصلی خبرگزاریها، مطبوعات و رسانه ها محسوب می شود، ضرورت دارد مدیریت سازمانها سیاستهای خبررسانی خود را متناسب با نیازهای جامعه قرار دهند.

معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی افزود: شناسایی عوامل موثر در بهبود کمی و کیفی مطالب خبری از نگاه کارشناسان در هر سازمان ضروری به نظر می رسد و مدیران تحریریه و اتاق خبر باید در یک طرح از پیش طراحی شده قواعد و معیارهای تولید خبر را معین کرده و سپس وظایف و روابط سازمانی و نحوه هماهنگی بین اعضای اتاق خبر را تعریف کنند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه خراسان رضوی با کشورهای همسایه ارتباط فرهنگی قابل قبولی دارد، لذا باید در ارایه اخبار و اطلاعات صحیح برای مخاطبان این کشورها نقش آفرینی کند.

تحفه گر گفت: رسانه های استان در سالهای اخیر از سرمایه انسانی و همچنین تکنولوژی پیشرفته به خوبی بهره مند شده‌اند و در بزنگاه های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی عملکرد خوبی داشته‌اند و امروزه نیز که در جنگ با ویروس کرونا قرار داریم، رسانه ها در آگاهی بخشی، آموزش و اطلاع رسانی به مردم نقش بی بدیل ایفا کردند که جای قدردانی دارد.

منبع : ایرنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها