رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کبودرآهنگ خبر داد

قمقمه سفالی منقوش مکشوفه از دهانه غار علیصدر ثبت ملی شد +عکس

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کبودرآهنگ از توابع استان همدان گفت که ثبت ملی قمقمه سفالی منقوش کشف شده از دهانه غار علیصدر در این شهرستان به صورت رسمی ابلاغ شد.
کد خبر: ۱۳۲۷۵۵۷

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا، «مهدی غلامی» افزود: قمقمه سفالی منقوش که در سال ۱۳۷۳ از دهانه غار علیصدر کشف شد، به شماره ۱۷۵۴ با نظر شورای ثبت وزارت میراث فرهنگی ثبت شده که این موضوع هفته گذشته به صورت رسمی ابلاغ شد.

وی تصریح کرد: این قمقمه سفالی با نقوش هندسی و گیاهی به صورت نقش کنده و نقوش هندسی خورشید تزیین شده که دارای دو دسته قرینه است که یکی از دسته‌ها شکسته و جای آن کاملا مشخص است.

به گفته وی، قدمت این قمقمه مربوط به دوره سلجوقی ایلخانی است و کشف این اثر نشان می‌دهد که در زمان‌های گذشته از غار به عنوان آب انبار، پناهگاه، تفریحگاه و حتی به صورت یخچال طبیعی از سوی اهالی منطقه استفاده می‌شده است.
 
قمقمه سفالی منقوش مکشوفه از دهانه غار علیصدر ثبت ملی شد +عکس

روستای «علیصدر» در ۸۰ کیلومتری غرب همدان (شهرستان کبودرآهنگ) بزرگترین غار آبی جهان را در دل خود جای داده، این روستا به واسطه وجود غار علیصدر و همچنین ویژگی‌های خاص تفریحی و توریستی، یکی از روستا‌های هدف گردشگری استان همدان است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها