کشف چوب قاچاق در طارم
رئیس منابع طبیعی شهرستان طارم :

کشف چوب قاچاق در طارم

نشست مشترک و بازدید از نهالستان کوشکن زنجان با حضور نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
نشست مشترک و بازدید از نهالستان کوشکن زنجان با حضور نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
کد خبر: ۱۳۲۵۰۷۲

به گزارش جام جم آنلاین زنجان، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان در این نشست به کمبود نیرو در برخی از ادارات شهرستان های استان اشاره کرد و گفت: در ماهنشان فقط یک نیرو فعالیت های حقوقی اداره را انجام می دهد که این امر موجب کاهش کیفیت کار نیز می شود.

خلیل آقاجانلو افزود: متاسفانه نیروهای بومی و کیفی در مجموعه های دولتی وارد نمی شوند و این موضوع موجب شده تا ما نیز با کمبود نیروهای با تجربه و بومی در ادارات منابع طبیعی شهرستان ها مواجه باشیم.
این مقام مسئول گفت: در سطح کلان برای این موضوع باید فکری اندیشیده شود و ساختارهای دولتی هم که در این حوزه فعالیت می کنند تقویت شوند.

جعفر بیات معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان هم با اشاره به این که در دهه های گذشته در دو حوزه ماهنشان و ایجرود اقدامات آبخیزداری مطلوبی انجام شده است گفت: در سالهای پیشین، طرح ساماندهی رودخانه در راستای حفاظت از اراضی حاشیه رودخانه در مقابل سیلاب در روستاهای ساری کندی و قره چای اجرا شده است.

وی افزود: پروژه کنترل سیلاب در روستاهای سریک، پشتوک، قره باتلاق، هر دو روستای مغانلو، شیخلو، میرآخور، ماد آباد، خندق لو و میانج دندی در سطح حوزه ماهنشان انجام شده است.
بیات ادامه داد: یکی از برنامه هایی که در حال حاضر در دست مطالعه است پروژه کنترل سیلاب حوزه شهری ماهنشان می باشد.

به گفته این مقام مسئول اجرای این طرح در حوزه شهری ماهنشان به وسعت 7 هزار هکتار به دلیل سیل خیز بودن منطقه حائز اهمیت است و عملیاتی کردن آن نیز نیازمند مطالعه می باشد.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان خاطر نشان کرد: در تلاش هستیم تا این حوزه را نیز آغاز کنیم، ابتدا مطالعات اولیه باید صورت گیرد تا وارد فاز اجرا شود.

وی به اجرای طرح دیوار حفاظتی در خیرآباد دندی هم اشاره کرد و گفت: به دلیل این که در هنگام وقوع سیلاب، سیل وارد روستا می شد، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با اعتبارات استانی طرح دیوار حفاظتی را در این روستا اجرا کرد که خوشبختانه با استقبال جوامع محلی نیز همراه بود.

بیات با بیان این که اقدامات مختلف آبخیزداری و آبخوان داری در ایجرود نیز اجرا شده است گفت: احداث بند در روستای تاریخی خوئین نیز دیگر طرحی بود که با رضایت اهالی همراه بود.

به گفته این مقام مسئول در روستاهای بیدگینه، چسب، احمد کندی، سیدلر، و زرین آباد اقدامات آبخیزداری مطالعه و اجرا شده است.

در ادامه سید مرتضی خاتمی نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر بستر سازی مناسبی در جامعه در حوزه منابع طبیعی انجام شود این حیطه، حیطه ی بسیار ارزشمندی است.

وی با بیان این که چاپ مقالات و نشریات مختلف در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری و یا بارگذاری اطلاعات در سایت های مختلف در این حوزه بسیار کم بوده و حرکت لاکپشتی دارد، در حالی که اگر این امر تقویت شود شاهد ایجاد تغییر نگرش و تغییر رفتار از سوی مرم جامعه نسبت به منابع طبیعی خواهیم بود.

خاتمی ادامه داد: اقدامات انجام شده در حوزه جنگل و صنعت چوب موجب ایجاد تجربه های ارزشمندی شده که این کار هم مولد و هم زایشی است.

این مقام مسئول با بیان این که در بحث اشتغال و سرمایه گذاری نیز هزار راه نرفته داریم گفت: اقداماتی که منابع طبیعی در این چند سال اخیر روی آن متمرکز شده بسیار بکر است و ادامه آن باید جدی گرفته شود.

نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: از سرمایه های فکری که منابع طبیعی استان و حتی شهرستان ها از آن بهره مند هستند باید در راستای رسیدن به اهداف سازمانی از آن ها به بهترین شکل استفاده شود.

خاتمی به موضوع گون نیز اشاره کرد و گفت: مطالعات بسیاری در این مورد انجام شده و فعالان در این عرصه باید دانش خود را به روز نمایند و از تجارب دنیا نیز در این حوزه بهره مند شوند.

وی خاطر نشان کرد متاسفانه یکی از مواردی که موجب ایجاد مشکل می شود نبود ارتباطات کافی و مطلوب بین ادارات است، این در حالی است که ادارات زنجیروار به هم متصل هستند و حل مشکل یکی از آن ها موجب حل مشکل دیگر ادارات هم می شود.

نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس شورای اسلامی در پایان تاکید کرد: افزایش ارتباط با رسانه ها موجب می شود تا علاوه بر فرهنگ سازی در حوزه منابع طبیعی شاهد تغییر نگرش مردم نسبت به این حوزه نیز باشیم.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها