سخنگوی ستاد مبارزه با کرونا:

ویروس هندی کشنده تر از گونه های دیگر است

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت:

از عملکرد سازمان‌ها راضی نیستیم

کرکره‌های نیمه‎باز مشاغلی که در محدودیت‌ها نباید باز باشند، این روزها در شهر زیاد به چشم می‎آید. برخی از صاحبان مشاغل حتی با کرکره باز و افراشته کار می‌کنند. بیش از دو هفته از اعمال محدودیت‌ها می‌گذرد و طبق تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا، اعمال محدودیت‌ها در این هفته نیز تمدید شده‌است.
کد خبر: ۱۳۱۲۲۵۲

سؤال اما این است که چرا محدودیت‎ های کرونایی در شهرها رعایت نمی‎شود؟ به گفته محسن فرهادی، معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت و درمان، در تهران محدودیت‎ها نصف و نیمه رعایت می‌شود اما در شهرهای دیگر، اصناف همراهی خوبی با اجرا شدن محدودیت‎ها دارند.

به گفته فرهادی اما در مجموع وزارت بهداشت و درمان از اجرایی شدن محدودیت‌های کرونایی راضی نیست و نمره خوبی به اصناف نمی‎دهد.

چرا در دو هفته گذشته، ما موفق به اجرایی شدن محدودیت‎ های کرونا نشدیم؟

شما شهر تهران را می‎بینید اما واقعیت این است که محدودیت‎ های کرونا در سایر شهرها و استان‌ها رعایت می‎شود. بعد از تعطیلات نوروزی گشایشی در کسب و کارها ایجاد شده‌است و به همین دلیل، واحدهای صنفی تمایل به بسته بودن ندارند و محدودیت‌ های کرونا را رعایت نمی‎کنند اما از موضع وزارت بهداشت و درمان می‌‎گویم که ما با وجود مشکلات اقتصادی باید محدودیت‎ها را رعایت کنیم و در صورتی که واحد صنفی تخلف کند، ارجاع به دستگاه‌های قضایی یا تعطیلی در انتظارش است.

اما می‏بینیم که واحدهای صنفی بازند.

نظارت زمانبر است. دستگاه‏های اجرایی، وزارت صمت و اتاق اصناف هم وارد عمل شدند و طبق جلسه اخیر که توسط کمیته امنیتی وزارت کشور تشکیل شد، از ارگان‎ها و ادارات درخواست کرد تا وظایف خود را با شدت بیشتری انجام دهند. به‌عنوان مثال از نیروی انتظامی درخواست کرد تا اعمال محدودیت‎های درون‌شهری و بین‌شهری با شدت بیشتری انجام شود. در حال حاضر ما محدودیت هوشمند را راه‌اندازی کردیم که چند روزی است شروع شده‌است.

شما بارها به تعداد اندک ۷۰۰۰ بازرس وزارت بهداشت و درمان که برای اجرایی‌ شدن محدودیت‎ها کم است، اشاره کردید. چرا ناظر استخدام نمی‏ کنید؟

فرآیند استخدام زمانبر است، هرچند که در حال انجام است اما با اجرایی‌شدن طرح شهید سلیمانی، از نیروهای بسیج و هلال‌احمر برای بازرسی استفاده می‎کنیم تا در صورتی که واحد صنفی متخلفی را ببینند به دانشگاه‎های علوم پزشکی معرفی کنند و بعد بازرسان وزارت بهداشت وارد عمل شوند.

اما این کار زمانبر است.

نه این‌طور نیست. ما با سرعت در حال کار هستیم و تا به حال چهار تا پنج برابر با کمک این طرح، نیروهایمان را افزایش دادیم اما گستردگی کار خیلی بالاست. یک نکته خیلی مهم است؛ وزارت بهداشت و درمان وظیفه سازماندهی و نظارت بر عملکرد سایر دستگاه‎ها ازجمله وزارت صمت و اتاق اصناف را به‌عهده دارد و به عملکرد هر کدام از سازمان‎ها و ارگان‎های نظارتی زیرنظر خودش نمره می‎دهد.

کدام سازمان نمره پایین‌تری دارد؟

من برعکس می‌گویم. تعزیرات حکومتی، وزارت راه و شهرسازی و وزارت گردشگری از سازمان‌‎های خوبی هستند که نظارت دقیقی دارند. برخی از واحدهای صنفی دیگر که کار آموزشی می‎کنند و کلاس‎ها را به صورت حضوری برگزار می‎کنند و نیز اداراتی که به محدودیت دورکاری یک‌سوم، بی‎توجه‎اند مشکل بزرگ ما هستند.

به‌عنوان ناظر از عملکرد دستگاه‏ ها راضی هستید؟

نه، راضی نیستیم و اعتقاد داریم که نباید به زور واحد صنفی را مجبور به رعایت کنیم بلکه باید سبک زندگی تغییر کند و خود واحد صنفی، محدودیت را رعایت کند. به عنوان مثال، کتابفروشی که باید تعطیل باشد، می‎تواند از طریق فضای مجازی کتاب ‏ها را به فروش برساند. با این کار لازم نیست که او واحد صنفی خود را باز کند.

لیلا شوقی - جامعه / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها