مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان:

ترک های گنبد سلطانیه شاهدگذاری شدند

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان گفت: شاهدگذاری تمامی ترک‌ها در بنای تاریخی گنبد سلطانیه انجام شد.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان گفت: شاهدگذاری تمامی ترک‌ها در بنای تاریخی گنبد سلطانیه انجام شد.
کد خبر: ۱۳۰۷۸۳۱
به‌گزارش جام جم زنجان، امیر ارجمند گفت: ترک ها بر روی سازه داخلی و خارجی گنبد سلطانیه یکی از آسیب‌های موجود است که بیشتر مشاهده می‌شوند و تمامی این ترکها در طی شش ماهه دوم سال آسیب شناسی و شاهدگذاری شدند. ترک های گنبد سلطانیه در طی شش ماهه دوم سال شاهدگذاری شدند.

ارجمند گفت: مقاوم سازی ابنیه تاریخی متفاوت با بحث مرمت بوده و انجام عملیات های مرمتی برای حفظ آثار تاریخی لازم هستند. ترک­های ایجاد شده در بخش­‌های مختلف گنبد سلطانیه پدیده­‌ای پویا است که با گذشت زمان برحسب شرایط مختلف پیرامونی و رفتار سازه بوجود آمده است.

او افزود: یکی از مهمترین موضوع ها در عملیات هاي اجرايي حفاظت و مرمت، شناخت عوامل آسیب رسان به بناها و محوطه هاي تاریخی می باشد، زیرا باز شناسایی، کنترل و یا از بین بردن عوامل آسیب رساننده می تواند مانع رشد وپیشرفت آسیب ها شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان گفت: استمرار و ضرورت پایش در وضعیت اثر به صورت روزانه از ترک های مرمت شده وهمچنین شاهد گذاری های انجام شده در سال هاي گذشته وماه هاي پيش رو این عوامل مورد پایش وبررسی و مستندسازی قرار مي گيرند. خوشبختانه در حال حاضر هیچ ترک تند شونده وحادي که تهدید جدی برای سلامت گنبد و محوطه سلطانیه باشد وجود ندارد و بنا در ثبات وتعادل قرار دارد.

ارجمند بیان کرد: عملیات شاهد گذاری تنها پس از آسیب دیدن بنا انجام شده و عملیات مرمتی محسوب می شود و نمی توان آن را اقدامی در رابطه با مقاوم سازی بنا در برابر زلزله محسوب کرد. صفحات مستطیلی شکل گچی به شکل پروانه و در ابعاد کوچکی به اندازه یک کارت ویزیت روی ترک ها در گنبد سلطانیه ایجاد شده است و تاریخی روی آن ثبت شده است که نشان دهنده زمان شاهدگذاری است.

او تاکید کرد: اگر پس از عملیات شاهد گذاری، این صفحه مجددا ترک بخورد نشان دهنده فعال بودن ترک است که در این شرایط مرمتگران این پایگاه جهانی باید نسبت به انجام اقدامات حفاظتی متناسب به شرایط و نوع ترک ، آن را مهار کرده و مجددا شاهدگذاری کنند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها