تعطیلات نوروز یکی از بهترین زمان‌ها برای مسافرت است. بعضی‌ها مقاصد بین‌المللی را برای گذران تعطیلات انتخاب می‌کنند و بسیاری از هموطنان با توجه به اقلیم‌های مختلف جغرافیایی و آب‌وهوایی کشورمان به یکی از مناطق گردشگری ایران سفر می‌کنند.
کد خبر: ۱۳۰۶۹۸۱

در ماه‌های اخیر به‌جز چند شهر و استان، وضعیت کووید ۱۹ در بیشتر مناطق کشورمان نسبتا پایدار مانده‌است که نظریه‌های مختلفی از جمله ابتلای قبلی تعداد قابل‌توجهی از جمعیت مطرح شده‌است؛ ولی آیا این وضعیت ماندگار است؟ یا مانند فواصل بین موج‌های قبلی با یک نسیم، قابلیت ویرانگر خود را باز می‌یابد؟

کنترل‌نشدن ویروس‌ های تنفسی در درازمدت، این فرصت را برای آنها فراهم می‌کند که با تغییر ساختار (جهش) در محیط باقی بمانند و مبارزه با آنها دشوارتر شود.

اکنون نیز فرم‌های جهش‌ یافته در برخی استان‌ها گزارش شده‌است که با ادامه رفت‌وآمدهای بین‌شهری در کل کشور گسترش خواهدیافت.

اشکال جدید ویروس با توجه به سهولت بیشتر سرایت، قطعا همه‌گیری را ریشه‌دار و ماندگارتر خواهدکرد و با نظر به کشندگی بیشتر و ابتلای بیشتر سنین پایین، پیامدهای جمعیت‌شناسی و اقتصادی جبران‌ناپذیری به‌دنبال خواهدداشت.

قطعا فرصت تعطیلات نوروزی از محدود زمان‌هایی است که اقشار مختلف مردم برای رفع خستگی و دیدار با اقوام و همچنین مسافرت در اختیار دارند و رعایت این توصیه که دو نوروز متوالی در خانه بمانید برای بسیاری دشوار است ولی با توجه به تجربیات یک‌سال گذشته و مقدم‌بودن حفظ سلامت مردم، اعمال دستورالعمل‌هایی مبنی بر کاهش سفرهای نوروزی، اجتناب ناپذیر است.

دکتر علیرضا فاطمی - متخصص بیماری‌های عفونی / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها