روابط عمومی صدا و سیمای استان بوشهر خبرداد؛

افتخارآفرینی فرزندان رادیو بوشهر در جشنواره ملی صدای شهر اصفهان

مروری بر عملکرد یک‌ساله رسانه ملی در مقابله با بحران کرونا

واکسن رسانه‌ای کرونا

بیش از یک سال شده که کرونا با ماست. مهمان ناخوانده‌ای که از اسفند پارسال پایش به ایران باز شد، جا خوش کرد، جان شیرین هزاران هموطن را گرفت و زندگی همه را تحت‌تاثیر خود قرار داد.
کد خبر: ۱۳۰۶۳۸۹
در این یک سال، صداوسیما به عنوان بزرگ‌ترین، موثرترین و فراگیرترین رسانه کشور در صف اول جهاد رسانه‌ای نبرد با این ویروس منحوس ایستاد. تلاش رسانه ملی از روزهای ابتدایی این بحران یعنی پارسال، همین روزها به قدری بود که مقام معظم رهبری در اولین سخنرانی زنده تلویزیونی در ۲۱ فروردین فرمودند: «صداوسیما در این زمینه {مقابله با کرونا} بسیار خوب عمل کرده است.» این رسانه از همان آغاز بحران با مدیریت هوشمندانه و در کمال آرامش با شعار «آموزش، آگاهی‌رسانی و آرامش» وارد گود شد. همه از مدیران ارشد، کارمندان ستادی و کارمندان صف، کارکنان قراردادی، برآوردی، پروژه‌ای و...، داوطلبانه و مخلصانه پا در این میدان نهادند. در روزهایی که نهادها و ادارات دیگر با استناد به شیوه‌نامه‌های بهداشتی به حالت تعطیل یا نیمه تعطیل درآمده بودند، رسانه ملی حضور داشت تا جای خالی آن نهادها پر شود. براساس آمارهای اعلام شده صدا بیش از ۷۵۰۰ ساعت؛ سیما بیش از ۵۰۰۰ ساعت، سیاسی بیش از ۸۳۰۰ ساعت، امور استان‌ها حدود ۱۸ هزار ساعت و برون‌مرزی حدود ۱۰۰۰ ساعت درباره كرونا برنامه ساخته‌اند. معاونت‌های پیام سازمان در یک سال گذشته بیشتر از ۴۰ هزار ساعت برنامه با محور آموزش و آگاهی‌رسانی درباره مبارزه با ویروس كرونا تولید كرده‌اند.

۱۰۴۴۷ کلاس درس تلویزیونی
نظام آموزشی کشور بیش از یک سال است که به حالت مجازی و غیرحضوری درآمده است. در این یک سال با پیشنهاد سریع و صریح رئیس سازمان، «مدرسه تلویزیونی ایران» از دهم اسفند ۹۸ با محوریت شبکه آموزش همراه با شبکه‌های معین چهار، امید و قرآن و همچنین شبکه‌های رادیویی راه افتاد. تاکنون ۱۰۴۴۷ کلاس درس حدودا ۲۵ دقیقه‌ای پخش شده است تا عدالت آموزشی اعمال شود. استقبال ۸۶ درصدی کودکان و نوجوانان، امتیاز بسیار بالایی برای تلویزیون به ویژه برنامه‌های آموزشی سیما بود که نشان داد حدود ۱۳ میلیون نفر از ۱۵ میلیون کودک و نوجوان ایرانی در یک سال اخیر پای کلاس‌های درس رسانه ملی نشسته‌اند.

از اطلاع‌رسانی تا سرگرم‌سازی
در این بحران صداوسیما ‌در حوزه‌های دیگر هم ورود پیدا کرد:
*مسؤولان وزارت بهداشت و ستاد ملی مبارزه با کرونا، تنها از طریق تریبون این رسانه توانستند به صورت مستمر با مردم در ارتباط باشند. در واقع رسانه ملی، بال اصلی ستاد ملی مبارزه با کرونا در حوزه اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی بود.
*صدا و سیما در مقاطع مختلف، بار اصلی سرگرمی‌سازی را هنگام قرنطینه خانگی بردوش کشید. پخش برنامه‌های متنوع در نوروز ۹۹، میزان مخاطبان سیمای رسانه ملی را از مرز ۹۰ درصد عبور داد که در تاریخ سازمان، بی‌نظیر بوده است. ۳۱ سریال جدید در بیش از ۹۰۰ قسمت از شبکه‌های یک، دو، سه و پنج پخش شد تا مخاطبان همچنان پای گیرنده‌های تلویزیونی بنشینند.
*معاونت صدا هم با راه‌اندازی رادیوهای فصلی و همین طور پخش ده‌ها بسته اخبار سلامت، شنوندگان را از اخبار کرونایی آگاه می‌کرد. در حوزه استان‌ها نیز هر کدام از ۳۳ مرکز، بسته به شدت و ضعف شیوع کرونا و وضعیت بومی منطقه‌شان، برنامه‌های متنوعی پخش کردند.
*معاونت سیاسی که شامل بخش‌های خبری، شبکه خبر و خبرگزاری صداوسیما می‌شوند نیز بیشترین میزان مواجهه با این بیماری را داشته‌اند. خبرنگاران، مجریان و عوامل دیگر به سبب رویارویی بی‌واسطه با محیط‌های آلوده برای تهیه گزارش و اخبار وانعکاس آنها، بیش از بخش‌های دیگر درگیر این بیماری شدند و با این حال افزایش مخاطبان بخش‌های خبری و شبکه خبر نشان داد، مردم اخبار کرونایی را از مجاری رسمی و قانونی آن پیگیری می‌کنند.
*بخش دیگر پشتیبانی‌ها مربوط به حوزه‌های اداری، مالی و انسانی سازمان بود. رصد پی در پی اخبار مربوط به کرونا و سازمان و اعلام آن برای مسؤولان از دیگر اقدامات اداره کل روابط عمومی سازمان بود. بنا به اعلام مرکز بهداشت و درمان سازمان در یک سال اخیر، متاسفانه ۳۹ همکار شاغل و بازنشسته‌ در این سازمان در نبرد با کرونا از دست رفتند. همچنین در یک سال اخیر در تهران بیش از ۱۷۱۲ همکار و در تمام مراکز استان‌ها هم بیش از ۱۳۱۸ نفر مبتلا به کرونا شده‌اند.

دیگر برنامه‌های مناسبتی
معاونت‌های پیام (صدا، سیما، استان‌ها، برون‌مرزی و سیاسی) در مناسبت‌های مختلف با راهبردی واحد، با توجه به مخاطبان خاص خود به برنامه‌سازی پرداختند. در ماه رمضان که اماکن مقدس، تعطیل و گردهمایی‌های مذهبی ممنوع بود، برنامه‌های مختلفی با شعار «هر خانه یک مسجد» پخش شد. در محرم، سازمان، «حسینیه ایران» شد و در اربعین، «موکب حسینی ایران» در صداوسیما برپا شد. ارتباط‌های زنده پی‌درپی با اماکن مقدسه، حرم‌های مطهر و عتبات عالیات، هم جزو دیگر برنامه‌ها بود. برنامه‌های دیگر هم مثل واکسن، قرنطینه و... جزو مواردی هستند که با محوریت کرونا روی آنتن رفتند. دیگر برنامه‌های صداوسیما هم سعی کردند متناسب با فضای این روزهای دنیا روی آنتن بروند.
حوزه فنی سازمان در سال کرونایی که تحریم‌ها علیه ملت ایران به اوج رسیده بود، علاوه بر افزایش خدمات خود، طرح HD سازی ۱۴ شبکه سازمان را اجرایی و ۹۰۰ طرح را در دهه فجر افتتاح کردند.
 
منبع: نوشین مجلسی - رسانه / روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها