حمید قنبری از ضبط و تدوین ۱۰ قطعه با حضور نوازندگان سازهای کوبه ای خبر داد.
کد خبر: ۱۳۰۱۶۱۶
به گزارش جام جم آنلاین، «حمید قنبری» پژوهشگر موسیقی و طراح پروژه «همساز» در گفت و گو با فارس، به احیای مفهوم واقعی همنوازی متکی بر همدلی در نوازندگی در قالب این پروژه اشاره کرد و گفت: هدف از اجرای این پروژه جایگزین کردن رفاقت به جای رقابت میان نوازندگان و هنرمندان است.

حمید قنبری ضمن اعلام خبر آغاز پروژه «همساز» با انتشار تصویر نخستین قطعه مرتبط با همنوازی با ساز تنبک، در شبکه های اجتماعی اظهار داشت: نمی توان انکار کرد که گاهی میان نوازندگان یک ساز مشترک رقابت حاکم می شود و روابط دو نوازنده و اثر مشترکی که خلق می کنند تحت تأثیر این رویکرد قرار می گیرد. اما پروژه «همساز» به شکل ویژه در صدد احیای مفهوم همراهی و همدلی در جریان همسازی و همنوازی است. 

وی در ادامه با اشاره به تحقق مقدمات این پروژه از سال گذشته، تصریح کرد: در قالب این پروژه نوازندگان سازهای مشترک با در اختیار داشتن خط اصلی یک قطعه که از پیش طراحی و نوشته شده است، نسبت به بداهه نوازی با یکدیگر اقدام می کنند. محصول این همنوازی در قالب کلیپ کوتاه تصویری منتشر خواهد شد که ضمن خلق قطعه ای موسیقایی با تکیه بر هنر بداهه نوازی، فرصتی آموزشی نیز محسوب می شود. 

قنبری از ضبط و تدوین ۱۰ قطعه با حضور نوازندگان سازهای کوبه ای خبر داد و افزود: با توجه به سهولت دسترسی مخاطبان عام و خاص موسیقی به بستر شبکه های اجتماعی، قطعات تولید شده در این فضا و با هشتگی تحت عنوان «همساز» منتشر خواهند شد و عمده ترین هدفی را که دنبال می کنند، به نمایش گذاشتن تأثیر درخشان همدلی نوازندگان در کیفیت آثار مشترک موسیقایی است. 

وی به استقبال نوازندگان سازهای مختلف برای مشارکت در این پروژه اشاره کرد و گفت: تاریخ موسیقی ایران شاهد قطعات بی بدیل بسیاری است که از دونوازی اساتید برجسته ای برآمده و از آنجا که منشأ این بداهه نوازی ها همدلی استادان بوده، قطعات خلق شده، اثرگذار و ماندگار شده اند.  

این کارشناس و پژوهشگر موسیقی به توسعه میدان پروژه «همساز» به همنوازی سازهای مختلف توسط نوازندگان داخل و خارج کشور در گام های آتی این پروژه تأکید کرد و افزود: این پروژه محدود به نوازندگان ایرانی نخواهد شد؛ چنان که تجربه همنوازی با نوازندگانی از سایر کشورها نیز صورت پذیرفته است. «همساز» اگرچه در این نقطه آغاز شده اما می تواند همچنان ادامه داشته باشد و نویدبخش مهرورزی ها و همسازی های دیگر باشد.  

حمید قنبری به عنوان طراح ایده «همساز»، ضمن پژوهشگری، نوازندگی و تدریس موسیقی، تألیف کتاب ضرب آوا و ویرایش کتاب امیرناصر افتتاح، سرپرستی گروه کوبه ای «کلون زمان» و همراهی و همنوازی با اساتیدی چون محمدرضا شجریان و حسین علیزاده را در کارنامه خود دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها