کارشناس تغذیه در گفت و گو با جام جم آنلاین مطرح کرد؛

باید و نبایدهای نوشیدنی در ماه رمضان / اجتناب از چای پررنگ

کم شدن آب بدن در ماه رمضان برای روزه داران یکی از بزرگ ترین چالش های سلامتی روزه داران است و در طول روز آنها را بسیار اذیت می کند که البته می توان با انتخاب برخی از نوشیدنی ها و مصرف کافی آب از بروز آن جلوگیری کرد.
کد خبر: ۱۲۶۵۸۵۲

به گزارش جام جم آنلاین ، روز در رمضان امسال طولانی است و روزه داری برای افراد سخت. برای این منظور چه می توان کرد؟ چگونه می توان از تشنگی جلوگیری کرد و یا اینکه آن را به حدال رساند؟

دکتر ژاله احمدزاده متخصص تغذیه در اینباره به جام جم آنلاین گفت: تشنگی در هوای گرم این روزها بزرگ ترین مشکل روزه داران است که البته با رعایت نکاتی می توان تا حد زیادی آن را کم کرد تا یک فرد روزه دار بیش از اندازه اذیت نشود. به همین دلیل است که استفاده از مایعات در سحری و افطاری اهمیت ویژه ای دارد.

احمدزاده عنوان کرد: به هر حال تشنگی برای یک روزه دار آن هم در دمای بالای هوا اجتناب ناپذیر است و نمی توان آن را به طور کلی رفع کرد اما می توان با تغذیه مناسب در افطار و سحر آن را کمتر کرد. نخستین کار نوشیدن آب کافی در هنگام سحری است. آب باید ولرم باشد. از نوشیدن آب سرد خودداری کنید.

این متخصص تغذیه افزود: یک نوشیدنی ساده اما معمول که همه متخصصان توصیه می کنند آب و لیموترش است. در واقع چکاندن چند قطره از لیموترش تازه در آب و نوشیدن آن در وقت سحر کمک زیادی می کند تا فرد روزه دار بابت تشنگی در طول روز کمتر اذیت شود. شربت آبلیمو هم نوشیدنی فوق العاده ای است چرا که در طول روز باعث ترشح بزاق و در نتیجه رفع نسبی تشنگی می شود.

احمدزاده اذعان داشت: در ماه رمضان نوشیدنی شربت خاکشیر را هم توصیه می کنم. دانه های ریز خاکشیر آب را درون خود نگه می دارند و به تدریج آن را رها می کنند. البته بر خلاف آنچه که بسیاری باور دارند این نوشیدنی نباید با شکر مصرف شود. دم کرده برگ خشک نعناع هم نوشیدنی ضد تشنگی به شمار می رود.

وی یادآور شد: نوشیدنی عرق کاسنی نیز بسیار خوب است و به رفع تشنگی شدید کمک می کند. من باز هم اینجا تاکید می کنم که هیچ نوشیدنی قرار نیست تشنگی شما را به صورت کامل از بین ببرد و فقط آن را تسکین می دهد.

دکتر احمدزاده درباره تشدید تشنگی گفت: میل کردن غذاهای پرچرب، شور و سنگین در نوبت سحری باعث می شود تا فرد در طول روز به شدت تشنه شود و تاب و توان خود را از دست بدهد. اما در کنار غذاهای پرچرب برخی از نوشیدنی ها نظیر چای پررنگ نیز فرد را تشنه می کنند.

وی تاکید: برای افطاری نیز روزه دار هرگز با آب سرد روزه خود را باز نکند و به جای آن آب جوش و یا چای کمرنگ میل کند. شیر گرم هم گزینه خوب دیگری به شمار می آید که تشنگی فرد را کاهش می دهد. آب سرد باعث می شود تا دستگاه گوارش دچار مشکل و اختلال شود.

احمدزاده در ادامه گفت: علاوه بر شیر گرم، آب جوش من نوشیدنی های طبیعی با دمای ملایم را نیز توصیه می کنم. از جمله آب هندوانه و یا آب سیب.

این متخصص تغذیه در رابطه با دیگر الزامات تغذیه در ماه مبارک رمضان گفت: میل کردن میوه ها و سبزیجات نیز باعث می شود تا بار زیادی از تشنگی از بین برود. برخی از میوها و سبزیجات حاوی آب فراوانی هستند و به همین دلیل استمرار آبرسانی به بدن دارند نظیر خیار و یا میوه های آبداری مانند کیوی.


بیشتر بخوانید: مضرات مصرف زیاد چای "سبز" و "سیاه"


 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها