مرگ آورترین وسیله چهار چرخ موجود در ایران از سوی شرکتی تولید می شود که در سال 1347 با ارائه محصولات ژیان وارد بازار نوپای خودروی ایران شد.
کد خبر: ۱۱۹۵۸۹۰
چرا ایرانی ها سوار بی کیفیت ترین خودروی موجود در بازار می شوند! / سایپا در کمین شماست!

به گزارش جام جم آنلاین، «شرکت ایرانی تولید اتومبیل سیتروئن ایران» که در سال 1342 توسط یک لبنانی الاصل به ثبت رسید در سال های بعد توانست توسعه پیدا کند و با ارائه مدل های ژیان پا در عرصه صنعت خودروسازی ایران بگذارد.

این شرکت بعدها به «شرکت سهامی عام ایرانی تولید اتومبیل» با نام انحصاری سایپا تغییر نام داد. حال پس از چند دهه این شرکت و محصولاتش در زندگی ایرانیان حضور پررنگی دارد.

اگر زمانی پیکان نماد خودروسازی ایران بود و خیابان ها را تسخیر کرده بود، در حال حاضر محصولی به نام «پراید»، این جایگاه را به دست آورده است.

این محصول سایپا که از اوایل دهه 70 شمسی از کره جنوبی پا در خطوط مونتاژ سایپا گذاشت، به عنوان ارزان قیمت ترین خودروی بازار ایران همچنان یکه تاز است! اما پراید توانسته رکوردهای بسیاری را در ایران جابجا کند.

در سال 92 براساس آمار پزشکی قانونی این خودرو با داشتن سهمی در حدود 14 درصد از کشته های تصادف های جاده ای به عنوان مرگ بارترین خودرو شناخته شد.

همچنین در آزمایش های مرتبط با کیفیت، پراید در رده های نخست بی کیفیتی قرار دارد. بر اساس بررسی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران شرکت سایپا با ۵.۱ ایراد فنی در هر خودرو پر ایراد‌ترین سازنده خودرو در ایران شناخته شد.

مدیران شرکت سایپا یکی از دلایل اصلی خود را برای عدم خارج کردن پراید از خطوط تولید، استقبال خانواده های ایرانی از این محصول اعلام کرده اند.

مهدی جمالی؛ مدیرعامل وقت سایپا در مرداد سال 96 در همین رابطه اعلام کرده بود:«سایپا به خروج پراید از خط تولید علاقه‌مند است. تنها دغدغه ما اقشار ضعیف جامعه هستند که همچنان مشتری این خودرو می‌باشند. اگر خانوارها به این خودرو وابسته نبودند به‌طور قطع این خودرو را زودتر کنار گذاشته بودیم. از آنجا که پراید مصرف بنزین کمی دارد، هزینه قطعات پایین است و خدمات پس از فروش خوبی دارد، خیلی از خانواده‌ها آن را ترجیح می‌دهند. از سویی بخشی از اشتغال کشور با این خودرو است.»

در سال 94 کمپینی به نام کمپین تحریم خرید خودروی صفر کیلومتر داخلی از سوی گروه هایی از مشتریان خودرو به راه افتاد و خواهان آن بودند تا مردم تا بهبود وضعیت محصولات داخلی و کاهش قیمت ها خودروی صفر خرید نکنند.

در ماههای نخست این کمپین موفقیت های به دست آورد و براساس گزارش وزارت صنعت فروش محصولات خودروسازان به نصف کاهش یافت و نزدیک به 800000 خودرو در انبارها بدون مشتری ماند و دپو شد.

این اقدام شوکی را به بازار وارد ساخت که می توانست باعث شکستن انحصار خودروسازی و بازار خودرو در ایران شود. اما مسئولان وزارت صنعت و خودروسازی به تقابل با این اقدام پرداختند و محمدرضا نعمت زاده، وزیر وقت صنعت این کمپین را محکوم و تحریم کنندگان را که مردم عادی بودند، ضدانقلاب نامید.

هرچند بعدها شرکت های خودروسازی با وام 25 میلیونی دولت توانستند نجات پیدا کنند و شرایط فروش را تسهیل کنند اما این دوره نیز ثمر چندانی نداشت و همچنان محصولات بی کیفیت مهمان بلامنازع خیابان های ایران بودند.

با ادامه نارضایتی ها از محصولات خودرویی در بازار انحصاری ایران، امیدها با شروع دور جدید تحریم ها و افزایش قیمت ارز در سال 97 به طور کامل ناامید شد.

خودروسازان و به ویژه سایپا بار دیگر به مانند اوایل دهه 90 بهانه ای پیدا کردند تا همین محصولات بی کیفیت خود را این بار نه تنها به بازار عرضه نکنند بلکه با قیمت های نجومی برای مشتریان شاخ و شانه بکشند.

برای هیچ کس قابل تصور نبود که روزی در ایران پراید به قیمتی بالای 50 میلیون برسد. الگوی پیشرفت اسلامی ایرانیاما نکته جالب اینجاست که محصولی مانند پراید که نزدیک به سه دهه سبد اصلی سایپا را تشکیل می دهد و تمامی قطعات آن داخلی سازی شده، نزدیک به سه برابر قیمت سال قبل به فروش می رسد و تحت تاثیر افزایش قیمت ارز قرار گرفته است!

در چند ماه اخیر سایپا برای عرضه خودرو به مشتریان شرایط جدیدی را تعیین کرده و حال پس از سال ها این خودروساز است که با کنترل و کاهش عرضه توانسته تقاضا را با هر نوع قیمتی مدیریت کند.

فروش اینترنتی محصولات سایپا با کد ملی نمونه جالبی از سیاست های انحصارگرایی در بازار خودرو بود.

مدیرعامل سایپا همزمان با شروع فروش اینترنتی در اواخر پاییز امسال اعلام کرده بود که هجوم مشتریان به سایت باعث خارج شدن سایت از دسترس بوده است.

حال این سوال پیش می آید اگر محصولات خارجی بدون تعرفه وارد بازار ایران می شدند و انحصار سایپا و ایران خودرو در هم شکسته می شد، محصولات این خودروسازها یک مشتری هم داشت؟ با مقایسه قیمت های نجومی حال حاضر خودروهای ایرانی که از 50 میلیون نیز عبور کرده اند، مدل های خارجی با کیفیت بیشتر و خدمات پس از فروش بهتر می تواند مهمان خیابان های ایران باشند ولی مدیران خودروسازی ایران با منت گذاشتن بر سر مردم ایران و سواستفاده از بازار انحصاری نه تنها در آشفته بازار خودرو، محصولات خود را دپو می کنند بلکه پس از مدتی قیمت ها را به طرز شگفت انگیزی بالا می برند! تا تقاضای کاذب شکل گیرد و قیمت جدید در بازار تثبیت شود.

حق انتخاب در بازار خودروی ایران هیچ مفهومی ندارد. به نظر می رسد با وجود عمر نیم قرنی شرکت سایپا، این شرکت نتوانسته چشم اندازهای اولیه خود را محقق سازد و در حالیکه به کمک دولت انحصار بازار را نیز در دست دارد، این انحصارگرایی به سواستفاده و فرصت طلبی جهت افزایش ارائه محصولات بی کیفیت با قیمت بالا تبدیل شده است.

به هر حال ظلم و بی عدالتی که در بازار خودرو ایران در حال وقوع است چند دهه است که ادامه داشته و با بهانه های جدید مردم باید حسرت داشتن خودروی باکیفیت با قیمت مناسب را به دل داشته باشند.

اگر روزی لاداهای روسی نماد بی تدبیری، نالیاقتی، بی کیفتی، مدیریت دولتی و... در شوروی بود، حال پراید و سایپا در ایران این جایگاه را در اختیار دارد!

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها