حنای چهارمحال و بختیاری‌ها در رمضان رنگ می‌گیرد

چهارمحال و بختیاری‌ها در ماه مبارک رمضان، دو رسم خاص دارند که در هیچ استان دیگری نمی‌توان سراغی از آن گرفت. این آیین‌ها در هفته پایانی این ماه ـ همزمان با سالروز مجازات قاتل امام علی(ع) ـ برگزار می‌شود و رسمی زنانه است.
کد خبر: ۱۱۴۴۵۶۵
حنای چهارمحال و بختیاری‌ها در رمضان رنگ می‌گیرد

این دو آیین شامل پخت نان و کلوچه محلی به نام «کاکولی» و رسم «حنابران» است که بیشتر در مناطق شهری بویژه شهرکرد و فرخشهر رایج است.

رسم «حنابران» البته امروز چندان شناخته شده نیست و کمتر مورد توجه قرار میگیرد، گرچه هنوز در بین برخی زنان در امامزادهها انجام میشود. زنان و دختران روزه دار از نیمه ظهر بیست و هفتم ماه مبارک رمضان با حضور در امامزادگان حلیمه و حکیمه خاتون شهرکرد اقدام به برگزاری رسم حنا بران میکرده اند به این ترتیب که به صورت نمادین حنا را به امامزاده میآوردند تا پس از تبرک به خانه خویش ببرند.

در آیین حنابران زنان ظرف حنا را در صحن امامزاده میچرخانند و هر کدام از آنها یک قاشق از محتوای حنای خشک را در ظرف خود میریزند و از ظرف حنای خود نیز قاشقی به زنان دیگر هدیه میدهند. براساس این سنت دیرین، زنان هر مرادی که دارند از خدا طلب میکنند و این آیین تا اذان مغرب در استان چهارمحال و بختیاری تداوم خواهد یافت سپس ظرف حنا را به خانه خویش میبرند. زنان روزه دار ظرف حنای خشک را تا روز عید سعید فطر نگهداری میکنند سپس آن را در روز عید فطر با آب یا گلاب مخلوط میکنند و حنای تر را بر کف دستان خود میکشند تا رنگ حنا بر کف دستان زنان یا کودکان باقی بماند.

و اما درخصوص رسم پخت نان شیرین کاکولی هم باید گفت که در گذشته مرسوم بود همزمان با روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان، زنان اقدام به پخت این نان یا کلوچه شیرین میکردند که هنوز هم این رسم در برخی نقاط استان پابرجاست.

در این آیین زنان همزمان با سحرگاهان روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان با تهیه آرد محلی و خمیر کردن آن با برافروختن تنورهای گلی اقدام به پخت کاکولی میکردند. انتخاب سحرگاه بیست و هفتم برای پخت کاکولی نیز به این منظور بوده است که برخی از مردم معتقدند روز بیست و هفتم رمضان روز قصاص ابن ملجم مرادی قاتل حضرت علی(ع) است و درواقع با پخش این نوع نان شیرین گونه، قصاص ابن ملجم قاتل امام اول شیعیان را جشن میگرفتند. زنانی که برای پخت نان کاکولی گردهم جمع شدهاند، هر کدام کف دست خود را آرام روی خمیر چانه اول برای تبرک با ذکر دعا میگذارند و آن را پهن میکنند تا نان اول توسط یک خانم و بانوی «سیده» و مشهور به مومنه بر تنور کوبیده شود. هنگامی که نانها آماده شد، زنان آن را به عنوان نذر برای افطار همسایهها میبرند. البته روز عید سعید فطر نیز از این نان پخت و در بین مردم شهرها و روستاهای شهرکرد توزیع میشود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها