«هجده قدم دورتر» از زندگی لژیونرها می‌گوید

کوچ فوتبالی‌ها در جعبه جادو

فوتبالیست‌ها، در کنار بازیگران و دیگر شخصیت‌های شناخته‌شده یا اصطلاحا «سلبریتی»، جزو آن دسته افرادی هستند که شرح زندگی و احوالات روزمره‌شان برای عده زیادی از مخاطبان جذابیت دارد. بازیگران زمین سبز حواشی و شهرت و محبوبیتشان فقط به مستطیل جادویی استادیوم‌ها خلاصه نمی‌شود و مخاطبان و هوادارانشان، زندگی‌هایشان را در خارج از این قاب ورزشی هم دنبال می‌کنند.
کد خبر: ۱۱۴۱۲۰۷
کوچ فوتبالی‌ها در جعبه جادو
این جذابیت، بخصوص در رابطه با فوتبالیست‌هایی که در خارج از مرزهای ایران فعالیت می‌کنند و «لژیونر» نام می‌گیرند، اهمیتی دوچندان می‌یابد. زندگی و کار در خارج از کشور گرچه جذابیت دارد، اما به همان اندازه دشوار است و مسائلی چون غربت و ناآشنایی با زبان و فرهنگ، فوتبالیست‌های حتی موفق را اذیت می‌کند.

پیمان یوسفی که او را عموما با اجراهای ورزشی و گزارشگریهایش از مسابقات فوتبال میشناسیم، سراغ ایدهای نو رفته و حواشی زندگی فوتبالیستهای شاغل در خارج از کشور را در قالب مستند، به نمایش درآورده است. مستندی که «هجده قدم دورتر» نام دارد و از شبکه پنج سیما روی آنتن میرود.

یوسفی، تهیهکننده و کارگردان مستند فوتبالی هجده قدم دورتر، در رابطه با ایده اولیهاش برای ساخت این مجموعه به جامجم میگوید: دغدغه ساخت چنین مستندی مدتها در ذهنم وجود داشت. بازیکنان لژیونر فوتبال هروقت به ما میرسیدند از اینکه چقدر غریب واقع شدهاند شکایت میکردند و حتی ناراحت بودند که در بسیاری اوقات، بازیهایشان از شبکههای تلویزیونی پخش نمیشود. برای مثال لیگهای هلند، بلژیک یا روسیه که مسابقاتشان در تلویزیون ما پخش زنده ندارند و ما از بازی این بچهها بیاطلاعیم. احساس میکردم زندگی این فوتبالیستها جای کار دارد و ضمنا تصور مردم هم در خصوصشان باید تا اندازهای عوض شود. مخاطبان عموما همیشه این فوتبالیستهای خارج از کشور را در قابی شیک تصور میکنند و از سختیهایشان ناآگاهند. زحمت این بازیکنان حتی نسبت به بازیکنان داخل کشور بیشتر است، بنابراین کوشیدیم تلخیها و شیرینیهای زندگیهایشان را در کنار هم نمایش دهیم.

این گزارشگر میافزاید: در کنار سختیها و شیرینیها، به دیگر حواشی جذاب زندگی بازیکنان ـ که میدانستیم برای مخاطبان جالب توجه خواهند بود ـ پرداختیم. بهعنوان مثال، اینکه سردار آزمون از رقم قراردادهایش اطلاع ندارد و پولهایش تا 30 سالگی به حساب پدرش واریز میشود، یا کاوه رضایی که بسیار محجوب است و در مقابل دوربین خجالت میکشد! این نکات و جزئیات برایمان جذاب بود و برای مخاطبان هم به تصویر کشیدیم.

مخاطبان تلویزیون، یوسفی را عمدتا با اجراهای ورزشیاش میشناسند اما این گزارشگر ورزشی، سابقه ساخت مستندهای دیگری را هم در کارنامه دارد.

او توضیح میدهد: پیشتر در شبکه مستند سیما مستندی به نام «همگام» ساختم که در آن دوربین ما با تیمهای ورزشی همراه میشد و حال و هوای قهرمانان را در خارج از کشور به تصویر میکشید. همچنین مستند دیگری هم به بهانه برگزاری جامجهانی 2018 روسیه با همراهی مزدک میرزایی ساختم که چهار قسمت داشت و شهرهای میزبان جامجهانی را برای مخاطبان به تصویر میکشید.

سردار آزمون، علیرضا جهانبخش، رضا قوچاننژاد، سعید عزتاللهی، کاوه رضایی، میلاد محمدی و رامین رضاییان هفت لژیونری هستند که در هفت قسمت مجموعه هجده قدم دورتر، مقابل دوربین ظاهر شدند و زندگیهایشان به تصویر درآمد. بااینحال یوسفی تصریح میکند: دوست داشتیم تعداد بیشتری از ستارگان در این مستند حضور داشته باشند، اما به دلایل مختلفی چون کمبود وقت و نبود هماهنگیهای کافی، این اتفاق رخ نداد. امیدواریم در مقطع دیگری بتوانیم این مستند را ادامه دهیم و حتی قسمتهای بعدیاش را از زندگی لژیونرهایمان در سوئد و پرتغال و دیگر کشورها بسازیم. مستند هجده قدم دورتر در قالب هفت قسمت از ساعت 22یکشنبه، 16اردیبهشت جاری پخش خود را آغاز کرد و تا فردا شب، 24 اردیبهشت روی آنتن شبکه پنجم سیما خواهد بود و تکرار آن روز بعد در ساعت 9 و 40 دقیقه و 15 و 30 دقیقه برای مخاطبان و علاقهمندان قابل مشاهده است.

زهرا غفاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها