عضو اتاق بازرگانی خرمشهر در گفت‌وگو با جام جم آنلاین

اغلب ساکنان خرمشهر تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد هستند!

درحالی وارد سی و ششمین سالگرد آزاد سازی خرمشهر به دست دلیرمردان کشورمان می‌شویم که انتظار می‌رفت خونین‌شهر پس از تحمل شرایط هشت سال دفاع مقدس به یکی از قطب‌های اقتصادی کشورمان تبدیل شود. این درحالی است که اگرچه برنامه‌های گسترده‌ای از نظر بازسازی و توسعه اقتصادی این شهر تدوین شده است اما همچنان مشکلات و معضلاتی در خرمشهر وجود دارد که رونق کسب و کار را آنطور که باید ایجاد نکرده است.
کد خبر: ۱۱۴۰۶۸۲
اغلب ساکنان خرمشهر تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد هستند!

محمدجواد مومن، عضو اتاق بازرگانی خرمشهر در این زمینه به جام جم آنلاین گفت: با گذشت نزدیک به 4 دهه از دوران جنگ، خرمشهر همچنان آثار این پدیده را به چهره دارد و در بسیاری از موارد حتی پیش‌نیازهای توسعه مثل آب، فاضلاب، راه آسفالته در خونین شهر وجود ندارد.
مومن در ادامه افزود: این شهر در دوران بازسازی قرار بود با استفاده از امتیاز منطقه آزاد اروند و همچنین بازارچه مرزی شملچه به نوعی روند توسعه و رونق اقتصادی را طی کند درحالی که مشکلات موجود در منطقه باعث شده اهداف تعیین شده به هیچ عنوان محقق نشده باشند.
وی تاکید کرد: نبود قوانین دقیق در دوسوی مرزهای ایران و عراق باعث شده تا مشکلات عمده‌ای برای تجار و بازرگانان بخصوص در مرز شملچه ایجاد شود به صورتی که تعرفه‌ها روزانه تغییر می‌کنند یا اینکه روند ارایه خدمات خودروهای عراقی همواره دستخوش تغییرات می‌شود.
این عضو اتاق بازرگانی تصریح کرد با این شیوه نمی‌توانیم امیدوار به آینده باشیم چون هزینه‌های بازرگانی روزانه تغییر می‌کند و بعضا امتیاز و قدرت رقابت قیمتی را برای تولید کنندگان ایرانی به صفر می‌رسد.

سیاست‌های مقطعی در منطقه و مرز شلمچه باعث شده قدرت رقابت کالاهای ایرانی با دیگر رقبای خود در بازار عراق کاهش یافته باشد.

وی معتقد است منطقه آزاد اروند فقط روی کاغذ منطقه آزاد است ولی منافعی برای اقتصاد و شهروندان خرمشهر ایجاد نکرده درحالی که قرار بود این منطقه همانند کیش، قشم یا چابهار در زمینه‌های مختلف سبب توسعه اقتصادی، اشتغال و نشاط اجتماعی خرمشهر باشد.
مومن به خبرنگار ما گفت: اشتغال در خرمشهر ایجاد نشده و اغلب ساکنان این شهر در شرایط اقتصادی نامناسبی روزگار سپری می‌کنند به صورتی که زیر پوشش کمیته امداد یا بهزیستی هستند. درحالی که قرار بود در سال‌های اولیه پس از جنگ روند توسعه باعث شود تا خونین‌شهر دوباره خرمشهر شده و زندگی در آن جریان یابد.
این فعال اقتصادی با اشاره به اهداف تعیین شده منطقه آزاد اروند افزود: منطقه آزاد اروند اگرچه مدت‌هاست که فعالیت خود را آغاز کرده اما شهرک‌صنعتی یا فعالیت‌های تولیدی در آن بسیار ضعیف و با فاصله معناداری از اهداف تعیین شده است، به صورتی که نمی‌توانیم بگوییم در این منطقه توسعه صورت گرفته است.
وی در ادامه تاکید کرد: متاسفانه کمبود زیرساخت‌های سلامت، بهداشت و آموزش باعث شده ورود سرمایه‌های داخلی و خارجی به این شهر که دارای بالاترین امتیازات اقتصادی برای کشورمان است تقریبا نزدیک به صفر باشد و همواره روند مهاجرت ساکنان بیشتر از ورود ساکنان جدید باشد.

مومن با اشاره به امکانات بندری خرمشهر به خبرنگار ما گفت: سیستم بندری خرمشهر علیرغم امتیازات ویژه‌ای که از نظر فضای بارانداز، انبارها و سوله‌های مناسب در اختیار دارد به دلیل سیاست‌های مقطعی و زودگذر و بعضا غیرعلمی رونق مناسبی ندارد، درحالی که تسهیلات دولتی می‌تواند دوباره نشاط را به بندر خرمشهر بازگرداند.

بندر خرمشهر علی‌رغم امتیازات گسترده در زمینه خدمات بندری به دلیل نبود حمایت‌های دولتی و رقابت با دیگر بنادر هنوز رونق به خود ندیده است.

وی تاکید کرد: در گذشته تخفیف 25 درصدی تعرفه‌های گمرکی و همچنین خدمات بندری در خرمشهر باعث شده بود رفت و آمد کشتی‌ها برای صاحبان کالا و تخلیه و بارگیری محصولات اقتصادی باشد اما امروز این امتیاز از دست رفته و به همین دلیل بندری که می‌تواند شاهرگ صادراتی ایران به دیگر نقاط جهان باشد تقریبا سکون را به خود دیده است.
این عضو اتاق بازرگانی خرمشهر معتقد است بی‌توجهی به لایروبی بندر و مسیرهای دریایی خرمشهر باعث شده محدوده ورود کشتی‌ها به این آبراهه حداکثر تا 5 هزار تن باشد درحالی که اگر مسیر تردد کشتی‌ها لایروبی اصولی بشود کشتی‌های 50 هزار تنی در خرمشهر پهلوخواهند گرفت که فرصت‌های شغلی گسترده‌ای را به منطقه هدیه خواهد داد.
مومن به خبرنگار ما گفت: آب شیرین بندر خرمشهر امتیازی است که بسیاری از مالکان خطوط کشتیرانی علاقمند هستند در این منطقه پهلوبگیرند ولی همانطور که قبلا اشاره شد مشکلات موجود این امتیاز را کمرنگ کرده و خبری از رونق در بندر خرمشهر نیست.
وی معتقد است نرخ بیکاری هم اکنون در خرمشهر نگران کننده است و اگر به آن بی‌توجهی صورت پذیرد قطعا خالی از سکنه خواهد شد درحالی که امتیازات گسترده‌ای در خرمشهر برای ایجاد فرصت‌های مختلف شغلی وجود دارد.
این عضو اتاق بازرگانی خرمشهر با تاکید براینکه هرچه درباره رونق کسب و کار خرمشهر تاکنون گفته شده صرفا شعار بوده تصریح کرد: شرایط اقتصادی خرمشهر تعیین کننده حضور مردم در این منطقه است بنابراین با توجه به نرخ بیکاری بالا در این شهر آمارها بیانگر آن است که خرمشهری‌ها برای دستیابی به فرصت‌های شغلی بیشتر و درآمد بالاتر درحال ترک این شهر و اقامت در کلان‌شهرهای دیگر هستند.


عماد عزتی/ جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها