اهمیت غرب آسیا از این جهت مورد توجه است که محیط بلافصل امنیت جمهوری اسلامی ایران است، در شرایط فعلی با توجه به این‌که امنیت کشورهای منطقه بهم پیوسته و وابسته است، همه کشورها برای تامین امنیت ملی خود نیازمند برقراری امنیت در منطقه خود هستند چرا که هرگونه ناامنی به صورت مستقیم امنیت ملی کشورها را تهدید می‌کند بنابراین جمهوری اسلامی ایران هم از این قاعده مستثنی نیست و تامین امنیت غرب آسیا سطحی از تامین امنیت ایران است.
کد خبر: ۱۱۱۱۰۰۵
تهدیدات امنیتی منطقه حاصل اشغالگری آمریکا

تا امروز هم غالبا ترتیبات امنیتی که در منطقه برقرار شده خارج از منطقه و برون‌زا بوده است، بنابراین ایران درصدد است که ترتیبات امنیت منطقه‌ای در غرب آسیا با مشارکت کشورهای منطقه‌ای برقرار باشد.

بخشی از چالش‌هایی که در بخش امنیت غرب آسیا وجود دارد، ناشی از منطقه و بخشی نیز ناشی از علل و عوامل فرامنطقه‌ای است. با توجه به این‌که امروزه امنیت ملی و منطقه‌ای ابعاد مختلف سیاسی، نظامی، اقتصادی و زیست محیطی دارد بنابراین چالش‌های امنیتی منطقه در این سطوح است. یکی از مهم‌ترین چالش‌های امنیتی افراط‌گرایی، تروریسم و مداخله برخی قدرت‌های فرامنطقه‌ای است که براساس سیاست‌های مدیریت آشوب در منطقه است.

تهدیدات امنیتی که امروز منطقه با آن مواجه است میراث اشغالگری آمریکاست که در افغانستان و عراق به وقوع پیوسته است، بحران آفرینی و تهدید آفرینی که آمریکا و آل سعود در کشورهایی مانند سوریه داشته‌اند.

چالش‌های غیرنظامی نیز مانند چالش‌های مربوط به امنیت اقتصادی، توسعه نیافتگی اقتصادی، فساد، فقر و محرومیت در منطقه همچنین وجود رژیم‌ها و حکومت‌های غیرمردمی و تهدیدات زیست‌محیطی است که امروز منطقه با آن مواجه است. تهدیدات سایبری و مسابقه تسلیحاتی نیز از جمله چالش‌هایی است که منطقه با آن مواجه است، البته باید توجه داشت این تهدیدات مشترک می‌تواند فرصتی برای کشورهای منطقه برای همکاری در این حوزه‌ها باشد به گونه‌ای که با همکاری، هم‌اندیشی و گفت‌وگو راه حل‌هایی مشترک برای این تهدیدات مشترک پیدا کنند.

امروز نیز اجلاس امنیت منطقه‌ای در غرب آسیا برگزار می‌شود، اهمیت این اجلاس در این است که برای برقراری امنیت پایدار در منطقه نیاز به هم اندیشی و گفت‌وگو داریم که البته ساز و کارهای مختلفی برای آن در نظر گرفته شده است، یکی از این راهکارها برگزاری کنفرانس‌هایی از این قبیل است.

یکی از اهداف کنفرانس هم زمینه سازی و ایجاد محفل و مجمعی برای گفت‌وگوهای منطقه‌ای و زمینه سازی در جهت همکاری کشورهای منطقه است حتی کشورهایی که در مورد مسائل امنیتی لزوما دیدگاه‌های یکسانی نداشته باشند لازم است مکانی برای بررسی این موضوعات وجود داشته باشد.

در کنفرانس امنیت تهران هم از نخبگان علمی، دانشگاهی، اجرایی و سیاستمدارانی حضور دارند که زمینه و بستری فراهم آورده است که اندیشمندان و تصمیم گیرندگان هم اندیشی داشته باشند.

برگزاری چنین کنفرانسی بخصوص در شرایط فعلی که با بحران‌های مختلفی مواجه هستیم می‌تواند به نزدیک شدن دیدگاه‌های کشورهای منطقه و دستیابی به راه‌حل‌های مشترک برای تهدیدهای مشترک فراهم شود.

دکتر جلال دهقانی‌ فیروزآبادی - استاد دانشگاه و دبیر کنفرانس امنیتی تهران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها