رویکرد امروزی تلویزیون NET اندونزی

صددرصد تولید محتوا از سوی شهروندخبرنگاران

شاید اگر در سال‌ها و دهه‌های قبلی کسی پیش‌بینی می‌کرد روزی شهروندان یک جامعه بتوانند با گوشی هوشمند خود به رقیب و تهدید جدی حتی برای غول‌های بزرگ رسانه‌ای دنیا تبدیل شوند، مورد استهزا قرار می‌گرفت، اما امروز این اتفاق رخ داده و جامعه شبکه‌ای مورد علاقه مانوئل کاستلز، بشر امروز را مسحور کرده و پایه‌های انحصار رسانه‌ای را متزلزل.
کد خبر: ۱۰۸۰۲۵۱
صددرصد تولید محتوا از سوی شهروندخبرنگاران

شرایط جدید به طور طبیعی همه جای دنیای را کم و بیش تحت تاثیر قرار داده است در اینجا ما سری به آسیای جنوب شرقی میزنیم؛ کشور در حال توسعه اندونزی. براساس پیشبینی eMarketer که یک سازمان تحقیقاتی در رسانهها و بازاریابی دیجیتال است، سال 2018 کاربران تلفنهای هوشمند در اندونزی به بیش از صد میلیون نفر خواهند رسید. درحالحاضر کاربران رسانههای اجتماعی در اندونزی

72 میلیون نفرند که 62 میلیون کاربر به رسانههای اجتماعی با تلفنهای هوشمند دسترسی دارند. اگر از نظر رسانهای بخواهیم این آمار و پیامدهای آن را بررسی کنیم، میبینیم کمتر اتفاقی در این کشور از دید مردم پنهان میماند در نتیجه پدیده شهروند خبرنگار یا به قول برخی، شهروند روزنامه نگار در نوع خود پهنه این کشور پرجمعیت را پوشش میدهد. همچنان که در نقاط مختلف دنیا و در رویدادهای بزرگ و کوچکی که رخ میدهد، شهروندان گزارش آن را ضبط و پخش میکنند. قابلیتی که این پدیده دارد، قطعا هیچ غول رسانهای بینالمللی و ملی ندارد.

در چنین شرایطی در فضای رسانهای، اندونزی برای جلوگیری از عقب افتادن رسانه از شهروندخبرنگار، ابتکار جدیدی به خرج داده است. هرچند مشابه این اقدام بهصورت جسته و گریخته در شبکههای مختلف نقاط دیگر دنیا رقم خورده، با این حال تکیه صرف به پدیده شهروندخبرنگار و تسهیل امکان بهرهمندی از این ظرفیت در شبکه ملی تلویزیون(NET) اندونزی در نوع خود جالب توجه است.

این شبکه تلویزیونی که نقطه هدف خود را انتخاب اول جامعه اندونزی قرار داده است، برای رسیدن به این هدف ازمزیت علاقه گسترده مردم اندونزی به رسانههای اجتماعی بهره میبرد. در اینباره پژوهشی تحت عنوان «توسعه استراتژیک برای پیادهسازی سیستم روزنامهنگاری در صنعت تلویزیون» در واحد مطالعات رایانه موسسه کالبیس، جاکارتای اندونزی با هدف تولید برنامهریزی استراتژیک فناوری اطلاعات، انجام شده است.

این پژوهش به برنامه بولتن اخبار در NET محدود شده است و در آن شهروند روزنامهنگاران، شهروندانی تعریف شدهاند که به جمعآوری اطلاعات، تائید، ارسال و انتشار آن در وبلاگ شخصی، روزنامهنگاری در پورتالهای شهروندی یا دررسانههای اجتماعی یا رسانههای دیگر مانند کانال خاص میپردازند.NET یک تلویزیون سرگرمی جایگزین است. در حقیقت ماهیت آن اتصال سرگرمی و اطلاعات است البته عمومیتر، شخصیتر و در دسترستر در آینده.

این تلویزیون شش برنامه بولتن اخبار و سه برنامه هفتگی دارد. کاربران با گوشیهای هوشمند، دستگاههای ضبط ویدئویی یا دوربینهای دیجیتال تصاویر ضبط شده را در اختیار این تلویزیون قرار میدهند. شهروندانی که در حال حاضر با یک حساب کاربری میتوانند فیلمهای خود را در وبسایت این تلویزیون بارگذاری کنند. همه ویدئوهای آپلود در وب سایت توسط تیم تحریریه NET بررسی میشود. تیم تحریریه دادهها و اطلاعات ارائه شده را از شهروندان بررسی میکند و در صورت واجد شرایط بودن، منتشر میشوند. براساس این پژوهش، جریان سریع اطلاعات تبدیل به یک فرصت برای NET شده تا به اولین پخشکننده اطلاعات شهروند روزنامهنگاران تبدبل شود. به همین منظور این شبکه تلویزیونی با بهرهگیری از ده نرمافزار (اپلیکیشن) امکان دریافت اخبار و اطلاعات از شهروند روزنامهنگاران را فراهم آورد. باید دید که این خلاقیت شبکه تلویزیونی نت اندونزی چه پیامدهای رسانهای ملی و بینالمللی در پی خواهد داشت، آنچه مسلم است با شتاب فناوریها و شیوههای نوین ارتباطی هر گونه تغییر بدون اطلاعرسانه و تولید محتوا در دنیای امروز امکانپذیر است.

منبع: پایگاه موسسه کالبیس، جاکارتا

امید توفیقی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها