اختصاصی جام جم آنلاین

چراغ سبز پوتین برای احداث خط لوله گاز روسیه - ترکیه

ولادیمیر پوتین امروز سه شنبه 7 فوریه ( 19 بهمن) چراغ سبز سیاسی نهایی برای احداث خط لوله گاز ترک استریم بین روسیه و ترکیه صادر کرد که در نهایت گاز مصرفی اتحادیه اروپا را تامین خواهد کرد؛ یک طرح نمادین آشتی میان مسکو و آنکارا.
کد خبر: ۹۹۹۴۸۰
چراغ سبز پوتین برای احداث خط لوله گاز روسیه - ترکیه

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از لوفیگارو، کاخ کرملین اعلام کرد ولادیمیر پوتین ، رئیس جمهور روسیه رسما دستور اجرای توافقی را که 10 اکتبر با رجب طیب اردوغان ، رئیس جمهور ترکیه امضا کرده بود پس از تایید آن از سوی پارلمان روسیه داد.

پارلمان روسیه این توافق را در ابتدا ماه فوریه و مجلس ترکیه در ماه دسامبر تصویب کرده اند. شرکت روسی گازپروم امیدوار است عملیات احداث این خط لوله گاز را در سال جاری میلادی آغاز کند.

اجرای این طرح گاز رسانی بسیار مهم در اواخر سال 2014 اعلام شده بود. هم زمان با بالا گرفتن بحران اوکراین طرح گاز رسانی ساوث استریم از طریق دریای سیاه که مورد تحریم اتحادیه اروپا قرار گرفته بود، رها شد.

در پی بحران سیاسی میان مسکو و آنکارا بر سر سوریه در نوامبر 2015 طرح خط لوله گاز ترک استریم بین روسیه و ترکیه به حال تعلیق در آمده بود.

در پی آشتی پوتین و اردوغان مقدمات این طرح به طور آهسته آغاز شده بود.

بر اساس این طرح قرار است دو خط لوله که ظرفیت هر یک از آنها 15.75 میلیارد متر مکعب در سال است احداث شده و از زیر آب های دریای سیاه بگذرد.

هدف این طرح تحکیم صادرات گاز روسیه به ترکیه و نیز تبدیل این کشور به مسیری ترانزیت برای صادرات گاز روس ها به اتحادیه اروپا به جای اوکراین است. البته با توجه به بی اعتمادی اتحادیه اروپا نسبت به خط لوله های انتقال گاز روسیه هنوز چشم اندازهای تحقق این طرح در پرده ابهام قرار دارد.

بهرام افتخاری / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها