افزایش 13 درصدی زائران پیاده امام‌رضا(ع)

براساس آمارهای به‌دست آمده، از 18 تا 30 صفر (28 آبان تا 10 آذر) تعداد 298 هزار و 181 نفر زائر پیاده از شش محور شهرهای قوچان، نیشابور، تربت حیدریه، فریمان، سرخس و کلات با 2060 کاروان از 19 استان کشور وارد مشهد شدند که تعداد 41 درصد زن و مابقی مرد بودند. آمارها می‌گویند این تعداد نسبت به سال قبل 13 درصد رشد داشته که نشان از افزایش توجه مردم به این پیاده‌روی و گسترش فرهنگ خاص آن است.
کد خبر: ۹۷۴۸۴۷
افزایش 13 درصدی زائران پیاده امام‌رضا(ع)
در همین حال خدمت‌رسانی به زائران پیاده امام هشتم در سه فصل تعریف شد که شامل خدمات رفاهی، درمانی و فرهنگی بود. در این راستا تعداد ایستگاه‌های صلواتی در مسیرهای مختلف 260 ایستگاه بود که بزرگ‌ترین آنها ایستگاه خدمه آستان قدس با ظرفیت خواب بیش از 5000 نفر در ملک‌آباد و کوچک‌ترین در مسیر جاده فریمان توسط یک خانواده روستایی ایجاد شده بود.

در شهر مشهد نیز 240 مرکز اسکان با تمامی خدمات با ظرفیت 110 هزار نفر برای پذیرایی از زائرانی که محل اقامت نداشتند، آماده شده بود که از این تعداد 180 باب مدرسه توسط آموزش و پرورش و مابقی حسینیه‌ها و سالن‌های ورزشی و منازل مردم بود.

بزرگ‌ترین کاروان‌های زیارتی پیاده نیز هیات رهپویان ولایت از نیشابور با 3000نفر خانم و دانشجویان دانشگاه‌های کشور با 1800 نفر و کوچک‌ترین کاروان هیات غریبان‌الرضا کاشان با 22 نفر بود. دورترین مسیر حرکت زائران پیاده نیز از شهرستان کلاله در استان گلستان بوده است.

در همین حال تعداد کاروان‌های اهل سنت هشت کاروان با ظرفیت هزار نفر و کاروان‌های خارجی از کشورهای افغانستان، ترکیه و عراق جمعا 4090 نفر بودند.

از اتفاقات مهم پیاده‌روی امسال می‌توان به توجه ویژه به فرهنگ میزبانی با استقبال مردم از زائران پیاده اشاره کرد. پذیرایی توسط 30 مدرسه به‌صورت خودکفا، شرکت مردم در طرح جهاد خدمت، ایجاد ایستگاه‌های میزبانی از زائران در مبادی ورودی توسط شهرداری و خدمت داوطلبانه بیش از 15 هزار خدمه از نمودهای آن بود.

البته نباید از همکاری تنگاتنگ همه دستگاه‌ها و ارگان‌های خراسان رضوی برای خدمت‌رسانی به زائران پیاده امام هشتم بسادگی گذشت. به طوری که این میزان همکاری و هماهنگی تا این سطح گسترده شاید در کمترین رویداد دیگری به چشم بیاید.

همچنین اقدامات فرهنگی صورت گرفته در حد خود وسیع و گسترده بوده است به گونه‌ای که حجم بزرگی از محصولات فرهنگی بین زائران پیاده توزیع شده که امید است اثرمطلوب خود را در گسترش فرهنگی ولایی برجای گذاشته و این رسم فرخنده را هر سال پرباتر از سال گذشته کند.

و در پایان می‌‌گوییم یا ابالحسن یا علی ابن موسی:

گذر تک‌تک این ثانیه‌های عمرم به قدیمی شدن نوکریت می‌ارزد...

حسین رضایی

سخنگوی جمعیت خدمتگزار زائران پیاده امام رضا(ع)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها