دنیای ربات‌ها

ساخت ربات جراحی که حس لامسه دارد

محققان ربات انعطاف‌پذیری تولید کرده‌اند که می‌تواند در محل‌هایی از بدن که حین جراحی دسترسی به آنها بسیار سخت است وارد عمل شده و حسی شبیه حس لامسه انسان به وجود آورد. یکی از اهداف مهم در جراحی مدرن، ایجاد روش‌هایی است که تا حد ممکن امن بوده و کمترین شکل تهاجمی را داشته باشد که اغلب به معنای استفاده از ابزارهای رباتیک است.
کد خبر: ۹۷۳۶۱۳
ساخت ربات جراحی که حس لامسه دارد

نبیل سلیمان، مهندس زیستی دانشگاه وندر بیلت که موفق به تولید ربات مار مانندی شده است، درباره کارکرد این ربات می‌گوید: یکی از عوارض جانبی منفی انجام جراحی با ربات‌ها و ابزارهای خارجی که وارد بدن بیمار می‌شوند، این است که جراح حس لامسه و میزان فشار اعمال شده به محل جراحی را در طول عمل همراه خود ندارد. همچنین دید مناسبی نسبت به محل عمل ندارد. بهترین ابزاری که یک جراح به صورت سنتی هنگام شکافتن بدن بیمار در اختیار دارد، دستان خودش است.

سلیمان می‌گوید: نکته مهمی که در مورد ربات مار مانند تولید شده او وجود دارد، این است که این ربات قادر به حس کردن محیط اطراف خود بوده و قادر است حس لامسه را در خود ایجاد کند. همچنین قادر به تخمین محل برخورد تماس روی خودش است. این خاصیت باعث می‌شود این ربات بدون نیاز به کمک جراح، امکان باز تنظیم داشته باشد و میزان فشار اعمال شده به محل را متناسب با بافت اعمال کند.

پیشتر دکتر محسن مرادی دالوند، به عنوان سرپرست گروهی در دانشگاه هاروارد، کار طراحی و ساخت ربات جراح دارای حس لامسه را انجام داده بودند و به نظر می‌رسد طراحی این نوع ربات‌های جراح در دنیا با سرعت زیادی رو به پیشرفت است.

منبع: Futurity

مترجم: آتنا حسن آبادی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها