لباس تازه تئاتر بعد از ایام عزاداری

هرچند تئاتر کشور مانند دیگر عرصه‌های هنری تا آخر ماه صفر عزادار است و مشکی را از تن در نیاورده است، اما سالن‌های نمایشی از اواخر هفته گذشته شاهد به روی صحنه رفتن نمایش‌های جدیدی است.
کد خبر: ۹۷۱۱۰۲
لباس تازه تئاتر بعد از ایام عزاداری

به گزارش جام‌جم، سالن‌های تئاتری پایتخت این روزها میزبان اجرای نمایش‌های مختلفی هستند که برخی از هفته گذشته و برخی از دیروز به روی صحنه رفته‌اند. در این میان برخی سالن‌ها، میزبان آثار سومین سوگواره خمسه‌اند که از اواخر آبان‌ماه آغاز شده و تا پایان ماه صفر یعنی 14 آذر ادامه دارد.

ایتالیایی‌ها به تئاتر شهر می‌آیند

سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر که پیش از تعطیلات اربعین نمایشنامه‌خوانی «هفت مجلس در عزا و معجزه» به کارگردانی محمد رحمانیان را روی صحنه داشت، در هفته جدید اجرایی نخواهد داشت. با وجود این، به گفته مدیر مجموعه تئاتر شهر، این مجموعه از 30آبان تا 12 آذر میزبان بخش میدانی و فضای باز سومین سوگواره آیین‌های مذهبی و نمایشی سوگواره خمسه است. پیمان شریعتی با بیان این که عصر هر روز نمایش‌های خیابانی و آیین‌های مختلف از سراسر کشور مرتبط با حال و هوای ماه محرم و صفر برای عموم در فضای باز تئاتر شهر اجرا می‌شود، به جام‌جم می‌گوید: نمایش «سمنو» نوشته خیرالله تقیانی‌پور و به کارگردانی سینا شفیعی که از نمایش‌های صحنه‌ای این سوگواره است از روز پنجشنبه 4 آذر تا 12 آذر در این مجموعه به روی صحنه می‌رود.

او با اشاره به این که سالن اصلی برای آماده‌سازی نمایش «تیاتر سعدی» حسین کیانی در حال حاضر تعطیل است، می‌افزاید: این نمایش از 14 آذر در این سالن اجرا می‌شود و از 11 آذر سالن قشقایی میزبان سه اثر خواهد بود که به طور مشترک کار آرش عباسی و دو کارگردان ایتالیایی است که در کنار اجرای آثار خود چند کارگاه هم برگزار خواهند کرد. به گفته شریعتی، بخشی از گروه در این مجموعه در حال تمرین‌ هستند و بخش دیگر از امروز به تمرین خود را شروع می‌کنند.

او با بیان این که سالن چارسو در صورت تمدید نشدن نمایش «طپانچه خانم» تا 12 آذر، میزبان این نمایش خواهد بود، می‌گوید: در تالار سایه نیز شاهد اجرای دو نمایش «سربسته از تهران» به نویسندگی و کارگردانی مجتبی کریمی و «دور از دسترس اطفال نگهداری شود» به نویسندگی فرشته فرشاد و کارگردانی مهدی پاشایی است که تا 22 آذر به اجرای خود ادامه می‌دهند.

صحنه در دست سوگواران خمسه

این روزها صحنه تئاتر کشور شاهد برگزاری سومین سوگواره هنرهای نمایشی و آیین‌های مذهبی «خمسه» است که به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برپا شده است.

به گفته دبیر سومین سوگواره خمسه، این سوگواره در بخش‌های تئاتر صحنه‌ای و خیابانی، نمایشنامه‌نویسی، نمایش‌های سنتی ـ آیینی و مذهبی، تئاتر مسجد و ویژه با محوریت‌های اندیشه‌ و سیره ائمه معصومین و زندگانی ایشان و تأثیر آن در زندگی فردی و اجتماعی معاصر، استفاده از قصص و آیات و روایات قرآنی در آثار نمایشی با نگاهی نو و خلاقانه و نگاه به زندگی، مبارزه و شهادت مدافعان حرم شریفین(ع) در پاسداشت فرهنگ ایثار و شهادت، از 20 آبان تا 14 آذر در مساجد، فرهنگسراها و تماشاخانه‌های شهر تهران برگزار می‌شود.

علی‌اصغر خسروی با بیان این که دوره سوم سوگواره «خمسه» به صورت کشوری برگزار می‌شود، می‌گوید: برای آثار حاضر در سوگواره 5 تا 25 اجرا در نظر گرفته شده و در این دوره، نمایش «حر» به کارگردانی رحمت امینی و با حضور هنرمندان افغانستانی مقیم ایران از 9 آذرماه به مدت 5 شب، در تالار مولوی اجرا می‌شود. بعد از هر اجرا نیز کارگاهی آموزشی با حضور رحمت امینی برگزار می‌شود.

به گفته خسروی 22 تماشاخانه میزبان آثار صحنه‌ای سوگواره هستند: فرهنگسراهای ارسباران، خاوران، بهمن، ولا، ابن سینا و نیاوران و همچنین کارگاه نمایش تئاتر شهر، سالن ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر، خانه نمایش اداره تئاتر، تالار محراب، تماشاخانه سرو، سالن انتظامی، حوزه هنری و تماشاخانه‌های باران، کنش معاصر و سالن مشایخی میزبان آثار سوگواره هستند.

در سالن‌های دیگر چه خبر است؟

تماشاخانه ایرانشهر:

در سالن استاد ناظرزاده کرمانی ایرانشهر نمایش «هاروی» به کارگردانی ملودی آرام‌نیا از ساعت 20 روی صحنه است که اجرای خود را از 26 آبان آغاز کرده است و تا 28آذر ادامه دارد.

در سالن استاد سمندریان این مجموعه هم نمایش «خانه ابری» به کارگردانی مشترک سیامک احصایی و حمید پورآذری میزبان علاقه‌مندان به تئاتر است. اجرای این نمایش تا 26 آذر ادامه دارد.

کمدی «راهبان معبد وانگ» دیگر نمایش سالن استاد سمندریان است که محمدرضا کوهستانی آن را نوشته و احمد سلیمانی هم کارگردانی می‌کند.

تئاتر باران:

نمایش «ماه در آب» به نویسندگی و کارگردانی محمد یعقوبی هم یکی از نمایش‌هایی است که از مدتی قبل اجرای خود را در تئاتر باران آغاز کرده و تا 19آذر روی صحنه خواهد بود. در این نمایش که از ساعت 30 و 30 دقیقه به صحنه می‌رود، آیدا کیخایی، ناهید مسلمی، مهدی کوشکی، علی سرابی و ... حضور دارند.

تئاتر پالیز:

«آشپزخانه» به عنوان اثر جدید حسن معجونی با حضور حدود 30 بازیگر جوان تا 18 آذر اجرا می‌شود.

دیگر نمایش این مجموعه پالیز «دوازده» است که با بازی فرزند مرحوم خسرو شکیبایی به صحنه می‌رود. این نمایش توسط جواد خورشا کارگردانی می‌شود.

نمایش دیگری که در پالیز اجرا می‌شود، هم اثری به نویسندگی، طراحی، کارگردانی و بازیگری پارسا پیروزفر است. «ماتریوشکا»، از یکم آذر تا 19 دی ساعت 17 روی صحنه خواهد بود.

تالار مولوی:

در سالن اصلی تالار مولوی نمایش «فاستوس 2016» تا 23 آذر اجرا می‌شود. این نمایش که از ساعت 18 به صحنه می‌رود، نوشته‌ای از یوسف فخرایی و به کارگردانی فرشاد منظوفی‌نیا است.

در همین سالن از ساعت 20و30دقیقه هم نمایش دیگری با نام «سه خواهر» براساس متن نمایشنامه چخوف اجرا می‌شود که مرتضی اسماعیل کاشی کارگردان آن است.

کمیل انتظاری

فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها