گفتگوی جام جم آنلاین با نایب رئیس کمیسیون عمران

نیمی از جاده‌های کشور وضعیت نامناسب دارند / کیفیت خودروها افزایش یابد

نامناسب بودن جاده‌ها و کمبود علائم راهنمایی عامل اصلی حوادث رانندگی در مناطق روستایی است، دولت باید با تامین اعتبار نقاط حادثه خیز روستاها را شناسایی و نسبت به اصلاح آنها اقدام کند.
کد خبر: ۹۵۷۶۲۲
نیمی از جاده‌های کشور وضعیت نامناسب دارند / کیفیت خودروها افزایش یابد

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس در رابطه با وضعیت نا ایمن راه های روستایی به خبرنگار جام جم آنلاین گفت: در سال‌های اخیر علیرغم بهینه سازی خودروها، نقاط حادثه خیز جاده‌های کشور همچنان قربانی می‌گیرد و این معضل در جاده‌های روستایی کشور و نقاط کوهستانی بیشتر مشهود است، به نحوی که در حال حاضر راه‌های فرعی به لحاظ کیفی فاصله زیادی به راه‌های اصلی دارند.

علیم یارمحمدی افزود: به طور طبیعی وقتی سرعت خودرو هنگام رانندگی افزایش یابد و جاده نامناسب و بدون علائم راهنمایی باشد، وقوع حادثه محتمل خواهد بود. البته اگر بخواهیم علت تصادفات را درصد بندی کنیم، بیشتر آن به نامناسب بودن جاده‌ها برمی‌گردد و بخشی هم به کیفیت خودروها و ضعف فرهنگ رانندگی مربوط است.

وی ادامه داد: اصلاحات در راه‌های اصلی انجام شده ولی در جاده‌های فرعی هنوز عقب هستیم زیرا رفع موانع جاده‌ها اعتبار سنگینی طلب می‌کند. در ادوار گذشته مجلس مقرر شده بود؛ اصلاح جاده‌ها طی دو برنامه به اتمام برسد با این حال نیمی از جاده‌های کشور وضعیت نامناسب دارند و نیازمند بازسازی هستند.

یارمحمدی تاکید کرد: اصلاح جاده‌ها نیازمند بودجه کلان است و به زمان طولانی نیاز دارد. در حال حاضر نقاط آسیب پذیر جاده‌های روستایی شناسایی شده‌اند ولی باید بودجه لازم فراهم شود تا نسبت به ترمیم آنها اقدام شود. بودجه ای که برای اصلاح راه‌های اصلی فرعی و آزادراه‌ها در نظر گرفته شده ناچیز است.

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به کاهش آمار تصادفات نسبت به سال‌های گذشته گفت: اگر جاده‌ها اصلاح و استاندارد شده و به علائم رانندگی مجهز شوند آمار تصادفات کاهش چشمگیری خواهد داشت. اجرایی شدن این موضوع نیازمند هماهنگی وزارتخانه‌های صنعت، راه و شهرسازی و پلیس راهنمایی و رانندگی است. ما باید با به کارگیری ابزارهای لازم، کیفیت جاده‌ها و خودروها را همزمان افزایش دهیم و در کنار آموزش و ترویج فرهنگ صحیح رانندگی، آمار تصادفات را به صفر برسانیم.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: خواسته ما افزایش کیفیت خودروها و ایمن سازی جاده‌هاست. اگر دولت نیازمند حمایت بیشتر است باید پیشنهادات خود را در قالب لایحه به مجلس ارائه دهد تا نسبت به بررسی آنها و تصویب قوانین مربوطه اقدام شود. متولیان امر باید برنامه مشخص داشته باشند و اولویت‌های خود را مشخص کنند، امکانات موانع و هزینه‌ها مشخص شده و کاستی جادهای شهری و روستایی به همراه هزینه مورد نیاز تعیین شود. البته به کارگیری افراد متخصص و متعهد در بخش‌های عمرانی و راه‌سازی کمک بسیاری به پیشبرد برنامه‌ها خواهد کرد. امیدواریم در آینده نزدیک شاهد کیفیت جاده‌های روستایی هم پای جاده‌های شهری باشیم.

رضا گلین شریف دینی - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها