ادای دین با بازی در دولت مخفی

مدتی است که بازپخش مجموعه تلویزیونی «دولت مخفی» از شبکه دوم سیما آغاز شده است. این سریال به کارگردانی مشترک عبدالحسن برزیده و راما قویدل، تهیه‌کنندگی مشترک حمید آخوندی و علیرضا جلالی و نویسندگی مشترک رحمان سیفی‌آزاد و داریوش ربیعی روایتگر سال‌های دفاع مقدس و رنج و امید اسرا در اردوگاه‌های رژیم بعث عراق است. پژمان بازغی ایفاگر شخصیت سعید، نقش اول این سریال است.
کد خبر: ۹۴۵۴۶۵

آقای بازغی، چرا اسم سریال «دولت مخفی» انتخاب شد؟

این سریال سه نکته مهم را پیگیری و نمایش می‌دهد اول، درگیرشدن خانواده‌های ایرانی با جنگ، دوم آسیب‌ها و آثار مخربی که جنگ بر خانواده‌ها گذاشت و سوم فضای جنگ و اسارت رزمندگان و اردوگاه‌های رژیم بعث.

نام دولت مخفی برآمده از گروه‌های زیرزمینی اسرا در اردوگاه‌های عراق بود. به عبارتی افرادی سرگروه می‌شدند و سعی داشتند که به اسرا آسیب کمتری برسد. اگر برخی اسرا دچار لغزش و ناامیدی می‌شدند، این افراد با روحیه دادن و ایجاد انگیزه، اسرا را از ناامیدی دور می‌کردند. از نمونه این افراد می‌توان به مرحوم ابوترابی اشاره کرد.

در این سریال شما با نام سعید حضور دارید، سعید کیست و چه شخصیتی دارد؟

سعید یک جوان جنوبی است که خانواده‌اش بواسطه جنگ آسیب می‌بیند. پدرش در ابتدای جنگ مفقود می‌شود و او برای نجات جان بقیه اعضای خانواده، آنها را به شمال کشور می‌برد. سعید یک رزمنده است و مدتی را در جبهه‌های جنگ حضور دارد و گاهی هم برای مرخصی به شمال کشور برای دیدار خانواده‌اش می‌رود. شخصیت سعید، جنوبی و به نوعی در تعامل و تقابل با فرهنگ شمالی است. او عاشق و دلداده دختری شمالی به‌نام پروانه می‌شود، اما اسارت در زندان‌های عراق بین این عشق جدایی می‌اندازد.

این اسارت هشت سال طول می‌کشد و پروانه پاسوز عشقی است که سال‌ها منتظرش بوده.

بازی در نقش سعید و به عبارتی در «دولت مخفی» آسان بود یا سخت؟

ساخت این مجموعه سه سال زمان برد. سخت بود، اما سختی از این نظر که لوکیشن‌های داستان مربوط به دهه 60 تعریف شده بود ولی در فضای واقعی امروز نمای ساختمان‌ها و ماشین‌ها و خیابان‌ها تغییر کرده است. بنابراین ساختن لوکیشن‌هایی که جامعه دهه 60 را نشان دهد، خیلی سخت بود. با این همه، بازی در این سریال را به نوعی ادای دین خود می‌دانم به مقام و شخصیت ایثارگران و اسرای جنگ تحمیلی که سختی‌های بی‌شماری را برای انقلاب و کشور متحمل شدند. به عبارتی من اصلا احساس خستگی نداشتم.

با این تعریف یعنی احساس خوبی در این نقش داشتید؟

بله، احساس خیلی خوبی داشتم که این نقش به من سپرده شد. پدر من یک رزمنده بود و بسیاری از دوستان او شهید، جانباز یا اسیر شدند. حتی خانواده من بواسطه شغل پدر سال‌ها در دهه 60 در جنوب کشور زندگی می‌کرد.

با عوامل ساخت سریال و دیگر بازیگران راحت بودید؟

بازیگران بسیار خوب در صحنه‌ها حاضر می‌شدند و رابطه بین بازیگرها و عوامل تهیه خیلی خوب و صمیمانه بود.

محمد زندکریمخانی

جام‌جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها