مدیر حوزه کنترل جانوران مضر شهری شهرداری تهران:

موش مرده از موش زنده خطرناک‌تر است

موش‌ها اگر برای ما فقط حیواناتی مزاحم باشند که گاه به گاه در سطح خیابان می‌بینیم، برای مدیرحوزه کنترل جانوران مضر شهری شهرداری تهران، یک دغدغه بزرگ‌اند؛ دغدغه‌ای که باعث شده اردوان پورمحمدی برای پیدا کردن راه چاره کنترل جمعیت این حیوانات، دست به دامان روش‌های مختلف شود. روش‌هایی که چند سالی است از مبارزه شیمیایی به مبارزه فیزیکی و مکانیکی تغییر شکل داده است.
کد خبر: ۹۰۲۶۲۳
موش مرده از موش زنده خطرناک‌تر است

در کنترل جمعیت موش‌ها چه روشی کاربردی‌تر است؟

با توجه به منطقه، روش‌های استفاده شده متفاوت است. برخی مناطق مبارزه شیمیایی جواب نمی‌دهد، تله‌گذاری صورت می‌گیرد یا امکان تله‌گذاری وجود ندارد و از اسلحه بادی کمک می‌گیریم. در برخی جاها هم به صورت تلفیقی از هر سه روش استفاده می‌شود.

طعمه‌های مسموم چطور باعث مرگ موش می‌شوند؟

این طعمه‌ها در واقع مواد غذایی هستند که ماده جاذبی در آنها ریخته شده باعث ایجاد خونریزی داخلی در موش می‌شود و در حقیقت موش به خاطر این خونریزی داخلی از بین می‌رود.

بجز معابر عمومی و خیابان‌ها و...، خدمات شما شامل حال شهروندان و منازل مسکونی و... هم می‌شود؟

بله. البته مقابله با موش در سطح معابر عمومی وظیفه ماست، با این حال در سطح منازل و... هم این اقدام را به صورت رایگان انجام می‌دهیم. البته با این توضیح که بحث مبارزه شیمیایی و طعمه‌گذاری مسموم در سطح منازل ممنوع است و از شهروندان هم خواهش می‌کنیم هیچ وقت خودسرانه اقدام به این کار نکنند.

چرا؟

ببینید موش بعد از مصرف طعمه مسموم ممکن است تا 48 ساعت زنده بماند و درمکانی غیر از جایی که طعمه را مصرف کرده بمیرد. در فضای شهری اشکالی برای این موضوع وجود ندارد چون بچه‌های اکیپ مبارزه با موش، لاشه‌ها را جمع می‌کنند، اما اگر این اتفاق در خانه یک نفر بیفتد ممکن است دسترسی به محل لاشه ساده نباشد، مثلا موش زیر یخچال یا جایی بمیرد که کسی خبردار نشود و مشکلات زیادی به وجود بیاید.

چه مشکلاتی؟

اساتید جونده‌شناس معتقدند یک موش مرده خطری به مراتب بیشتر از موش زنده دارد. یعنی زمانی که لاشه موش در جایی قرار گرفته حتما باید آن محل گندزدایی شود. چون انگل‌هایی در بدن موش زندگی می‌کنند که بعد از مرگ موش، تا چند ساعت زنده هستند و بعد برای زنده ماندن، روی بدن یک موش دیگر یا موجود زنده دیگر که ممکن است انسان باشد می‌نشینند و بیماری‌های متعددی را به وجود می‌آورند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها