دانش‌آموز ناموفق دیروز وکارآفرین موفق امروز، پله‌های ترقی را با سرعت طی کرد و حالا درکمین نوبل است

درآمدم از پزشکان بیشتر است

اینها فقـــر را دور زده‌اند

فقر ریشه‌کن می‌شود و نیازمندان محتاج باقی نمی‌مانند، اگر نیکوکاران حساب شده عمل کنند و دست فقرا را بدرستی بگیرند، یعنی برای آنها اسباب و شرایطی فراهم کنند که توانمند شوند و روی پای خود بایستند. مثال معروف این رویکرد نیز آموزش ماهیگیری به جای بخشیدن ماهی است. در‌این گزارش با گوشه‌ای از زندگی افرادی آشنا می‌شوید که به کمک نیکوکاران ماهیگیری یاد گرفته و تکیه گاهی شده‌اند برای خود و خانواده‌هایشان. البته برخی پا را از این فراتر گذاشته و به عنوان کارآفرین، دست افراد بیشتری را گرفته‌اند.
کد خبر: ۸۹۴۰۳۷
اینها فقـــر را دور زده‌اند

شغلی با اردک‌ها و ماهی‌ها

جوجه اردک‌ها روی آب استخر این طرف و آن طرف می‌روند. زیر آب به سبزی می‌زند و ماهی‌های کپور در حال شنا کردن هستند. چند مرد جوان نیز تخم‌هایی را که اردک‌های بالغ گذاشته‌اند، جمع‌آوری می‌کنند. اینجا مزرعه‌ای در میناب است که از سوی یکی از مددجویان کمیته امداد به نام عباس حاتمی اداره می‌شود. او حالا یکی از کارآفرینان شهر خودش است، چون با کمک نهادهای خیریه توانسته کارآفرینی کرده، زمینه را برای توانمند شدن خود و چند نفر دیگر فراهم کند. ماجرا از این قرار است که حاتمی 42 ساله استخری ایجاد کرده و در آن، به پرورش ماهی کپور و اردک می‌پردازد.

او یادآور می‌شود: پدرم تحت پوشش کمیته امداد است و به این شکل، توانستم 50 میلیون تومان وام بگیرم. خودم نیز حدود 20 میلیون تومان داشتم و با کمی تلاش توانستم کارآفرینی کنم.

مرد جوان هر سال حدود 14 هزار قطعه بچه‌ماهی کپور را در استخر رها می‌کند و با پرورش آنها در انتهای سال، حدود 10 تن ماهی برداشت می‌کند که به قول خودش در بازار حدود 85 میلیون تومان فروش می‌رود.

این در حالی است که او به پرورش ماهی قانع نشده و از فضایی که در اختیار دارد، نهایت استفاده را می‌کند، به این شکل که با پرورش اردک نیز بازار مناسبی برای خود ایجاد کرده است.

حاتمی توضیح می‌دهد: پس از مدتی که ماهی پرورش دادم، به این نتیجه رسیدم که می‌توانم از فضای اینجا استفاده بهتری کنم و اردک نیز پرورش دهم.

به این ترتیب، مرد جوان ابتدا با چند اردک کارش را شروع کرد، اما پس مدتی تعداد اردک‌های او بیشتر شد و این روزها دستگاه جوجه‌کشی خریده تا با تکثیر اردک،‌ درآمد بیشتری به دست آورد.

او می‌افزاید: هر شانه تخم اردک را حدود 15 هزار تومان می‌فروشم و علاوه بر این، خیلی‌ها نیز برای گوشت این پرنده پول خوبی می‌دهند.‌ حاتمی برای مزرعه‌اش فکرهای دیگری نیز دارد. او با استفاده از آب استخر، فضای سرسبزی ایجاد کرده و می‌خواهد با ساخت چند آلاچیق در مزرعه محل مناسبی ایجاد کند تا خانواده‌های مینابی برای گذران اوقات فراغت خود از آن بهره ببرند. علاوه بر این، می‌خواهد در ازای گرفتن مبلغی به افرادی که به ماهیگیری علاقه دارند، اجازه بدهد با ماهیگیری در استخر او علایقشان را دنبال کنند.

مسافر کاشانه پرنیان

کوچک است، اما از تمیزی برق می‌زند. آنقدر آماده و مرتب است که خستگی مسافرانی که رنج کیلومتر‌ها سفر را به جان خریده‌اند تا زیبایی‌های قشم را بببیند، خیلی زود از تن به در می‌کند؛ از مسافر کاشانه‌ پرنیان حرف می‌زنیم، اقامتگاهی که از سوی زنی میانسال که سرپرست خانواده نیز هست اداره می‌شود.

خانم ف. احمدزاده با پذیرایی از مسافرانی که به قشم می‌آیند، برای خود درآمد مناسبی ایجاد کرده. البته او برای ساخت و آماده کردن این مسافرکاشانه از کمک‌های کمیته امداد امام خمینی (ره) استفاده کرده است. احمدزاده می‌گوید حدود 48 میلیون و 800 هزار تومان برای ساخت این اقامتگاه هزینه کرده است.

چند سال پیش احمدزاده همسرش را از دست داد. به همین خاطر زندگی چهره دیگری از خود را به او نشان داد، چرا که پس از مرگ همسرش او باید به خوبی از سه دخترش حمایت می‌کرد و نمی‌گذاشت آب در دل آنها تکان بخورد.

به این ترتیب زن میانسال و خانواده‌اش تحت پوشش کمیته امداد قرار گرفتند و کارشناسان و مددکاران این مرکز به بررسی شرایط خانواده پرداختند. آنها دریافتند زن میانسال مدتی در هتل مشغول کار بوده و دختران او نیز توانایی پخت خوراک‌های محلی را دارند. به همین خاطر تصمیم گرفتند، به این خانواده کمک شود تا آنها مسافرکاشانه پرنیان را تاسیس کنند.

به این ترتیب، نهادهای خیریه30 میلیون تومان تسهیلات و هشت میلیون تومان کمک بلاعوض در اختیار احمدزاده قرار داد. علاوه بر این منطقه آزاد نیز 10 میلیون تومان به او کمک کرد و به این شکل خانم احمدزاده با اندوخته‌ای که خودش هم داشت، توانست مسافر کاشانه پرنیان را ایجاد کند.‌او یادآور می‌شود: خدا را شکر، چرخ زندگی‌مان می‌چرخد و راضی هستیم، چون علاوه بر اجاره‌ای که از مسافران می‌گیریم، بعضی وقت‌ها دخترهایم نیز غذا و شیرینی محلی برای گردشگران درست می‌کنند و از این راه درآمدی به دست می‌آورند.

اجاره مسافر کاشانه پرنیان زیاد نیست و با توجه به فصل گردشگری و زمانی که آب و هوای جزیره مناسب است، احمدزاده برای هر شبانه روز 200 تا 250 هزار تومان اجاره می‌گیرد.

مددکاران برای این که اعضای این خانواده را توانمند کنند، برای مادر خانواده فرصت حضور در دوره‌های آموزشی هتل داری را فراهم آورده و برای دختران نیز مقدمات حضور در کلاس شیرینی‌پزی و آشپزی را ایجاد کرده‌اند.

آن طور که مدیران کمیته امداد امام خمینی (ره) هرمزگان تاکید می‌کنند، قرار است 80 مسافر کاشانه در قشم ایجاد شود تا به این شکل مددجویان کمیته امداد توانمند شوند و بتوانند روی پای خود بایستند، زیرا اغلب مددجوهای کمیته امداد در این شهرستان صاحب زمین هستند و با کمک نیکوکاران قادر خواهند بود مسافرکاشانه‌ای کنار خانه خود بسازند.

کارآفرینی در رستوران آفتاب

رستوران آفتاب قشم جای دیگری است که در آن می‌توان توانمند شدن یکی دیگر از مددجویان را شاهد بود، چراکه صاحب این رستوران فقر را به زانو درآورده و محیطی فراهم کرده که چند نفر دیگر نیز به کسب درآمد بپردازند. این رستوران در پارک ساحلی سوزای قشم قرار دارد و برای استفاده از محیط آن باید جاده ساحلی جنوبی جزیره را پشت‌سر گذاشت و به پارک ساحلی سوزا رسید؛ جایی که با خوردن غذاهای محلی و آشنا شدن با صنایع دستی قشم می‌توان لحظات خوبی را تجربه کرد.

گردانندگان رستوران برای جلب‌نظر مسافران خوراک‌هایی می‌پزند که در نوع خود بی‌نظیر است ، ازخوراک صدف و ماهی سرخ شده بگیرید تا قلیه ماهی و خوراک خرچنگ و هشت پا. ‌اما ماجرا زمانی جالب می‌شود که بدانید مردجوانی که این رستوران را راه انداخته، مدت‌ها با فقر دست به گریبان بوده و فقط پشتکارش، ضامن موفقیت اوست، چون وقتی پدر محمد حسینی از دنیا رفت، او سرپرست خانواده‌ای پرجمعیت شد و در کنار مادرش باید به امور زندگی هفت برادر و خواهرش نیز رسیدگی می‌کرد.‌به همین خاطر، حسینی در مقطع راهنمایی ناچار به ترک تحصیل شد و برای کسب درآمد، کارهای زیادی را تجربه کرد؛ از کارگری ساختمانی بگیرید تا کار در نانوایی. اما حسینی هیچ وقت ناامید نشد و سعی کرد هر طور شده، جای خالی پدر را برای اعضای خانواده پر کند.

مرد جوان پس از تجربه‌ کارهای مختلف، حدود پنج سال پیش به فکر ایجاد یک رستوران افتاد تا از طریق پذیرایی از گردشگران، امرار معاش کند.

چون خانواده حسینی تحت پوشش کمیته امداد قرار داشتند، این نهاد محمد را مورد حمایت مالی و معنوی قرار داد و سرانجام سال 89 محمد ‌ ساخت رستوران آفتاب را آغاز کرد.

او در این باره می‌گوید: خیلی تلاش کردم تا محل مناسبی برای ساخت رستوران پیدا کنم و وقتی به من پیشنهاد شد در پارک سوزا این کار را انجام دهم، متوجه شدم کار زیادی پیش رو دارم، چون این منطقه چیزی جز بیابان نبود و حتی جاده نیز نداشت تا رفت و آمد به آنجا آسان صورت بگیرد.

بنابراین مرد جوان به کمک برادرهایش چند‌ماه وقت گذاشت تا زیرساخت‌ها را برای تاسیس رستوران آماده کند.‌خانواده حسینی سختی زیادی را تحمل کردند تا توانستند رستوران آفتاب را تاسیس کنند. آنها دلیل نامگذاری این رستوران را چیزی نمی‌دانند بجز این که گردشگران می‌توانند زیباترین طلوع خورشید را در قشم به تماشا بنشینند.‌این روزها خانواده حسینی و تعدادی از اقوام و دوستانشان در رستوران آفتاب مشغول کار شده‌اند. همسر او به عنوان سرآشپز رستوران فعالیت می‌کند، اما جالب اینجاست که همه فعالیت آنها به آشپزی و پخت و پز خلاصه نمی‌شود، چون برخی از آنها در رستوران سنتی آفتاب می‌نشینند و با ساخت صنایع‌دستی و فروش آن، گردشگران را با صنایع دستی قشم نیز آشنا می‌کنند.

مهدی آیینی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها