با رسانه‌های روز دنیا

آساهی شیمبون خورشید تابان مطبوعات آسیا

آساهی شیمبون، یکی از پنج روزنامه ملی پرفروش و پرتیراژ کشور ژاپن است. این روزنامه که در لغت، خورشید صبح معنا می‌شود، تا پایان ماه ژوئن سال 2010 تیراژی برابر با هفت میلیون و 96 هزار چاپ برای نسخه‌های صبح داشت و روزنامه مخصوص عصر آن هم 3 میلیون و 100 هزار نسخه در هر شماره فروش می‌کرد که از این حیث روزنامه را در رتبه دوم پرفروش‌ترین‌ها بعد از یومیوری شیمبون ـ که نام دیگر روزنامه پرفروش این کشور است ـ قرار می‌دهد.
کد خبر: ۸۸۹۵۲۳
آساهی شیمبون خورشید تابان مطبوعات آسیا

دفتر مرکزی روزنامه در شهر اوساکای ژاپن واقع شده است.‌ آساهی شیمبون به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین نشریات کشور ژاپن، انتشار خود را از 25 ژانویه سال 1879 در شهر اوساکا آغاز کرد. روزنامه ابتدا با قطع کوچک منتشر شد و تنها چهار صفحه داشت و هر شماره آن به قیمت یک سن (معادل یک‌هزارم ین، واحد پول کنونی ژاپن) فروش می‌رفت. گفته می‌شود نسخه‌های اولیه روزنامه تنها به میزان تقریبی3000 شماره تیراژ داشته است و سه موسس اولیه با نام‌های کیمورا نوبورا (رئیس شرکت)، مورایاما ریوهی و تسودا تئی به عنوان اولین سردبیر این روزنامه، از میان گروهی بیست نفره انتخاب شده بودند. آساهی سال 1881 رویکرد انتشار اخبار همه جانبه را در پیش گرفت و اونو ریچی را به عنوان مدیر جدید موسسه برگزید. سال 1882 روزنامه کم‌کم شروع به دریافت کمک‌ها و حمایت‌های مالی از سوی دولت و نیز شرکت معتبر میتسویی نمود و از این طریق، پایه‌های مدیریتی خود را بیش از پیش تقویت کرد. سپس مجددا تحت مدیریت اونو ـ که برادرش یکی از مدیران اصلی میتسویی بود ـ صعود پی در پی خود را به سمت شهرت و موفقیت در ابعاد ملی آغاز کرد. دهم جولای سال 1888 اولین نسخه ویژه چاپ توکیوی این روزنامه به چاپ رسید. این نسخه، هزار و هفتاد و ششمین شماره از این روزنامه بود و سه ضمیمه دیگر با نام‌های جیونو توموشیبی، توموشیبی شیمبون و میساماشی شیمبون را هم در بر می‌گرفت. درنهایت، اول اکتبر سال 1908 نسخه چاپی اوساکا و توکیو در هم ادغام و به صورت روزنامه‌ای جامع و یکپارچه با نام نهایی آساهی شیمبون منتشر شدند و ساختمان نشریات آن هم به صورتی واحد و با سرمایه‌ای نزدیک به 600 هزار ین متمرکز شد. از دیگر حواشی قابل ذکر روزنامه این است که سال 1918 مواضع انتقادی آن نسبت به کابینه ترااوچی ماساتا ـ که در طول سلسله اعتراضات مرتبط با شورش برنج، حکومت وقت دست به سرکوب مقاله‌های نوشته شده در این روزنامه زد ـ منجر به استعفای دسته جمعی شماری از کارکنان آن شد.

امروزه وب‌سایت رسمی این روزنامه با نام شبکه آسیایی آساهی شیمبون (که به اختصار ای.ای.ان نامیده می‌شود)، مخزن اصلی فکری و منبع ارائه اخبار دست اول با هدف ترویج تبادل اطلاعات در آسیا و ارائه فرصتی برای فعالیت‌ هرچه بیشتر محققان و روزنامه نگاران به شمار می‌رود.

صبا داریان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها