لاریجانی در جمع فرماندهان بنیاد حفظ ارزش‌های دفاع‌مقدس:

عربستان گفته است کاری می‌کند ایران ثمره‌ای از برجام نبرد

رئیس مجلس گفت: شنیده‌ام عربستان به یکی از کشورهای منطقه گفته بود که قیمت نفت را به قدری پایین می‌آوریم که ایران ثمره‌ای از برجام نبرد. به مقامات عربستان می‌گویم که شما با این کار به خودتان ضربه می‌زنید.
کد خبر: ۸۷۱۹۰۱
عربستان گفته است کاری می‌کند ایران ثمره‌ای از برجام نبرد

به گزارش جام جم آنلاین، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی عصر امروز در جمع فرماندهان و مدیران کل استان‌های بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، اظهار داشت: اینکه طرح‌های بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به نتیجه برسد، وظیفه ملی و دفاع مقدس یک وقوع عام برای مردم است که اهتمام ما هم باید در همین سبک و شکل باشد.

وی با تأکید بر اینکه نگاه ما به موضوع دفاع مقدس باید دقیق باشد، اظهار داشت: جنگی که صدام آن را علمداری کرد اشل یک جنگ جهانی بود. در جنگی که صدام راه انداخت تقریباً همه کشورها با او بودند و یک طرف ایران قرار داشت، اما شکل آن شکل جنگ جهانی بود.

رئیس نهاد قانون‌گذاری کشور ادامه داد: شاید چند کشور کوچک دیگر بودند که در اردوگاه صدام قرار نداشتند، اما ما را ملاحظه می‌کردند و دفاع همه جانبه‌ای نیز در برابر ما نداشتند.

لاریجانی افزود: باید این موضوع فهم شود که ملت ایران توانست در برابر این همه کشوری که در مقابل آن صف‌آرایی کرده بودند، مقاومت کند.

وی با بیان اینکه برخی کشورها برای اولین بار هواپیما به صدام در دوران جنگ تحمیلی اجاره دادند، گفت: آلمان‌ها سلاح شیمیایی در این دوران در اختیار صدام قرار دادند و از نیمه جنگ شرایط تغییر کرد، جدای از اینکه در طرح‌ریزی عملیات آلمان‌ها و دیگر کشورها به صدام کمک می‌کردند، به این کشور نیرو هم اعزام می‌کردند، البته کشورهای خرده‌ریز منطقه نیز کمک کمی به صدام کردند که یا مجبور بودند و یا دل‌شان می‌خواست که کمک کنند.

حضور مستشاری نیروهای ایرانی در سوریه

وی به حضور مستشاری نیروهای ایرانی در سوریه برای مقابله با تروریست‌ها و دفاع از حرم ائمه اطهار اشاره کرد و گفت: الآن که در سوریه برخی از جوانان ما شرکت کرده‌اند و به شهادت رسیدند، در ملاقاتی که با خانواده یکی از این شهدا داشتم می‌گفتند که آرزو داشتند فرزند دیگری خدا به آنها داده بود و او هم در سوریه حضور پیدا می‌کرد. این نشانه عمق بصیرت و همدلی مردم است.

رئیس مجلس شورای اسلامی روحیه شهادت‌طلبی را یکی از عوامل سرافرازی ملت ایران در عرصه‌های مختلف دانست و افزود: یکی از ویژگی‌های ایران نسبت به سایر کشورها در حوزه دفاعی این است که در ایران نیروهای آب دیده و نترسیدن از جنگ وجود دارد که باید آن را گرامی بداریم، این روحیه خیلی بزرگی است.

لاریجانی با بیان اینکه در زمان دفاع مقدس غیر از دو یا سه کشور، کشورهای دیگر به ما کمکی نمی‌کردند و ما از نظر تسلیحاتی تحریم بودیم، اظهار داشت: در آن شرایط بخش‌های مختلف کشور در دفاع و تولید سلاح به ما کمک کردند که این تجربه مهمی بود که می‌شود در سخت‌ترین شرایط می‌توان تکیه کرد و این موضوع را به ما بیشتر ثابت کرد.

وی شرایط اقتصادی در زمان جنگ را سخت‌تر از امروز توصیف کرد و گفت: ما در آن شرایطی گاهی نفت را بشکه‌ای 7 دلار می‌فروختیم. شنیده‌ام که عربستان به یکی از کشورهای منطقه گفته بود که قیمت نفت را به قدری پایین می‌آوریم که ایران ثمره‌ای از برجام نبرد، به مقامات عربستان می‌گویم که شما با این کار به خودتان ضربه می‌زنید.

وی ادامه داد: کشوری که بتواند در شرایط سخت خودش را اداره کند امر مهمی است و باعث می‌شود که دیگران احساس نکنند که با یک فشار دچار شکست بشویم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: اینکه رهبر معظم انقلاب به اقتصاد مقاومتی تأکید می‌کنند دلیلش این است که مردم تصویر روشنی در زمینه اقتصادی داشته باشند.

لاریجانی با بیان اینکه استقلال اقتصادی برای یک ملت امر فوق‌العاده مهمی است، گفت: اگر بخواهیم سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را خلاصه کنیم باید گفت که ما نیازمند یک اقتصاد مولد و زاینده هستیم، این امر مهمی است و در گذشته این نکته توانست ما را حفظ کند.

قطع ارتباط برخی کشورها با ایران

وی با اشاره به برخی حوادث منطقه و قطع ارتباط برخی کشورها با ایران، خاطرنشان کرد: ملت ایران ملت نجیبی است، اما برای این نجابت هزینه داده‌اند و می‌خواهند آن را حفظ کنند. ایران دارای ظرفیت دفاعی خوبی است، اما قصد تعرض ندارد. در صورتی که کشوری تعارض کند او را رها نمی‌کند.

رئیس نهاد قانون‌گذاری کشور ادامه داد: برخی دچار اشتباه نشوند که ایران را می‌توانند در تنگنا قرار دهند. ملت ایران توانمند است و قدرت استفاده از ظرفیت‌ها را دارد، البته هیچ وقت کشور ما به طور کامل از این ظرفیت‌های داخلی و نیروی انسانی بالنده استفاده نکرده است.

لاریجانی با بیان اینکه باید شرایط را برای ورود افراد کارآمد، خلاق و کارآفرین فراهم کرد، گفت: تصور بنده این است که در شرایط فعلی مشکلاتی در منطقه به وجود آمده که رفتار جمهوری اسلامی ایران باید برای کشورها درس عبرت باشد. اگر ما بعد از جنگ هم علیه کشورهایی که به صدام کم کردند، تلافی نکردیم دلیلش این است که احساس مسئولیت بزرگ‌تری داریم و نگران سرنوشت امت‌های اسلامی هستیم.

وی در همین زمینه افزود: برای ایران افتخار است که یک کشور مسلمان قدرتمند شود. اگر کشور مصر قدرتمند شود برای ما افتخار است و آن را تقویت بنیه همه مسلمانان می‌دانیم. اگر عراق قوی و از شر تروریست‌ها خارج شود این آرزوی ماست.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی اخبار مبنی بر اینکه ایران قصد رقابت‌های منطقه‌ای را دارد، گفت: ما نمی‌خواهیم رقابت‌های منطقه‌ای را برهم بزنیم. اصلا ما دنبال چنین رقابت‌هایی نیستیم؛ کسانی که در مکتب امام‌خمینی(ره) رشد پیدا کرده‌اند دنبال چنین بازی‌هایی نیستند، لذا برای وحدت امت اسلامی نگرانی داریم و برای آن تلاش می‌کنیم. ما برای قدرتمند شدن همه کشورهای اسلامی دلسوزانه حرف می‌زنیم.

لاریجانی اقدامات عربستان سعودی در منطقه را اشتباهاتی استراتژیک عنوان کرد و گفت: شاید حاکمان این کشور تصور می‌کنند که هر چه تروریست‌ها تقویت کرده و سامان دهند. این برای آنها خوب است، درصورتی که این طور نیست و تصویر بدی از آنها ایجاد می‌کند.

وی خطاب به رژیم آل‌سعود گفت: شما نمی‌توانید فرار رو به جلو داشته باشید و اقدامات ماجراجویانه دیگری برای جبران اشتباهات‌تان دنبال کنید. شما 4 سال اقدامات ماجراجویانه در سوریه انجام دادید. آیا این برای شما نفعی داشت؟ از جنایت در یمن نیز ثمری پیدا نکردید.

رئیس نهاد قانون‌گذاری کشور در ادامه اظهار داشت: اشتباهات را باید اصلاح کرد، نه اینکه آن را در تئوری دیگری تعریف کرد.

لاریجانی اضافه کرد: کمک ما به مردم عراق به خاطر این است که داعش و جریان‌های تروریستی که با کمک عربستان سعودی به جان مردم افتاده بودند، می‌خواستیم تکفیری‌ها را سر جای‌شان بنشانیم که این کار را انجام دادیم.

وی به قطع رابطه برخی کشورها با ایران اشاره کرد و افزود: اینکه 4 کشور رابطه‌شان را با ایران قطع کنند، ایران ضرر نمی‌کند، بلکه خودشان ضرر می‌کنند. اینها فرار رو به جلو برای جبران اشتباهات است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها