معاون حقوقی سازمان تامین اجتماعی خبر داد

سن بازنشستگی تغییر نمی کند

اصلاح سن بازنشستگی در برنامه ششم توسعه

از 22 آذر 1301 که اولین قانون بازنشستگی در کشور نوشته شد و چهار ماه بعدش که اولین احکام بازنشستگی در کشور به تصویب رسید، 93 سال می‌گذرد، اما نه حال بازنشسته‌های ما خوب است نه حال صندوق‌های بازنشستگی‌مان. دیروز اما مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با خبرهایی خوب پا به نشست خبری این صندوق گذاشت؛ خبرهای خوشی که سررشته‌شان به برنامه ششم توسعه می‌رسد. برنامه‌ای که در آن به موضوع صندوق‌های بازنشستگی به اندازه آب و محیط‌زیست اهمیت داده شده است.
کد خبر: ۸۶۴۳۱۲

به گزارش جام‌جم، محمود اسلامیان دیروز با اعلام همین موضوع گفت: چشم‌انداز و ثمره این برنامه به جمعیت حال و آینده بازنشستگان در کشور خواهد رسید. اسلامیان در این نشست از وجود یک میلیون و 262 هزار بازنشسته تحت‌پوشش این صندوق خبر داد و گفت: از این تعداد یک میلیون و 222 هزار نفر یعنی چیزی معادل 98 درصد، حقوقی بین 750 هزار تا دومیلیون تومان دریافت می‌کنند.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با اعلام این‌که یکی از مشکلات بزرگ بازنشستگان کشور، کاهش قدرت خرید آنهاست، افزود: در دولت‌ قبلی با توجه به تورم‌های شدیدی که وجود داشت، متاسفانه افزایش حقوق بازنشستگان همپای تورم اتفاق نیفتاد و قدرت خرید بازنشستگان 67 درصد کاهش یافت. اما در سال 93 موفق شدیم افزایش حقوق 20 درصدی و در سال 94 افزایش حقوق حدود 14 درصدی را اعمال کنیم، اما کاهش قدرت خرید 67 درصدی همچنان سرجایش است.

اما معاون فنی صندوق بازنشستگی کشوری وقتی پشت تریبون قرار گرفت، به جزئیات بیشتری از لایحه پیشنهادی برنامه ششم توسعه درباره آینده صندوق‌های بازنشستگی اشاره کرد. جزئیاتی که موارد مهمش حول سه محور می‌گشت: افزایش سن بازنشستگی، لحاظ کردن پنج سال آخر خدمت برای محاسبه حقوق بازنشستگی و ممنوعیت بازنشستگی پیش از موعد. محمدعلی ابراهیم‌زاده با اشاره به این نکته‌ها تاکید کرد: سن بازنشستگی و سابقه خدمت در کشور ما نسبت به استانداردهای حقیقی دنیا فاصله دارد‌، اولین اقدامی هم که در برنامه ششم انجام خواهد شد اصلاح سن بازنشستگی است. این سن در حال حاضر 5/51 سال است که ان‌شاءالله بعد از تصویب به‌صورت تدریجی افزایش خواهد یافت. یعنی تا پایان برنامه ششم که پنج سال است هر سال شش ماه به سن بازنشستگی اضافه می‌شود.

به گفته معاون فنی صندوق بازنشستگی کشوری، بحث بعدی که مورد توجه قرار گرفته، نحوه محاسبه حقوق بازنشستگی است. بر این اساس نحوه محاسبه فرمول در حال حاضر برابر با معدل حقوق در دو سال آخر خدمت است، اما از سال آینده، به صورت آزمایشی معدل حقوق پنج سال آخر خدمت مدنظر قرار خواهد گرفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها