در گفت و گو با جام جم آنلاین مطرح شد:

دیدگاه غرضی درباره قانون کپی رایت

کپی برداری و تکثیر غیر مجاز کتاب ها و به طور کلی صنایع فرهنگی معضلی است که از سال ها پیش گریبانگیر جامعه شده و علیرغم هشدارها و قوانین بازدارنده کماکان در بین اقشار مختلف مشهود است، در حالی که قانونگذار از پنج دهه قبل بر جرم بودن پدیده «کتابسازی» تاکید دارد.
کد خبر: ۸۶۳۷۱۰
دیدگاه غرضی درباره قانون کپی رایت

مهندس سید محمد غرضی در گفت و گو با خبرنگار جام جم آنلاین در خصوص معضل کپی برداری غیرمجاز کتاب ها گفت: کپی رایت حق مشروع هر نویسنده است اگر این مسئله به صورت قانون لازم الاجرا شود حق کسی را بدون رضایت خودش باطل نمی کنند.

این فعال سیاسی و اجتماعی تصریح کرد: قانون وقتی جنبه شرعی نداشته باشد اجرا نخواهد شد و به صور مختلف حقوق عرفی پایمال خواهد شد. حال اینکه در موارد شرعی توجه بیشتر صورت می گیرد. این موضوع در مورد اختراعات بشری نیز مصداق دارد.

غرضی در خصوص تعامل بین وزارت ارشاد و قوه قضاییه در خصوص اجرای طرح دادگاه کتاب گفت: اگر شورای نگهبان این طرح را به رسمیت بشناسد و به عنوان حکم شرعی بپذیرد فرصت فعالیت وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی فراهم خواهد شد در غیر این صورت نمی تواند استیفای حق داشته باشد.

وی با اشاره به دلایل کاهش سرانه مطالعه در کشور اظهار داشت: در ظاهر آنچه مشخص می شود عدم احساس نیاز به مکتوبات است و بیشتر به عنوان سرگرمی و پرکردن اوقات فراغت کاربرد دارند. بنابراین ما باید این احساس را در جامعه تقویت کنیم. خداوند در قرآن می فرماید: آیا آنهایی که می دانند با آنهایی که نمی دانند یکسان هستند؟!

وزیر اسبق پست و تلگراف و تلفن، در خصوص شبکه های اجتماعی و نقش آنها در کاهش فرهنگ کتابخوانی گفت: در حال حاضر شکل سرگرمی شبکه های اجتماعی بر جنبه علمی آن ارجحیت دارد. مردم مسائل طنز، شایعه و تخریب یکدیگر را بیشتر می پسندند ولی از مقوله سلامت که نیاز جامعه است در شبکه های اجتماعی کمتر استقبال می شود.

مهندس غرضی با تاکید به مضرات اجباری کردن قانون کپی رایت خاطرنشان کرد: تجربه نشان داده وقتی دنبال کاری رفتیم و آن را قانونی کردیم معمولاً بعد از یک دهه کارایی خود را از دست می دهد و به جای افزایش اعتبار منجر به بدنامی اصناف خواهد شد.

رضا گلین شریف دینی/ جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها