روحانی در هشتمین کنگره ملی تجلیل از ایثارگران:

مصمم به آزادی خرمشهرها هستیم

روحانی در دانشگاه آزاد اسلامی:

هرگاه کار را به مردم واگذار می‌کنیم بهتر به نتیجه می‌رسیم

رئیس جمهور با تأکید بر این که هرگاه کار را به مردم واگذار می‌کنیم بهتر به نتیجه می رسیم، گفت: بی تردید دانشگاه آزاد اسلامی برگ زرینی در توسعه کشور است.
کد خبر: ۷۹۹۴۹۵
هرگاه کار را به مردم واگذار می‌کنیم بهتر به نتیجه می‌رسیم

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، دکتر حسن روحانی امروز سه شنبه پس از بازدید از مرکز تحقیقات فیزیک پلاسما و افتتاح چند طرح در دانشگاه آزاد اسلامی، در جمع مدیران، اساتید و کارکنان این دانشگاه گفت: ‌بسیار خوشحالم که این فرصت فراهم شد تا از یک واحد نمونه بسیار مهم دانشگاه آزاد اسلامی بازدیدی داشته باشم .

وی با بیان اینکه چند طرح افتتاح شده در این دانشگاه می تواند باعث حرکت بهتر در مسیر توسعه و علم کشور باشد افزود: دانشگاه آزاد اسلامی قدم مهمی برای توسعه فناوری ، علم و دانش در کشور بود.‌

روحانی با اشاره به تاسیس این دانشگاه در 33 سال پیش یادآور شد : تاسیس این دانشگاه در ابتدا با مشکلات فراوانی توام و شعارهایی آن روز در کشور حاکم بود که همه چیز باید دولتی باشد و حتی در مجلس نیز برخی چنین اعتقادی داشتند.

وی افزود: اگر نبود تلاش پیگیر آیت الله هاشمی رفسنجانی و موافقت امام راحل، شاید تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی در آن روزگار غیر ممکن بود.

آقای روحانی گفت:‌ بزرگان این مسئولیت را برعهده گرفتند و رهبر معظم انقلاب نیز در آن دوران به این کار بزرگ که شروع شده بود کمک کردند.

وی با اشاره به خدمات آیت الله هاشمی رفسنجانی به انقلاب اضافه کرد : ایشان در پیروزی انقلاب سهم فراوانی داشتند و در شکل گیری مجلس ، هماهنگی بین قوا در سالهای اولیه انقلاب و در دوران هشت سال دفاع مقدس در برابر تجاوز دشمن در مسائل مهم کشور حضور داشتند. رئیس جمهور گفت:‌ بی تردید دانشگاه آزاد اسلامی برگ زرینی در توسعه کشور است که به دست آیت الله هاشمی رفسنجانی شکل گرفت.

هر کاری به مردم و صاحبنظران واگذار شود، سریع‌تر و بهتر به نتیجه می‌رسد

رئیس جمهور با اشاره به مخالفت‌ها در خصوص شکل گیری دانشگاه آزاد اسلامی گفت:‌ البته آن مخالفت‌هایی که برخی می کردند قصد و غرضی نداشتند، تفکرات آنها بود.

روحانی افزود: ‌دانشگاه ‌آزاد اسلامی این اصل را ثابت کرد که اگر ما هر کاری را حتی کار فرهنگی را به مردم و صاحبنظران و متخصصان واگذار کنیم آن کار سریع‌تر و بهتر به نتیجه می رسد.

وی اضافه کرد: ‌این کاری که دانشگاه آزاد اسلامی آغاز کرد در آن زمان دولت به‌تنهایی نمی توانست انجام دهد چرا که نه بودجه لازم را داشت و نه بوروکراسی دولت می توانست این کار عظیم را صورت دهد.

روحانی گفت:‌ حدود یک سوم بار آموزش عالی کشور بر دوش دانشگاه آزاد اسلامی است و این بسیار پرافتخار است.

وی ادامه داد:‌ هم اکنون دانشگاه آزاد اسلامی با یک میلیون و 700 هزار دانشجو و 26 هزار هیئت علمی تمام‌وقت فعالیت می کند.

روحانی با تأکید بر اینکه باید کار را به متخصصان و مردم واگذار کرد و دولت در این زمینه می تواند نقش سیاستگذاری و تسهیل‌کننده و پشتیبانی و نظارت را برعهده بگیرد گفت:‌ هرگاه که کار را به مردم واگذر می کنیم بهتر به نتیجه می رسیم.

رئیس جمهور افزود: ‌وقتی دانشگاه آزاد اسلامی تعطیل شد عده‌ای نمایندگان مجلس با لحن تندی درباره این دانشگاه سخن می گفتند و آن را متعلق به سرمایه‌دارها و پولدارها می‌دانستند اما دیدیم در مقام عمل اینچنین نیست این یکی از تصورات نادرست بود که به این دانشگاه نسبت می دادند.

دانشگاه؛ محیط آزاد علمی، محیط نقد و سخن و محیط اعتراض

رئیس جمهور گفت: تصور نادرستی شکل گرفته بود که دانشگاه آزاد اسلامی متعلق به یک طبقه خاص است.‌

روحانی افزود: ‌دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور حضور پیدا کرده و این حضور، هم حضور فرهنگی است و هم نشاط سیاسی می آورد و هم نشاط عمرانی می آورد، بسیار مهم است که بتوانیم فرهنگ، علم و دانش و حتی هویت ملی‌ خود را در سطح کشور تعمیق ببخشیم.

وی با اشاره به اینکه همه ما یک روزی دانشجو بوده‌ و به دانشگاه رفته‌ایم گفت: ‌ورود به دانشگاه یک نوع شخصیت اجتماعی به دانشجو می دهد وقتی به کسی می‌گویند دانش‌آموز است و یا زمانی که می گویند دانشجو هستم، یک منزلت اجتماعی را احساس می کند، یک نشاط روحی می دهد.

رئیس جمهور افزود: ‌ضمن اینکه دانشگاه محیط آزاد علمی است، محیط نقد و سخن است، محیط اشکال و محیط اعتراض است؛ هنوز حوزه‌های علمیه در زمینه آزادی در مباحث از دانشگاه‌ها جلوتر هستند.

وی گفت:‌ از ابتدایی که ما در حوزه های علمیه قم و ‌مشهد طلبه بودیم، شاگرد به‌راحتی در برابر استاد حرف می‌زد، حتی استاد هم یک شخصیت بنام بود و شخصیتی بود که دارای تقدس و مرجع تقلید بود و حتی برخی مرجع عام تقلید بود، مثل آیت‌الله بروجردی (ره) یک مرجع تقلید در دنیای شیعه بود، وقتی درس می گفت شاگردش حرف می زد و اعتراض می کرد و به صراحت می گفت نظر شما به این دلیل درست نیست.

روحانی ادامه داد: اما هنوز در دانشگاه این قدر آزادی نیست یک دانشجو بلند شود و به استادش بگوید نظر شما به این دلیل و به آن دلیل اشتباه است، اگر دو، سه بار این را بگوید، شاید در نمره امتحانی‌اش تأثیر بگذارد و مشکل پیدا کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها