خون نادر بار دیگر معجزه کرد

تزریق 6 واحد خون کمیاب برای نجات جان یک بیمار

سازمان انتقال خون ایران اعلام کرد: بار دیگر خون نادر معجزه کرد و 6 واحد خون کمیاب جان یک بیمار را نجات داد.
کد خبر: ۷۹۷۷۴۸
تزریق 6 واحد خون کمیاب برای نجات جان یک بیمار

به گزارش جام جم آنلاین از پایگاه اطلاع رسانی سازمان انتقال خون «مهدی - س» فرد مبتلا به تالاسمی ساکن جنوب کشور وقتی در سال 1388 برای انجام آزمایش‌های ایمنوهماتولوژیک با درخواست پزشک به آزمایشگاه مرجع ایمنوهماتولوژی ستاد مرکزی سازمان انتقال خون ایران مراجعه کرد، هیچگاه فکر نمی‌کرد که بعدها برای یافتن خون مناسب با چه چالشی روبرو خواهد شد.

سال 1391 بود که بیمار با شرایط سخت و درخواست تزریق خون، بار دیگر به آزمایشگاه مراجعه کرد و در خونش اتو آنتی بادی گرم غیر اختصاصی با واکنش قوی تشخیص داده شد. در آن سال خون سازگار با فنوتیپ بیمار برایش تشخیص داده شد.

پس از بررسی های فراوان مشخص شد که به دلیل تزریق خون های مکرر در گذشته 3 آنتی بادی جدید Anti-S، Anti-Fy و Anti-K در بدن این بیمار ایجاد شده است. پس از آن، به دلیل وجود این آنتی بادی‌ها در خون مهدی، خون مناسب برای او به سختی توسط سازمان انتقال خون تهیه و به ایشان در موارد ضروری تزریق می گردد.

اما حادثه ای باعث شد که جان بیمار به خون های نادری که آزمایشگاه ایمنوهماتولوژی سازمان تهیه می‌کند وابسته گردد.

مهدی با تشخیص توده به دلیل «Extramedullary hematopaisis» در پشت و نزدیک نخاع با خطر فلج شدن مواجه شود. پزشک حاذق تنها راه نجات بیمار را جراحی فوری می‌داند و خانواده به این کار رضایت می دهند. جراحی بدون تهیه 6 واحد خون امکان پذیر نیست ولی تهیه 6 واحد خون برای این بیمار خاص بسیار سخت و دست نیافتنی می نماید.

تمام پرسنل آزمایشگاه ایمنوهماتولوژی سازمان انتقال خون به ریاست مصطفی مقدم در روز جمعه به سر کار می‌آیند و برای نجات جان این عزیز دست به کار می شوند.

کیسه های خون یکی پس از دیگری بررسی می‌گردد و سرانجام پس از زحمات فراوان، 6 واحد خون با فنوتیپ کامل جهت تزریق آماده می‌گردد. جراح ساعت 10 شب وارد اتاق عمل شده و 1 بامداد با خبر خوش پایان موفقیت آمیز جراحی از اتاق عمل خارج می شود.

اکنون مهدی از ICU ترخیص شده و به دنیا لبخند می‌زند. لبخند او تمام پاداشی است که پرسنل ایمنوهماتولوژی سازمان انتقال خون برای تلاش او مطالبه می‌کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها