وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر داد:

توزیع سبد حمایتی تا قبل از پایان سال

خبر سلامت

غربالگری شنوایی در سالمندان ضروری است

یک‌سوم افرادی که بین 60 تا 70 سال هستند و حدود 80 درصد افرادی که بالای 85 سال دارند مبتلا به کاهش شنوایی یا پیر گوشی هستند.
کد خبر: ۷۹۵۴۳۹

دکتر فرزام جنابی، متخصص شنوایی شناسی، در گفت‌وگو با جام‌جم گفت: بهترین راه‌حل در پیشگیری از کاهش شنوایی در سالمندان، بحث غربالگری شنوایی در آنان است. اگر بموقع این غربالگری برای سالمندان انجام شود، می‌توان از بروز مشکلاتی مانند گوشه‌گیری، انزوا و افسردگی ناشی از کم‌شنوایی در سالمند جلوگیری کرد.

وی عنوان کرد: داشتن حس شنوایی و خوب شنیدن یکی از مسائلی است که در بهبود روابط اجتماعی فرد نقش موثری دارد. به عنوان مثال، سالمندی که نمی‌تواند در جمع ارتباط برقرار کند، خوب بشنود و خوب پاسخگو باشد، خود به خود گوشه‌گیر می‌شود و این گوشه‌گیری فرد را مبتلا به افسردگی می‌کند.

وی تاکید کرد: بهترین سن غربالگری شنوایی در سالمندان بین 50 تا 60 سال بوده و لازم است سالی یکبار این غربالگری انجام شود. یکی از نشانه‌ها و علائم کم‌شنوایی در سالمندان، تماشای تلویزیون با صدای بلند است. این اولین هشدار کاهش شنوایی سالمند به خانواده است که باید از سوی متخصص معاینه شود.

افزایش خطر سرطان با مصرف زیاد مکمل‌های غذایی

محققان آمریکایی در تازه‌ترین بررسی‌ها دریافته‌اند مصرف بیش از حد مکمل‌های غذایی با افزایش خطر ابتلا به سرطان همراه است.

به گزارش مهر، بررسی‌ها نشان می‌دهد مکمل‌های غذایی در نمونه‌های حیوانی از بدن در مقابل پیشرفت سرطان محافظت می‌کند، اما در تست این مکمل‌های غذایی روی انسان‌ها، تاثیر معکوسی از این مکمل‌ها در برخی افراد مشاهده شده است.

پژوهشگران می‌گویند: این یافته‌ها به معنای توقف مصرف ویتامین و مواد معدنی از سوی افراد نیست، چرا که مصرف درست مکمل‌ها به میزان صحیح می‌تواند برای سلامت مفید باشد. زمانی مشکل ایجاد می‌شود که افراد بیش از حد، این مکمل‌ها را مصرف کنند. البته هیچ جایگزینی برای مواد خوراکی خوب و مغذی وجود ندارد. اکثر افراد می‌توانند تمام ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیازشان را از طریق یک رژیم غذایی سالم به دست آورند.

درمان سکته‌ قلبی در زمان طلایی

ایده‌آل‌ترین زمان برای نجات بیمار کمتر از 1.5 ساعت است، البته اگر شرایط بیمار مناسب باشد تا 6 ساعت اول هم می‌توان نتایج مطلوبی به‌دست آورد.

دکتر مسعود قاسمی، متخصص قلب و رئیس انجمن آترواسکلروزیس ایران، در گفت‌وگو با جام‌جم با تاکید بر این که ضروری است بیمار دچار سکته قلبی در دقایق اولیه پس از بروز عارضه به امکانات پزشکی اورژانس رسانده شود تا آنژیوپلاستی و دیگر اقدامات برای وی انجام شود، گفت: البته مدت زمان مناسب برای نجات بیمار قلبی و رساندن وی به مرکز درمانی، بستگی به وضعیت بیمار دارد، اما ضروری است که بیمار در زمان طلایی نجات به مراکز درمانی رسانده شود.

وی با بیان این‌که قرص‌هایی حاوی ترکیبات توامان ضد لخته و انعقاد، ضدفشار خون و کاهنده چربی خون بتازگی وارد عرصه پزشکی شده است، افزود: با استفاده از این تکنولوژی جدید، بیماران با تعداد قرص کمتر در روز نتایج مشابه دریافت می‌کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها