گفت​وگو با دکتر محمد بهرامی، مدرس حقوق اساسی

استانی شدن انتخابات، نقش پول را کمرنگ می‌کند

مخالفت معاون پارلمانی رئیس‌جمهور با طرح انتخاباتی مجلس

نمایندگان مجلس شورای اسلامی کلیات طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی را تصویب کردند،اما طرح به جهت بررسی بیشتر به کمیسیون شوراها ارجاع شد.
کد خبر: ۷۹۰۵۶۷
مخالفت معاون پارلمانی رئیس‌جمهور با طرح انتخاباتی مجلس

انصاری: استانی شدن انتخابات هزینه تبلیغاتی کاندیداها را افزایش می‌دهد

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور ضمن مخالفت با طرح استانی شدن انتخابات مجلس گفت: با این طرح هزینه‌های تبلیغاتی کاندیداها به خصوص کاندیداهای مستقل بسیار افزایش می‌یابد.

حجت‌الاسلام مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور صبح امروز با حضور در صحن علنی مجلس و در جریان بررسی طرح استانی شدن انتخابات مجلس طی سخنانی ضمن اعلام مخالفت دولت با طرح مذکور گفت: دولت با اصل این موضوع مخالف است، چرا که فرصت کافی برای بررسی دقیق این موضوع وجود نداشته و در دولت نیز نظرات متفاوتی در این زمینه وجود داشت، اما کلیت دولت نسبت به این طرح اعلام مخالفت کردند.

وی افزود: اصل استانی شدن انتخابات اگر در مقطع مناسب و با وقت کافی و به وسیله یک طرح یا لایحه جامع مطرح شود، می‌شود آن را بررسی کرد.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور بر همین اساس گفت: این طرح در حقیقت تلفیقی از برگزاری انتخابات به صورت شهرستانی و استانی هست که در آن هم معایب شهرستانی بودن انتخابات حفظ شده و هم محاسن استانی بودن انتخابات که می‌تواند وجود داشته باشد از بین رفته است.

انصاری افزود: در این طرح مشخص نشده که اگر در یک شهرستان صلاحیت یک کاندیدا رد شد و یا نماینده یک شهرستان استعفا و یا فوت کرد، آیا در مرحله بعد برای همان شهرستان انتخابات برگزار می‌شود و یا در کل استان.

وی تاکید کرد: هزینه‌های تبلیغاتی کاندیداها با استانی شدن انتخابات مجلس بسیار افزایش می‌یابد به طوری که اکنون در شهرهای بزرگ مثل تهران نمایندگان برای پوشش تبلیغاتی مشکل دارند و وقتی انتخابات استانی شود تبلیغات در برخی جاها غیرممکن می‌شود، البته ممکن است با این طرح شخصیت‌های بیشتری حضور یابند، اما معایبی هم وجود دارد.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در پایان گفت: در مجموع مسائل سیاسی و امنیتی نباید دور از توجه نمایندگان باشد، چرا که کشور دارای قومیت‌ها، مذاهب و زبان‌های مختلف است که در شرایط فعلی همه قومیت‌ها در مجلس نماینده دارند و ممکن است تصویب این طرح این موضوع را دچار اخلال کند و سبب شود انسجام ملی لطمه ببیند.

نظر موافقان طرح استانی شدن انتخابات

در این جلسه حسین گروسی نماینده مردم شهریار در مجلس طی سخنانی در موافقت با کلیات طرح مذکور گفت: براساس این طرح کاندیدای هر شهرستانی در حوزه انتخابیه خود ثبت‌نام می‌کنند و سهمیه شهرستان حفظ می‌شود و نماینده باید به حوزه انتخابیه خود سرکشی کرده و با مردم دیدار داشته باشد.

وی ادامه داد: با استانی شدن انتخابات دیگر اینگونه نیست که دولت و سازمان‌ها وظایف ذاتی خود را به نمایندگان محول کنند و یک نماینده علاوه بر کار قانونگذاری و نظارت، مسئول امور اجرایی حوزه انتخابیه نیز باشد.

این نماینده مجلس در پایان گفت: با استانی شدن انتخابات نگاه نمایندگان ملی می‌شود و از مسائل منطقه‌ای فاصله می‌گیریم و با یک نگاه کلان به امور کشور بسیاری از مشکلات را حل خواهیم کرد.

در ادامه علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس نیز در سخنانی ضمن موافقت با کلیات طرح استانی شدن انتخابات گفت: برای بررسی محاسن و معایب این طرح باید وضع فعلی مجلس و نمایندگان را مورد بررسی قرار داد.

وی برهمین اساس گفت: امروز نمایندگان مجلس مجبورند به حل مشکلات شخصی موکلان نیز بپردازند و حتی در مجالس ترحیم آنها نیز شرکت کنند، در نتیجه وقت کمتری برای قانونگذاری و نظارت پیدا می‌کنند.

این نماینده مجلس تصریح کرد: این مطلب در نمایندگان شهرستان‌ها مصداق بیشتری پیدا می‌کند و گاهی بنده به دلیل این فشار سنگین که روی آنها است، دلم برایشان می‌سوزد.

مطهری افزود: امروزه بخشی از بار وظایف شوراهای شهر و روستا و فرمانداری‌ها به گردن نمایندگان افتاده و نمایندگان مجبور می‌شوند کار اجرایی انجام دهند.

وی در تشریح محاسن طرح استانی شدن انتخابات مجلس گفت: با استانی شدن انتخابات از خرید و فروش آرا جلوگیری می‌شود، چرا که خرید و فروش رای در استان بسیار مشکل است. همچنین وظایف نمایندگان کلیت و ملی‌نگری پیدا می‌کند و مشکلاتی مانند طایفه‌گرایی که سبب می‌شود یک فرد چندین دوره نماینده شود کاهش خواهد یافت.

مطهری تاکید کرد: ایجاد وحدت بیشتر بین نمایندگان هر استان و توجه به طرح‌های کلان استانی از جمله ویژگی‌های این طرح است و البته باید به این نکته توجه کرد که این طرح یک طرح استانی - شهرستانی است و مانند انتخابات مجلس خبرگان صرفا استانی نیست.

احمدعلی مقیمی نماینده مردم بهشهر در مجلس نیز به عنوان موافق سوم کلیات طرح استانی شدن انتخابات مجلس گفت: این موضوع از مجلس پنجم مطرح بود و در مجلس‌های قبلی ایراداتی داشت که به شورای نگهبان بازگشت و دوره به دوره این مشکلات رفع شد.

وی افزود: نگاه به استانی شدن انتخابات با نگاه مجلس خبرگانی متفاوت است و در بحث استانی شدن نمایندگان می‌توانند به کارهای ملی بپردازند و سطح کیفیت قانونگذاری ارتقا می‌یابد.

نظرات مخالفان طرح استانی شدن انتخابات مجلس

در جریان بررسی کلیات این طرح مهدی کوچک‌زاده نماینده مردم تهران در مجلس طی اخطاری با استناد به اصل 64 قانون اساسی اظهار داشت: براساس این اصل، محدوده حوزه‌های انتخابیه در قانون مشخص شده و نمایندگان باید در این حوزه‌ها انتخاب شوند، لذا چه لزومی دارد که یک نفر در زابل به یک فردی که در چابهار حضور دارد رای دهد.

در ادامه مهدی دواتگری نماینده مردم مراغه در مجلس نیز طی سخنانی در مخالفت با کلیات این طرح اظهار داشت: طرح یک فوریتی استانی شدن انتخابات شاید این شائبه را ایجاد کند که نمایندگان دوره نهم برای تثبیت جایگاه خود دست به تصویب چنین طرحی می‌زنند.

وی ادامه داد: چه لزومی دارد که پس از 37 سال که از انقلاب اسلامی می‌گذرد یک طرح برای استانی شدن انتخابات مجلس تصویب کنیم و از آنجایی که براساس این طرح یک کاندیدا 15 درصد از رای شهرستان حوزه انتخابیه و 85 درصد رای را از استان اخذ می‌کند، مشکلاتی به وجود می‌آید.

این نماینده مجلس تصریح کرد: از آنجایی که کشور احزاب فعالی ندارد و در مناطق دیگر استان نیز کاندیدای یک حوزه انتخابیه را نمی‌شناسند، لذا مشکلاتی از جمله به قدرت رسیدن افراد دارای ثروت و قدرت بیشتر می‌شود. همچنین با تصویب این طرح نه انتخاب کنندگان، کاندیدای خود را می‌شناسند و نه انتخاب شونده از مشکلات حوزه انتخابیه و مردم آن منطقه شناختی دارد.

دواتگری در پایان گفت: در یک هفته فرصت تبلیغات انتخاباتی نیز چطور ممکن است که یک کاندیدا در سطح استان مورد شناسایی قرار بگیرد.

در ادامه سیدشکر خدا موسوی نماینده مردم اهواز به عنوان دیگر مخالف کلیات طرح استانی شدن انتخابات مجلس تصریح کرد: در حال حاضر مسائل مهمی در کشور وجود دارد که باید به آنها پرداخت و لزومی ندارد که در این بازه زمانی چنین طرحی را تصویب کنیم، چرا که می‌توان بررسی این طرح را به آینده موکول کرد.

وی نخستین مشکل طرح مذکور را کم شدن مشارکت مردم در انتخابات برشمرد و گفت: اگر کاندیداها از طریق استان انتخاب شوند، ارتباط مردم با نمایندگان خود که تنها رابط حاکمیت با مردم هستند، کم می‌شود چرا که در حال حاضر تنها نمایندگان هستند که به عنوان عضوی از حاکمیت با مردم در ارتباطند و در اتاق فرماندار و یا استاندار به روی مردم باز نیست، اما مردم وقتی به مشکلی می‌خورند به نمایندگان رجوع می‌کنند.

موسوی همچنین افزود: با استانی شدن انتخابات زمینه به قدرت رسیدن صاحبان قدرت و ثروت فراهم می‌شود، همچنین این طرح حساسیت قومی دارد و در مجلس هفتم نیز شورای نگهبان به رئیس وقت مجلس اعلام کرد که این طرح قابل پذیرش نیست.

در ادامه سیدمحمد سادات ابراهیمی نماینده مردم شوشتر در مجلس به عنوان سومین مخالف کلیات طرح مذکور گفت: بنده جزء طراحان این طرح بودم، اما به دلیل تغییرات بنیادی که در کمیسیون بر روی این طرح صورت گرفت، در حال حاضر با آن مخالفم.

وی ادامه داد: با تصویب این طرح مردم رها می‌شوند و شهرهای کوچک فراموش می‌شوند. همچنین عدالت اجتماعی محقق نخواهد شد و باندهای قدرت و ثروت برای به دست آوردن کرسی های مجلس فعال خواهند شد.

ابراهیمی در پایان سخنان خود گفت: تمام افتخار و اقتدار نظام به مردمی بودن آن است و با استانی شدن انتخابات مجلس ارتباط بین مردم و حاکمیت بسیار کاهش یافته و این مردمی بودن نظام رنگ می‌بازد.(تسنیم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها