نگاهی به فیلم سینمایی «قلهک»

ابتذال و دیگر هیچ

اکران در سینمای ایران و جهان

پخش‌کننده‌های سینمایی، بازوهای اکران

توزیع‌کننده‌ها و پخش‌کننده‌های سینمایی، مهم‌ترین بازوهای اکران فیلم‌ها هستند. مسئول توزیع و پخش پس از امضای قرارداد با تهیه‌کننده فیلم، مسئولیت پیگیری و مراحل اجرایی نمایش اثر را به عهده می‌گیرد.
کد خبر: ۷۷۸۱۷۷
پخش‌کننده‌های سینمایی، بازوهای اکران

او با استفاده از درایت و نفوذ و ارتباط خود در رقابتی فشرده با یکی از پنج سرگروه سینمایی وارد مذاکره می‌شود و در نهایت با عقد قرارداد و ثبت آن در شورای صنفی نمایش، یک فیلم سینمایی را به سرمنزل مقصود که همان اکران است، می‌رساند. الان حدود صد دفتر تولید و پخش فیلم در تهران مشغول به کار است که از میان آنها فعالیت چند دفتر و مسئول توزیع و پخش برجسته‌تر و موفق‌تر از دیگران است.

فیلمیران (علی سرتیپی)

موسسه فیلمیران به مدیریت علی سرتیپی پرقدرت‌ترین و بانفوذترین موسسه توزیع و پخش فیلم‌های سینمایی ایران است. این موسسه در اواخر سال 1383 با ادغام امور پخش چهار شرکت معتبر فیلمسازی (فیلمسازان جوان به مدیریت سیدغلامرضا موسوی، میلاد فیلم به مدیریت رسول صدرعاملی، آفتاب نگاران به مدیریت محمدرضا تخت‌کشیان، سیران فیلم به مدیریت حمید اعتباریان) به مدیریت سرتیپی، تهیه‎کننده و کارشناس امور تولید و پخش فیلم و با هدف فعالیت در تمامی امور مربوط به معرفی اطلاع‎رسانی، تکثیر، توزیع، پخش و فروش فیلم، در اشکال و قالب‎های مختلف سینمایی،‌ تلویزیونی، دیجیتالی در داخل و خارج از کشور به صورت مستقل یا با مشارکت اشخاص حقیقی و حقوقی، تجهیز مراکز پخش و نمایش فیلم و مدیریت و بهره‎برداری از آن آغاز به کار کرد.‌ شهر موش‌ها2، شیار 143، رد کارپت، متروپل، کلاشینکف، آنچه مردان درباره زنان نمی‌دانند، جیب‌بر خیابان جنوبی، چ، معراجی‌ها، گناهکاران، دربند، پل چوبی، دهلیز، هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند، گهواره‌ای برای مادر، گذشته، چه خوبه که برگشتی، رسوایی، تهران 1500، من مادر هستم، بغض، ضدگلوله، بی‌خداحافظی، کلاه قرمزی و بچه ننه، خوابم می‌آد، نارنجی پوش و گشت ارشاد از جمله فیلم‌هایی هستند که از سوی موسسه فیلمیران اکران شده‌اند.

هدایت فیلم (مرتضی و مصطفی شایسته)

موسسه هدایت فیلم‌ سال 1365 در زمینه تولید و پخش فیلم‌های سینمایی شروع به فعالیت کرد و الان از فعال‌ترین موسسات سینمایی بخش خصوصی در ایران است. این موسسه طی 20 سال اخیر حدود 50 فیلم سینمایی و چند مجموعه تلویزیونی و بیش از صد فیلم سینمایی را در سینماهای ایران و دیگر کشورهای جهان توزیع کرده و نمایش داده است. مرتضی شایسته و مصطفی شایسته مدیران هدایت فیلم توانستند طی این مدت این موسسه را به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فیلمسازی مستقل در ایران معرفی کنند.

خاک آشنا، پسر تهرونی، اخراجی‌ها 2، چارچنگولی، دایره زنگی، غیرمنتظره، قاعده بازی، رئیس، آتش‌بس، چهارشنبه‌سوری و بله‌برون بعضی از فیلم‌هایی هستند که از سوی این موسسه اکران شده‌اند.

سازمان توسعه سینمایی سوره (حوزه هنری)

معاونت سینمایی حوزه هنری (سازمان توسعه سینمایی سوره) از سال 1379 دارای تشکیلات رسمی، ساختار سازمانی و اساسنامه شد، ولی شروع فعالیت‌های آن در زمینه تولید آثار سینمایی، پخش فیلم و سینما‌داری به‌صورت مستقل هم از ابتدای شکل‌گیری حوزه هنری و با تولید فیلم «توجیه» (1360) آغاز شده و بتدریج دامنه فعالیت‌های خود را گسترش و توسعه داده است. ‌

اکنون بعد از دو دهه و نیم فعالیت مستمر در عرصه سینمایی، این معاونت تولید بیش از 60 اثر سینمایی فاخر و ماندگار، حضور فیلم‌های تولید شده در جشنواره‌های خارجی، اداره حدود صد سالن نمایش در کل کشور، جذب و ارائه خدمات نمایشی به بیش از یک سوم تماشاگران کشور، تولید بیش از 70 اثر به‌صورت کوتاه داستانی و مستند، ثبت بیش از ده هزار فیلمنامه و طرح در بانک فیلمنامه، آموزش سالانه بیش از 300 هنرجوی علاقه‌مند به رشته فیلمنامه‌نویسی، آماده‌سازی جهت نمایش بیش از 50 اثر سینمایی در سطح سینماهای کشور، آماده‌سازی، تکثیر و توزیع بیش از صد اثر داخلی و خارجی در کانون رسانه خانگی کشور، اجرای بیش از 30 طرح عمرانی و بازسازی سینماهای کشور، راه‌اندازی بانک جامع اطلاعاتی سایت سینمایی سوره و ده‌ها فعالیت دیگر را در کارنامه خود دارد.‌ سازمان توسعه سینمایی سوره علاوه بر تولید فیلم سینمایی در زمینه‌های دیگر نیز فعالیت می‌کند که آماده‌سازی و پخش فیلم سینمایی یکی از مهم‌ترین آنهاست.‌ چند مترمکعب عشق، خانوم، هیچ کجا هیچ کس، سر به مهر، مهمان داریم و فرشته‌ها با هم می‌آیند از جمله فیلم‌هایی هستند که از سوی سازمان توسعه سینمایی سوره حوزه هنری اکران شده‌اند.

رسانه فیلمسازان (حبیب اسماعیلی)

رسانه فیلمسازان هم از جمله موسساتی است که در زمینه تولید و پخش فیلم‌های سینمایی فعالیت می‌کند و مدیریت آن به عهده حبیب اسماعیلی، بازیگر و تهیه‌کننده قدیمی سینمای ایران است. طبقه حساس، خنده در باران و قبرستان غیرانتفاعی چند نمونه از فیلم‌های اکران شده از سوی رسانه فیلمسازان هستند.‌ آریان فیلم (یدالله شهیدی)، امید فیلم (سیروس تسلیمی)، پخشیران (هارون یشایایی)، راه عرفان (محسن مسافرچی) و گویافیلم (محمد قاضی) نیز برخی دیگر از دفاتر تولید و توزیع فیلم هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها