وایبر و واتس‌آپ با اطلاعات بیماران چه می‌کند؟

جام جم سرا:‌ با فراگیر شدن استفاده از وسایل ارتباط‌جمعی اعم از فیسبوک، وایبر، واتس‌آپ و... دریچه تازه‌ای برای تبادل اطلاعات باز شده است. هر چند رونق گرفتن این ابزارهای ارتباطی دارای مزایای گسترده‌ای است، ولی مشکلات و دردسرهایی را هم با خود همراه دارد.
کد خبر: ۷۷۵۵۶۴
وایبر و واتس‌آپ با اطلاعات بیماران چه می‌کند؟

یکی از این دردسرها، افشای اطلاعات شخصی است که آگاهانه یا ناآگاهانه از سوی منتشرکنندگان انجام می‌شود.

اطلاعات بیماران در فضاهای مجازی به شکل گسترده‌ای از سوی افراد مختلف اعم از پزشک و غیرپزشک در حال انتشار است.

این اطلاعات در دو گروه کلی تبلیغات درمان‌کننده و تبادل تجربه یا مشاوره‌های آموزشی همکاران پزشک در حال انتشار است.

بسیاری از درمان‌کننده‌ها برای تبلیغ مهارت خود در درمان‌های انجام شده مبادرت به انتشار عکس‌های قبل و بعد از درمان بیماران در فضاهای مجازی می‌کنند. انتشار این تصاویر حداقل دو اشکال عمده ممکن است بروز دهد.

مهم‌ترین مساله در انتشار این تصاویر به خطر افتادن حق بیمار درباره حفظ اسرار وی است که با دست به دست شدن تصاویر او ولو با پوشاندن چشم بیمار در گروه‌های اجتماعی انجام می‌شود.

مساله دیگر آن است که اصولا در درمان‌های پزشکی و دندانپزشکی درمان بیماران حتی با خصوصیات مشابه ممکن است، نتایج درمانی متفاوتی را در پی داشته باشد که این مساله بخصوص در درمان‌های با ماهیت زیبایی که وابسته به نظرات شخصی است، اهمیت بسیار زیادتری پیدا می‌کند.

تصمیم‌گیری درباره درمان‌های زیبایی با توجه به نمونه‌های مشابه فقط به عنوان یک راهنمای کلی قابل استفاده است.

در گروه دوم همکاران درمان‌کننده بسیار زیادی برای تبادل اطلاعات اقدام به راه‌اندازی گروه‌های وایبری، تله‌گرام و... کرده‌اند که در آن مبادرت به انتشار مدارک درمانی بیماران برای کسب مشاوره یا امور آموزشی می‌کنند.

هر چند ماهیت تبادل اطلاعات و مشاوره اقدام مثبت و قابل بررسی است، ولی قرار دادن اطلاعات بیماران در فضاهای مجازی روش مناسبی برای این کار به نظر نمی‌رسد، بخصوص این‌که در اغلب موارد احتیاط‌های لازم درباره انتشار مدارک درمانی صورت نگرفته و چه‌بسا بسیاری از بیماران از انتشار مدارک درمانی خود در فضای مجازی ناخشنود باشند که از جنبه‌های اخلاقی ناپسند بوده و مغایر با سوگندی است که پزشکان در انتهای تحصیلات خود یاد کرده‌اند.

به نظر می‌رسد تبادل اطلاعات اینچنینی در فضا‌های غیرمجازی و رودررو جایگزین بهتری برای فضاهای مبتنی بر اینترنت باشد.

چه باید کرد؟

نهادهای نظارتی باید تا قبل از پیچیده‌تر شدن شرایط نسبت به تهیه قوانین، ابلاغ آن و نظارت بر حسن انجام آن اهتمام ورزیده و با مشارکت در آگاهسازی مردم و گروه‌های درمانی از خطرات آن پیشگیری کنند.

بیماران هم نباید از مطالبه حق قانونی خود مبنی بر افشا نکردن اطلاعات خود ابایی داشته باشند و موارد مشکوک را باید به مراکز درمانی و نهاد‌های نظارتی تذکر داده و پیگیر باشند.

استفاده از فضاهای اینترنتی برای ذخیره اطلاعات همواره خطر منتشر شدن آن در فضاهای مجازی را به همراه دارد. این کار می‌تواند به‌طور سهوی یا عمدی از سوی هکرها انجام شود.

در این موارد ذخیره اطلاعات روی شبکه‌های داخلی با دسترسی‌های محدودتر می‌تواند خطر به سرقت رفتن این اطلاعات را کاهش دهد. (دکتر محمدامین نریمانی - متخصص ارتودنسی/جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱۴
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
۰
۰
بس كنید این حرفها ررو بذارید كنار . چرا نمیذارید ایرانیها همگام با علم گام بر دارند. اینجا ایرانه نه كره شمالی!
مژگان
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
۰
۰
واقعا مطلب خوبی بود. ممنون از شما ... ما ایرانی ها ظرفیت استفاده از فناوری های نو رو نداریم . واقعا چرا باید عكس بیماران در جهت تبلیغ كار یه پزشك تو وایبر دست به دست بشه؟ اصلا پزشك واقعی مگه به این چیزها نیاز داره ؟ آقای ناشناس عزیز ! این جور استفاده ها از یك ابزار خوب همگام شدن با علم نیست .ب له حق با شماست . اینجا ایرانه نه كره شمالی !!! ایرانی كه زمانی نه چندان دور پزشكانش اینقدر برای پول كار نمی كردن و مردمانش به حریم خصوصی دیگران احترام می گذاشتند .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
۰
۰
فكر نمی كنم نویسنده با پیشرفت علم مشكلی داشته!!!!!
رامین
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
۰
۰
چه وضعیه آخه ؟ چرا باید اینطوری باشه ؟ اصلا این روزها چیزی به نام سوگند پزشكی معنا داره ؟؟؟؟؟
شقایق
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
۰
۰
وقتی كه به زور میخواهیم بگیم تكنولوژی ها جدید بده و باید باهاش مقابله كرد !!!!!!!!!!
مهدی راستی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
۰
۰
اینها همه از ضعف نظارت وزارت بهداشته ... وگرنه اصلا تبلیغ پزشكی قانونا ممنوعه . وزارت بهداشت می تونه سه سوته همه اینها ور لغو مطب كنه ولی نمی خواد
پارسا
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
۰
۰
خیلی مطلب خوب و هشداردهنده ای بود
دانیال
Spain
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
۰
۰
تبلیغ با ارایه اطلاعات نادرست مخصوصاً در پزشكی كه اخلاقی نیست. بعدش هم این دوره زمونه همونقدر كه وایبر ، واتس آپ و .. كار تبلیغ رو راحت تر كرده همونقدر حریم شخصی رو تحت تاثیر قرار داده. در ضمن وقتی این تكنولوژی ها رو با تكنولوژی دیگه مثل فوتوشاپ و تكنیك های عكس برداری كه در عكس ها دستكاری میكنند كنار هم قرار بدیدم مشخصه در این مورد بحث سر تكنولوژی نیست بحث درباره فرهنگ استفاده از تكنولوژی هست. ما ایرانیها خیلی زود قاطی میكنیم مسائلو با هم.
درسا
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
۰
۰
بنظرم این مقاله یك تلنگری است برای بیدار شدن ما و باید قبول كنیم كه ما هنوز استفاده صحیح از تكنولوژی را یاد نگرفتیم. ممنون از به روز بودن روزنامه و پزشكان عزیزمان
شیوا
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
۰
۰
خب انشااللاه سال های آتی مردم با حق وحقوقشون بیشتر آشنا میشن ،دادگستری ها شلوغ تر میشه این وسط یه سری ها هم به نون و نوایی میرسن.در كل برا آگاهی بیشتر این جور مقالات رو كم داریم....
پژمان
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۲
۰
۰
بسیار جالب و هشداردهنده بود وامیدوارم حركت بیشتری در زمینه اطلاع رسانی انجام شود
محسن
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۶
۰
۰
من شخصا خیلی دوست دارم بدونم كه این سازمان نظام پزشكی وظیفه اش چیه واقعا؟؟؟؟ پزشك عمومی درمان پوست و زیبایی انجام میده و حتی براحتی روی تابلو این عنوان را مینویسه و یا دندانپزشكی كه ارتودنسی و یا زیبایی های تخصصی و یا دیگر درمانهایی كه ما متخصص ان رشته را داریم انجام میدهد و حتی جالب اینجاست كه بسیار ریاد میبینیم كه دندانپزشكانی را كه روی تابلو زده اند دندانپزشك، ارتودنتیست، ایمپلنتولوژیست و ...... ایا اینها وظیفت نظام پزشكی نیست؟؟ وقتی بر روی این مسایل به این دردناكی كنترلی نیست چگونه انتظار داریم كه شبكه های اینترنتی را كنترل كنند!!!!واقعا بسیار زیاد باید متاسف بود
یاوری
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۲
۰
۰
سلام سال نو مبارك انشاالله سال جدید همه با همدلی بهتر بتوانیم شاهد ازادی بیان در نشریات و رسانه باشیم و هیچ وقت سرمان را زیر برف نكنیم، با شهامت و اگاهی باستقبال پیشرفت تكنولوژی رفت اما فرهنگ استفادهازانراهم یاد گرفته باشیم.ممنون از هشدار زیبایتان
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۴
۰
۰
سلام دكتر كارش خیلی خوبه

نیازمندی ها