گفت‌وگو با محسن پیرهادی، عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی

تقویت پدافند غیرعامل سرمایه‌گذاری در توسعه زیرساخت‌هاست

ادامه بررسی بودجه 94 در مجلس

موافقت با افزایش سرمایه بانکها

نمایندگان مجلس شورای اسلامی، دولت را مجاز کردند که با رعایت سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی به افزایش سرمایه بانک های دولتی اقدام کند.
کد خبر: ۷۷۵۲۳۸
موافقت با افزایش سرمایه بانکها

به گزارش واحد مرکزی خبر، در ادامه بررسی بودجه 94 در مجلس شورای اسلامی نمایندگان مصوب کردند؛: دولت مطابق دستورالعملی که به تصویب وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران می‌رسد، با رعایت سیاست‌های کلی اصل44 قانون اساسی و قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی، به افزایش سرمایه بانک‌های دولتی اختصاص دهد.

حل مشکل بازنشستگان فولاد در کمیسیون تلفیق

نمایندگان مجلس، بررسی مشکل بازنشستگان فولاد کشور را به کمیسیون تلفیق سپردند.

این ارجاع در پی تجمع اعتراض‌آمیز بازنشستگان فولاد اصفهان مقابل مجلس در هفته گذشته انجام شد.

بازنشستگان به پرداخت نشدن سه ماهه حقوق خود معترض بودند و نمایندگان تصمیم گرفتند، کمیسیون تلفیق، مشکلات آنان را بررسی و راه حلی برای آنان پیدا کند.

اختصاص درآمدهای حاصل از واگذاری به صندوق حمایت از عشایر

نمایندگان مجلس شورای اسلامی شرایط افزایش حمایت اعتباری از صندوق های حمایت از توسعه بخش کشاورزی را مشخص کردند.

براساس این مصوبه معادل 100 درصد افزایش سرمایه سهم دولت در صندوق ‌های حمایت از توسعه بخش کشاورزی(عشایری) هزینه کند.

اختصاص اعتبار برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اختصاص مطالبات اعتباری سازمان‌های توسعه‌ای برای تکیمل طرح‌های نیمه‌تمام موافقت کردند.

براساس این مصوبه مطالبات سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران بابت واگذاری‌های قبل از ابلاغ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی به مبلغ 3300 میلیارد ریال از محل فروش اموال سهام، سهم‌الشرکه، اموال بنگاه‌ها یا منابع حاصل از فروش آنها تأمین کند و برای سرمایه‌گذاری در مناطق کمتر توسعه‌یافته و حوزه‌های نوین با فناوری پیشرفته و تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام به حساب سازمان واریز می‌شود.

احداث مسجد در طرح‌ ساختمانی بیش از ۱۰۰۰ واحد

براساس مصوبه مجلس کارفرمایان بخش‌های خصوصی و تعاونی مکلفند در مجموعه‌های بیش از هزار واحد مسکونی که در سال 1394 به عقد قرارداد ساخت آنها اقدام می‌کنند، براساس برآورد اداره اوقاف و امور خیریه هزینه‌های احداث مسجد و خانه عالم را تأمین یا رأساً به احداث آن اقدام کنند.

همچنین دولت موظف است در مجموعه‌های بیش از هزار واحد مسکونی، واحدهای آموزشی، فرهنگی، پاسگاه وکلانتری ، مدرسه و پایگاه بسیج احداث کند.

اختصاص 180 میلیارد تومان برای ساماندهی رودخانه‌ها

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اختصاص 180 میلیارد تومان برای ساماندهی رودخانه‌ها موافقت کردند.

براساس این مصوبه مبلغ 1800 میلیارد ریال متناسب با وصولی برای تکمیل طرح‌های حفاظت و ساماندهی رودخانه‌ها، آزادسازی و پرداخت خسارت به تصرفات و اعیانی‌های مزاحم و یا اراضی موردنیاز وزارت نیرو برای اصلاح مسیر رودخانه‌های همان شهر در اختیار این وزارتخانه قرار می‌گیرد.

آیین‌نامه اجرایی این بند در وزارت نیرو تهیه می‌شود و به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.

مصوبه حمایتی برای افزایش اعتبارات حوزه پدافند غیرعامل

نمایندگان مجلس شورای اسلامی دستگاه‌های اجرایی را مجاز به افزایش اعتبارات حوزه پدافند غیرعامل دانستند.

نمایندگان در نشست علنی امروز در بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه 1394، با بند الحاقی 3 تبصره 3 ماده واحده این لایحه موافقت کردند که براساس آن همه دستگاه‌های اجرایی مجاز به افزایش اعتبارات حمایتی برای تقویت پدافند غیرعامل در کشور شدند.

در این بند الحاقی آمده است: همه دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (5) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 8 مهر 1386 مجازند علاوه بر اعتبارات سازمان پدافند غیرعامل نیم ‌درصد تا 2 درصد از اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای تخصیص‌یافته خود را با هماهنگی سازمان پدافند غیرعامل در جهت اجرایی کردن سیاست‌های کلی نظام درخصوص پدافند غیرعامل مصوب فرماندهی کل قوا هزینه کنند.

نهادهای شهرک‌ساز موظف به واگذاری زمین‌ ورزشی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی، وزارت راه و شهرسازی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، شهرداری‌ها و بخشداری‌ها را موظف کردند اراضی مناسب را برای احداث حوزه‌های مقاومت بسیج و سالن‌های ورزشی صالحین در اختیار سازمان بسیج قرار دهند.

نمایندگان در نشست علنی امروز در ادامه بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال 1394 کل کشور، با بند الحاقی 2 تبصره 3 این لایحه موافقت کردند.

براساس این بند الحاقی، وزارت راه و شهرسازی ، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، شهرداری‌ها و بخشداری‌ها موظفند بنا بر درخواست سازمان بسیج مستضعفین در شهرک‌ها و شهرهای جدید، اراضی مناسب را با در نظر گرفتن طرح‌های تفصیلی و هادی مصوب با رعایت ماده (69) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب 17 بهمن 1380 برای احداث حوزه‌های مقاومت بسیج و سالن‌های ورزشی صالحین پس از آماده‌سازی بدون اخذ هزینه در اختیار سازمان بسیج قرار دهند.

نحوه ادامه بررسی بودجه 94 در نشست غیرعلنی

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: در نشست غیرعلنی امروز، ابوترابی‌فرد نایب رئیس مجلس بر ضرورت تسریع در بررسی لایحه بودجه سال 1394 تأکید کرد.

حسین سبحانی‌نیا افزود: در این نشست ابوترابی‌فرد توضیحاتی درباره مواد باقیمانده از لایحه بودجه و ضرورت هماهنگی و مشورت بیشتر برای ارائه پیشنهادها در این لایحه مطرح کرد.

جلسه امروز مجلس شورای اسلامی با تأخیر یک ساعته آغاز شد.

آخرین جلسه مجلس هفته گذشته چهارشنبه؛ 6 اسفند برای ادامه جزییات برای بخش هزینه‌ای برگزار شد که از جمله مهمترین مصوبات مجلس اولویت قرار دادن پرداخت بدهی وزارت دفاع و مطالبات ایثارگران جانبازان و آزادگان، تخصیص 500 میلیارد تومان برای گازرسانی به روستاهای سیستان و بلوچستان، شرق هرمزگان و همچنین اختصاص درآمد حاصل از فروش فرآوردهای نفتی کشف شده برای تقویت بنیه دفاعی و امنیتی بود.

مخالفت با انتشار سهام جایگزین

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه در بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال 1394 کل کشور ، با انتشار سهام جایگزین در واگذاری بنگاه‌ها مخالفت کردند.

بر اساس بند (هـ) تبصره 3 وزارت امور اقتصادی و دارایی (سازمان خصوصی‌سازی) مجاز بود درصورت عدم دریافت اسناد بنگاه‌های مشمول واگذاری حداکثر ظرف مدت یک ‌ماه پس از درخواست سازمان خصوصی‌سازی با تصویب هیئت وزیران، به انتشار اوراق سهام جایگزین پس از تعیین تکلیف واگذاری‌های قبلی اقدام کند.

همچنین در بند (د) تبصره 3 آمده است: هزینه کارشناسی از محل منابع حاصل از واگذاری‌ها توسط سازمان خصوصی‌ سازی قابل تأمین و پرداخت است.

نمایندگان به دلیل اینکه بند (ز) تبصره 3 لایحه بودجه سال 1394 با قانون برنامه پنجم توسعه مغایرت داشت پیشنهاد ارجاع بند فوق را به کمیسیون مربوط ارائه کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها