ناتوانی اتاق اصناف در راهبری نمایشگاه های بهاره

همه ساله به پایان سال که می رسیم حال و هوای جامعه و بازار دگرگون می شود و تقاضای خرید پوشاک و مواد غذایی و سایر اقلام مرتبط با سال نو به طور شگفت انگیزی افزایش پیدا می کند و توازن عرضه و تقاضا به هم می خورد.
کد خبر: ۷۷۴۴۲۷
ناتوانی اتاق اصناف در راهبری نمایشگاه های بهاره

یکی از مهمترین ابزارهای کنترل بازار و اصناف، نمایشگاه های عرضه مستقیم کالا هستند که با ایجاد رقابت میان نمایشگاه ها و بازار تا حد قابل قبولی قیمت ها و کیفیت را در بازار کنترل می کند و رقابت میان نمایشگاه ها و بازار صورت می پذیرد.

از سویی با عرضه تمامی مایحتاج شب عیدمردم در یک محل، در وقت و هزینه های مردم هم صرفه جویی شده و بار ترافیکی شهر نیز کاهش پیدا می کند.

نمایشگاه های بهاره و عرضه مستقیم کالا ابزار حاکمیت دولت هستند که با محوریت سازمان صنعت، معدن و تجارت، استانداری ها، اتاق اصناف، اتاق تعاون، شهرداری ها و پلیس اماکن و تحت نظر فرمانداری ها برنامه ریزی و اجرا می شود.

امسال در شهر تهران شاهد بودیم که کمیته صدور مجوزهای نمایشگاهی، مجوز برگزاری نمایشگاه ها را به نام اتاق اصناف تهران صادر کرده است.

اتاق اصناف که از تشکل اتحادیه های صنفی به وجود آمده است به عنوان یک تشکل غیر تجاری از نظر قانونی اجازه به عهده گرفتن امور اجرایی و اقتصادی را ندارد و عملا برگزاری نمایشگاه ها توسط اتاق اصناف خلاف قانون است و نفس صدور مجوز برگزاری نمایشگاه برای یکی از اعضای کمیته صدور مجوزهای نمایشگاهی دور زدن قانون است.

وقتی ناظر، خود متولی برگزاری میشود قطعا وظایف نظارتی فراموش می شوند و ناظر که به دنبال کسب منفعت است، کاملا درگیر امور اقتصادی و اجرایی برگزاری نمایشگاه خواهد شد و قطعا مالیات مربوطه هم پرداخت نخواهد شد همچنان که فرهاد رهبر، نایب رییس شورای راهبردی نظام مالیاتی در گفتگوی اخیر خود اعلام کرد: اکنون اصناف دارد مالیات بر ارزش افزوده میگ یرد و به جیب می زند و اگر هم حرفی به آنها زده شود می گویند کرکره ها را پایین می کشیم، خب چراکه اتاق اصناف شخصیت حقوقی تجاری ندارد که بخواهد پاسخگوی اداره مالیات باشد.

عضوی که همواره مخالف این نمایشگاه بوده است حالا خود برگزار کننده است و هرچه سطح برگزاری ضعیف تر و نارضایتی مردم از نمایشگاه بیشتر باشد خوشحال تر خواهد شد.

شش مکان برگزاری نمایشگاه پوشاک بهاره اعلام شد

از سوی دیگر اگر کمی میدانی تر به اتفاقات این روزها توجه کنیم در می یابیم که متولی اصلی این نمایشگاه ها معلوم نیست چه مجموعه ای است و هریک از مسئولین در مصاحبه های خود تعداد و محل این نمایشگاه ها را متفاوت از دیگر مسئولین اعلام می کنند.

به عنوان مثال معاون استانداری تهران از برگزاری پنج نمایشگاه در پنج نقطه از شهر، رئیس اتاق اصناف کشور از برگزاری چهارنمایشگاه در چهار نقطه شهر تهران و معاون وزیر صنعت معدن و تجارت از برگزاری تنها سه نمایشگاه در سطح شهر تهران خبر می دهد.

در صورتی که کمیته نمایشگاهی مجوز برگزاری چهار نمایشگاه در چهار نقطه شهر تهران را بنام اتاق اصناف تهران صادر کرده است.

حراج پایان فصل در سایر کشورها به منظور خالی کردن انبارها از کالاهایی است که از مد افتاده اند و با تخفیفات بسیار زیادی برخی اوقات حتی تا 80درصد تخفیف، کالا عرضه می شوند ولی متاسفانه در نمایشگاه های عرضه مستقیم کالا در ایران، اصناف کالاهای از مد افتاده و بعضا بنجل را که در طول سال نتوانسته اند به فروش برسانند و با حداقل تخفیف ممکنه و با سوء استفاده از بالارفتن تقاضای خرید مردم در شب عید نوروز به فروش می رسانند.

جالب توجه این است که تا کنون چندین مجوز از سوی اتاق اصناف برای برگزاری نمایشگاه های عرضه مستقیم کالا در مصلی تهران و فرهنگسرای خاوران صادر شده است و دوباره ابطال گردیده است که اصلا در هیچ کجای خبرها و مجوزها، نامی از آن برده نمی شود که به نظر می رسد مجوز های نایب رییس اتاق اصناف توسط رییس اتاق اصناف ابطال گردیده است.

در پایان این سوال بی پاسخ باقی می ماند که چگونه می شود کمیته صدور مجوزهای نمایشگاهی که وظیفه صدور مجوز برگزاری نمایشگاه را عهده دار است نمی تواند بر اوضاع و احوال نمایشگاه ها نظارت داشته باشد؟(شریان نیوز)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها