استقبال از موسیقی بانوان در جشنواره فجر

سی‌امین جشنواره بین المللی موسیقی فجر در حالی آرام آرام به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود که در کنار اجراهای مختلف و حضور ستاره‌های موسیقی روی صحنه، بخش ویژه‌ای هم به اجرای بانوان اختصاص داشت، بخشی که گرچه اتفاق تازه‌ای نیست و در سال‌های گذشته هم وجود داشته، اما امسال با متمرکز و منسجم شدن برگزاری آن در فرهنگسرای نیاوران، تهران استقبال خوبی از سوی خانم‌ها صورت گرفت.
کد خبر: ۷۷۲۱۶۷
استقبال از موسیقی بانوان در جشنواره فجر

به گزارش جام‌جم، حضور و اجرای بانوان موسیقیدان در کنار دیگر بخش‌ها و انواع موسیقی در جشنواره فجر فرصت مغتنمی برای بانوان هنرمند بوده است، اما گروه‌های شرکت‌کننده در همین روزهای جشنواره از مواردی همچون پایین بودن دستمزد گروه‌ها، تعداد کم بلیت‌های قابل فروش و کوچک بودن سالن اجراها گلایه داشتند.سوسن سپهری، خواننده و سرپرست گروه سیمین سپهر از چهره‌هایی است که مخاطبان خوبی میان جامعه بانوان دارد، او درباره اجرا در جشنواره می‌گوید: نخستین باری بود که در جشنواره موسیقی فجر کنسرت داشتیم، اما می‌توانم بگویم واقعا اجرای خوبی بود و همه شرایط هم برای این‌که ما بتوانیم اجرای خوبی داشته باشیم فراهم بود.

او می‌افزاید: فکرش را هم نمی‌کردم همه چیز تا این حد هماهنگ و منظم باشد. اجرایی بی‌دردسر و بدون دلهره داشتیم و صدابرداری هم بسیار خوب بود. اما درباره بلیت‌های اجرا گلایه‌هایی داریم که فکر می‌کنم دیگر گروه‌ها هم با آن مواجه بوده‌اند.

سپهری در این باره توضیح می‌دهد: وقتی برای خرید آنلاین بلیت‌های اجرا اقدام می‌کردیم نیمی از صندلی‌ها به رنگ سیاه نشان داده می‌شدند و کنارشان نوشته می‌شد غیرقابل فروش، به همین دلیل بسیاری از مخاطبان ما نتوانستند برای حضور در اجرا بلیت تهیه کنند. اما دو روز مانده به کنسرت حدود 50 بلیت به من دادند که دیگر فرصتی برای رساندن آنها به دست مخاطبانم نداشتم.

این خواننده در ادامه گفت: امیدوارم طی سال‌های آینده شرایطی فراهم شود تا گروه‌ها بتوانند خودشان هم درباره انتخاب سالن‌ها نظر بدهند. طبعا اجرا در یک سالن آکوستیک مانند تالار وحدت خیلی بهتر خواهد بود. اما آیا گروه‌های موسیقی بانوان توان پرکردن صندلی‌های تالار وحدت را دارند و می‌توانند مخاطبان زیادی داشته باشند؟ سپهری درباره این موضوع می‌گوید: گروه‌های موسیقی بانوان هم مخاطبان خاص خود را دارند و خانم‌های زیادی تمایل به حضور در این کنسرت‌ها را دارند. کنسرت‌های متعددی که طی سال برگزار می‌شود بخوبی این موضوع را نشان می‌دهد.

تقریبا دستمزد نداریم!

اما بحث دستمزدها هم یکی دیگر از گلایه‌های هنرمندان این عرصه است، سپهری با انتقاد از دستمزد پایین گروه‌های موسیقی بانوان بیان می‌کند: ما تقریبا دستمزد نداریم! این در حالی است که ما صرفا به بازخوانی نمی‌پردازیم و قطعات تولیدی داریم که آهنگساز، شاعر و تنظیم‌کننده برای آن دستمزد دریافت می‌کنند. ما قرار است مبلغی را دریافت کنیم که بسیار ناچیز است و به هیچ وجه نمی‌تواند دستمزد اعضای گروه را تامین کند.

پروین سلطانی، سرپرست گروه موسیقی «دادمهر» هم ابتدا تاکید می‌کند که حضور بانوان در جشنواره موسیقی فجر اتفاقی مثبت است و ضمن قدردانی از مدیران می‌گوید: امیدوارم این توجه در دوره‌های آینده بیشتر شود و سالن‌های بزرگ‌تری را به اجرای بانوان و مخاطبان خانم اختصاص دهند.

سلطانی هم با سپهری درباره ظرفیت محدود سالن‌ها و تعداد محدود بلیت‌های قابل فروش هم‌عقیده است و اظهار می‌کند: سالن فرهنگسرای نیاوران، ظرفیت محدودی دارد و بیش از نیمی از این ظرفیت هم به سهمیه نهادها و ارگان‌ها اختصاص داده شده و غیرقابل فروش است. در نتیجه علاقه‌مندان به هنر موسیقی و مخاطبان حرفه‌ای این عرصه به نسبت دیگر نهادهای مرتبط و غیرمرتبط، کمتر می‌توانند از جشنواره موسیقی بهره‌مند شوند.

سرپرست گروه «دادمهر» حضور و اجرا در جشنواره موسیقی فجر را برای گروه‌های موسیقی کشورمان افتخار می‌داند و سخنانش را با یک پیشنهاد پایان می‌دهد: امیدوارم برنامه‌ریزی‌هایی برای برگزاری کنسرت‌های مخصوص بانوان طی سال انجام شود و در ایام دیگری چون هفته بزرگداشت مقام زن، بانوان بتوانند از اجراهای ویژه‌ای بهره‌مند شوند.

سهم بانوان غیرتهرانی

اما ژیوار شیخ‌الاسلامی، سرپرست گروه موسیقی کردی «ژیوار» دیگر خواننده‌ای است که در جشنواره امسال اجرای موفق و پرمخاطبی را روی صحنه برده است. او در این باره می‌گوید: برگزاری بخش موسیقی مخصوص بانوان در جشنواره موسیقی فجر واقعا اتفاق خوبی است و از مسئولان فرهنگی و هنری کشور برای این اتفاق خوب تشکر می‌کنیم اما به نظر من وقتی اجرای موسیقی بانوان برای بانوان منع شرعی و قانونی ندارد باید راهکارهایی هم برای برگزاری این اجراها در شهرستان‌ها در نظر گرفته شود.

او می‌افزاید: این خوب نیست که فقط بانوان تهرانی حق شرکت در کنسرت‌های مخصوص بانوان را داشته باشند و خانم‌های شهرستانی از این امکان خوب بهره‌مند نشوند. کاش این اتفاق در جشنواره موسیقی فجر طی سال‌های آینده رخ بدهد.

شیخ الاسلامی همچنین با انتقاد از دستمزد پایین گروه‌های موسیقی بانوان اظهار می‌کند: این‌که یک گروه با خواننده، نوازنده، آهنگساز، ترانه‌سرا و تنظیم‌کننده اجرایی را روی صحنه ببرد که بازخوانی و تکرار کارهای گذشتگان نباشد و فقط حدود چهار میلیون تومان برای این اجرا دریافت کند، مثل این است که هیچ مبلغی دریافت نکرده باشد. در واقع ما فقط روی صحنه می‌رویم تا زنده باشیم، چون گروه بدون اجرای زنده نمی‌تواند به حیات خود ادامه دهد.

سرپرست گروه موسیقی کردی «ژیوار» که با اجرای موسیقی نواحی در جشنواره امسال روی صحنه رفته است، ادامه می‌دهد: اجراهای موسیقی بانوان این روزها بیشتر محدود به بازخوانی‌ها شده است و این اتفاق خوبی نیست. وقتی کارهایی را بازخوانی می‌کنیم که قبل از ما در اوج زیبایی و به بهترین نحو خوانده شده‌اند اجراها به تکرار خواهد رسید و این اتفاق خوبی نیست. امیدوارم طی سال‌های آینده گروه‌ها به این موضوع هم توجه بیشتری نشان دهند.

انتظار برای رقابتی شدن پاپ

بهار ایلچی، سرپرست گروه «ستاره قطبی» (پلاریس) هم که اجرای موفقی در جشنواره امسال داشت، می‌گوید: ما سال گذشته هم در ایام جشنواره موسیقی فجر اجرا داشتیم و خوشحالم که امسال هم این فرصت در اختیار ما قرار داده شد. البته ما منتظر این هستیم که در دوره‌های بعد تغییراتی در جشنواره ایجاد شود و موسیقی پاپ دوباره وارد بخش رقابتی جشنواره شود.

ایلچی در ادامه بیان می‌کند: نه‌تنها من، همه اهالی موسیقی پاپ منتظر این اتفاق هستند. از ابتدا نفس برگزاری جشنواره موسیقی فجر رقابت گروه‌های موسیقی با یکدیگر بوده است و بعدها بخش‌های جنبی آن پررنگ شده است.

او با تاکید بر این‌که اکنون بخش‌های جنبی پررنگ‌تر از بخش رقابتی شده است، می‌گوید: موسیقی پاپ هم جزو موسیقی کشورمان است و به اندازه دیگر موسیقی‌ها هم فعال است. موسیقی پاپ برای ارتقای خود نیاز به حضور در بخش رقابتی دارد و ما منتظر این اتفاق هستیم.

سرپرست گروه ستاره قطبی (پلاریس) اظهار می‌کند: بخش موسیقی بانوان هم فراز و فرودهایی طی سال‌های گذشته داشته و همین که هنوز مسئولان بخشی را به این گروه‌ها اختصاص می‌دهند اتفاق خوبی است اما باز هم می‌گویم ما منتظر رقابتی شدن موسیقی پاپ در جشنواره می‌مانیم.

زینب مرتضایی‌فرد ‌/‌ گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها