مدیر دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت ارشاد مطرح کرد:

نگاه محتاطانه ناشران خصوصی به واگذاری ممیزی

معاون فرهنگی وزیر ارشاد: ممیزی مساله اول نشر نیست

صالحی: رسانه‌ها به حاشیه‌های نشر دامن نزنند

معاون فرهنگی وزیر ارشاد در برابر هجمه انتقادات درباره برکناری مدیر اداره کتاب، عنوان کرد که مدیر حاشیه‌ها نیست و از رسانه‌ها خواست به مشکلات حوزه نشر دامن نزنند. او همچنین ممیزی را مساله اول حوزه نشر ندانست و البته از قطعی شدن حضور ایران به عنوان مهمان ویژه بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مسکو (روسیه) خبر داد.
کد خبر: ۷۷۱۳۳۶
صالحی: رسانه‌ها به حاشیه‌های نشر دامن نزنند

بعد از مسائل اخیر حوزه نشر کشور مانند برکناری مدیر اداره کتاب و مشکلات ناشی از هزینه اجاره مصلی برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران، سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزیر ارشاد روز گذشته در میان خبرنگاران حاضر شد و به پرسش‌های آنان پاسخ داد.

در این نشست خبری، بیشتر مدیران معاونت فرهنگی از جمله علیرضا برازش مدیر دفتر چاپ، علی‌اصغر سیدآبادی مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و کتابخوانی، همایون امیرزاده سرپرست اداره کتاب و مهدی قزلی مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی حضور داشتند.

سیدعباس صالحی در پاسخ به پرسشی درباره استعلام معاون فرهنگی در ارتباط با صلاحیت محمدرضا اسدزاده مدیرعامل خبرگزاری کتاب که کتابی در خارج از کشور منتشر کرده، گفت: این موضوع را تکذیب می‌کنم، چون هیچ استعلامی که صلاحیت ایشان را نفی کند، صورت نگرفته است.

این پرسش درحالی مطرح شد که بسیاری از کارشناسان، برکناری مدیر اداره کتاب را به موضوع عدم انتشار کتاب اسدزاده منتسب می‌دانند. صالحی در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری که تغییر مدیر اداره کتاب را به بحث ممیزی کتاب محمدرضا اسدزاده ارتباط داد، بیان کرد: در این رابطه آقای شجاعی صائین هیچ تذکری به من نداده‌اند و بحثی درباره این کتاب مطرح نشده است.

البته صحبت‌های صالحی با بخشی از گفت‌وگوی شجاعی صائین در تناقض قرار دارد، او گفته بود به معاون فرهنگی وزارت ارشاد درباره انتشار این کتاب هشدار داده بود.

صالحی افزود: من مدیر حاشیه نیستم. ما مدیران نظام همین که برای نظام حاشیه نسازیم خیلی کار کرده ایم. از رسانه‌ها می‌خواهم با برکناری شجاعی صائین زیاد ور‌نروند. یک بحث اداری بود که به جابه‌جایی منجر شد.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد با بیان این مطلب که متواضعانه و عاجزانه از رسانه‌ها می‌خواهم وضع اقتصاد نشر را درک کنند، گفت: حوزه اقتصاد نشر و کتاب در شرایط سخت و بحرانی قرار دارد. التهاب در این حوزه به نفع حوزه نشر نیست. حوزه نشر به اندازه کافی مشکلات دارد، کافی است حساسیت را بالاتر ببریم آن‌گاه مفاهمه اجتماعی را دشوارتر و شرایط را بحرانی‌تر خواهیم کرد. آقای شجاعی صائین هم نه مشکل مالی داشت و نه مشکل دیگری.

صالحی در پاسخ به پرسشی درباره ممیزی و فعالیت‌های مربوط به این حوزه در معاونت فرهنگی اظهار کرد: بارها گفته‌ام ممیزی مساله اصلی و یک ما نیست، گرچه جزو ده مساله اصلی ماست. ما نباید ممیزی را نه مساله اصلی حوزه نشر بدانیم و نه آن را بی‌ارتباط با مشکلات حوزه نشر؛ هر دو نگاه افراطی است.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد در پاسخ به پرسش دیگری در رابطه با این موضوع که رئیس جمهور در سخنرانی خود در آیین اختتامیه جایزه کتاب سال گفتند برای ممیزی، نهایتا سه اصل کفایت می‌کند نه صد اصل، گفت: آقای رئیس‌جمهور با این نگاه بحث تقلیل اصول را مطرح کردند، چون وقتی در قانون چند کلید اصلی را دارید راحت‌تر می‌توانید کارها را انجام دهید، اما وقتی مقررات انبوه می‌شوند انجام کارها دشوار می‌شود. برداشت من از صحبت رئیس جمهور محترم از این موضوع همان نگاه تقلیل‌گرایانه در حوزه قانون‌گذاری بود.

صالحی در این نشست رویکردهای معاونتش را تشریح کرد. او گفت: رویکرد اول بحث دیپلماسی فرهنگی در حوزه نشر و کتاب است و می‌توان گفت تقریبا تا پایان سال در 14 نمایشگاه کتاب بین‌المللی شرکت کردیم.

او قطعی شدن خبر حضور ایران به عنوان مهمان ویژه نمایشگاه کتاب مسکو در سال 2015 ( شهریور سال آینده) را رویکرد دوم عنوان کرد و افزود: در این باره ستادی شکل گرفته تا حضور ما جدی‌تر باشد زیرا پل ارتباطی خوبی است.

صالحی درباره رویکرد سوم معاونت فرهنگی به بحث افغانستان اشاره کرد و گفت: سال گذشته در اسفند تور فرهنگی به این کشور داشتیم و در ادامه آن افغانستان مهمان ویژه نمایشگاه کتاب شد اما طولانی شدن روند استقرار دولت برخی مسائل را به تعویق انداخت. حضور جشنواره شعر فجر در افغانستان برای این بود که از زبان مشترک برای دیپلماسی استفاده کنیم.

او ادامه داد: رویکرد چهارم مهمان ویژه نمایشگاه کتاب تهران است که برای سال آینده دو کشور عمان و تاجیکستان کاندیدا هستند که در حال وصول برنامه‌هایشان هستیم. هر دو کشور مزیت‌هایی دارند اما نظر شورای سیاست‌گذاری تعیین کننده است.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد، شفافیت‌های کارکردی را به عنوان رویکرد پنجم برشمرد و گفت: ما تلاش داریم در فضایی شیشه‌ای مقابل اهل قلم و رسانه‌ها قرار بگیریم. شفافیت در داوران جایزه کتاب سال و جایزه جهانی اولین گام ما بود. شفافیت هزینه کرد در نمایشگاه کتاب و دیگر نمایشگاه‌ها از موارد دیگر است. ریز هزینه‌های نمایشگاه کتاب شفاف و علنی اعلام می‌شود تا برای تحلیلگران در دسترس باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها