نگاهی به ظرفیت‌های صنعت صنایع‌دستی ایران در گفت‌وگو با مدیرعامل شرکتی خلاق

پل خلاقیت میان زندگی مدرن و فرهنگ اصیل

یک پیشنهاد خیال‌پردازانه

این روزها خانه هنرمندان ایران میزبان هنرمندانی است که با دستان خود مفاهیمی را در قالب هنرهای تجسمی و صنایع دستی خلق کرده‌اند که جز در خیال نمی‌گنجند؛ شاید برای همین است نمایشگاهی که آثار این هنرمندان را در معرض عموم قرار داده، به نام «دستان خیال‌پرداز» گذاشته‌اند.
کد خبر: ۷۶۶۸۴۸
یک پیشنهاد خیال‌پردازانه

پنج گالری در خانه هنرمندان بسیج شده‌اند و بیش از 350 اثر مختلف بخش قابل توجهی از خلاقیت و نبوغ هنرمندان عرصه هنرهای سنتی و صنایع دستی کشور را به نمایش گذاشته‌اند. این دومین دوره‌ای است که نمایشگاه «دستان خیال‌پرداز» برگزار می‌شود؛ نمایشگاهی که به گفته مسئولان معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی برای رونق، ترویج، فرهنگ‌سازی و معرفی بهتر صنایع دستی و هنرهای سنتی برپا شده است. یعنی قرار است این نمایشگاه بیشتر جنبه نمایشگاهی داشته باشد تا فروش.

به گفته سیدعبدالمجید شریف‌زاده، مدیرکل توسعه و ترویج معاونت صنایع دستی این نمایشگاه بیشتر جنبه ترویجی دارد: «در واقع هدف از برپایی این نمایشگاه‌ بیش از فروش و درآمدزایی، کارکرد اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی آنهاست، اما در کنار این کارکرد محدودیتی برای فروش این آثار نیز نگذاشتیم تا هنرمندان بتوانند آثارشان را به علاقه‌مندان بفروشند.» او هدف از برگزاری دومین دوره این نمایشگاه را معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های هنرمندان صنایع دستی و هنرهای سنتی ایران عنوان می‌کند.

انتخاب خانه هنرمندان به عنوان مکان برگزاری نمایشگاه، یکی از نقاط مثبت آن است، چرا که این مجموعه به طور معمول بازدیدکنندگان زیادی دارد که به صورت اتفاقی جذب نمایشگاه می‌شوند. هر چند، تبلیغات ضعیف، از ضعف‌های این نمایشگاه است. در این نمایشگاه آثار متنوعی از هنرمندان جوان و پیشکسوت هنرهای سنتی و صنایع دستی ارائه شده که خود بیانگر ظرفیت بالا و تنوع ذاتی آثار این حوزه است. نخستین سالن از هنر قلمزنی و حکاکی روی سنگ‌های قیمتی می‌گوید؛ از کمربند به سبک صفوی و قفل و کلید تا زیورآلات و صندوقچه‌های کوچکی که برای نگهداری جواهرات از آن استفاده می‌شود‌. برخی از این آثار آن‌قدر نفیس‌اند که قیمتی ده تا 15 میلیون تومان دارند. سالن‌های دیگر نیز هریک بخشی از آثار هنرهای سنتی را به نمایش گذاشته‌‌اند؛ مشبک و معرق، طراحی پارچه‌های سنتی و....

سیدحسن صائب، پیشکسوت نگارگری درباره این رویداد می‌گوید: دستان خیال‌پرداز فرصت با ارزشی برای معرفی نبوغ هنرمندان جوان است. در روز افتتاحیه استقبال جوانان هنرمندی که آثارشان در این نمایشگاه حضور داشت، خیلی امیدبخش بود و بی تردید برگزاری مداوم این رویداد بسیار پربار خواهد بود.

نمایشگاه هفت روزه «دستان خیال‌پرداز» که از دهم بهمن فعالیت خود را در خانه هنرمندان ایران آغاز کرده، تا هفته آینده و روز هفدهم بهمن‌ماه ادامه دارد.

کمیل انتظاری ‌/‌ گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها