حاشیه خبر

لشکر موش‌ها، به خط

خیلی چیزها ویژگی‌های خیابان‌ها و کوچه‌های شهر ما را می‌سازند، از ترافیک سنگین و معابر پر از چاله چوله و دست‌انداز آن گرفته تا درختان چند ده ساله و پیاده‌روهای سنگفرش شده‌اش.
کد خبر: ۷۵۶۵۳۵
لشکر موش‌ها، به خط

چیزهایی هم هست که چه بخواهیم و چه نخواهیم مدت‌هاست که جزء جدانشدنی از شهرمان شده‌اند و خلاصی از شر آنها محال به نظر می‌رسد مثل موش‌های چاق و چله‌ای که درون جوی‌ها این سو و آن سو می‌دوند یا بدون هیچ ترسی از مقابل پای شهروندان عبور می‌کنند. البته نگاهی به گذشته نشان می‌دهد که برای خلاصی از شر موش‌ها روشی نبوده که شهرداری در این سال‌ها آن را امتحان نکرده باشد، از تله‌گذاری گرفته تا ریختن سموم شیمیایی با پیچیده‌ترین فرمولاسیون‌ها درون جوی‌های آب یا داخل کلونی موش‌های شهر، اما در نهایت ناباوری باز هم این موش‌ها بودند که پیروزمندانه از میدان مبارزه بیرون آمدند و جولانشان هر روز در شهر بیشتر شده است. این آخری هم که مبارزه تن به تن تک‌تیراندازها با موش‌ها بود، به این ترتیب که چند گروه تیرانداز در شب موش‌ها را هدف گرفته و به ازای هر تیری که به هدف می‌نشست پاداش می‌گرفتند، با این حال انگار جمعیت موش‌ها تمام‌شدنی نبود. روز گذشته رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران و رضا قدیمی، مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران در نشست مشترکی در جمع خبرنگاران حاضر شدند تا گزارشی از آخرین وضعیت موش‌های پایتخت ارائه کنند. آنها همه آمارهایی را که تاکنون درباره تعداد چند میلیونی جمعیت موش‌های تهران ارائه شده بود، رد و اعلام کرده‌اند که براساس آخرین سرشماری‌ها جمعیت موش‌های پایتخت یک میلیون و 800 است.

آنها البته با گفتن این نکته که نه فقط در تهران، بلکه در هیچ کجای دنیا ریشه‌کنی کامل جمعیت موش‌های شهری غیرممکن است، تیر خلاص را زدند و تاکید کردند تنها کاری که می‌توان انجام داد، این است که با کمک شهروندان از زاد و ولد آنها در شهر جلوگیری کرد. به این ترتیب معلوم نیست مبارزه فرسایشی شهرداری با لشکر موش‌ها تا کی قرار است ادامه پیدا کند، شاید هم باید با این واقعیت کنار آمد که موش‌ها دیگر جزء جدانشدنی از زندگی شهری شده‌اند که شهروندان باید به زندگی مسالمت‌آمیز در کنار آنها عادت کنند.

پوران محمدی ‌‌‌‌/‌‌ گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها