واکنش کسبه بازار به اظهارات دولتمردان

رونق اقتصادی را حس نمی‌کنیم

رشد اقتصادی کشور به 4 درصد رسید

نرخ رشد اقتصادی کشور در نیمه نخست 1393 به 4 درصد رسیده است. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد محاسبات مقدماتی و اولیه اداره حساب‌های اقتصادی نشان می‌دهد، تولید ناخالص داخلی کشور به قیمت پایه و به قیمت‌های ثابت سال 1383 در شش ماهه اول 1393 به یک تریلیون و 22 هزار و 808 میلیارد ریال رسیده است که نسبت به رقم مشابه نیمه نخست سال گذشته 4 درصد رشد مثبت نشان می‌دهد.
کد خبر: ۷۵۲۳۱۶

تولید ناخالص داخلی در سال پایه 1383 حدود 983 هزار و 253 میلیارد ریال بوده است. در سمت تقاضای اقتصاد و براساس برآوردهای اولیه‌ای که درباره اقلام هزینه‌ای اقتصاد همچون مخارج مصرف نهایی خصوصی، مخارج مصرف نهایی بخش دولتی، تشکیل سرمایه ثابت ناخالص و صادرات و واردات در نیمه نخست 1393 به عمل آمده است، رشد اقلام هزینه‌ای این موارد به ترتیب 3، 7 و 3، 3 و 15، 8 و 10، 1 و 4، 5 درصد نسبت به دوره مشابه سال گذشته است. در مجموع، رشد هزینه ناخالص داخلی به قیمت بازار در نیمه نخست 1393 نسبت به دوره مشابه سال قبل 2.4 درصد افزایش یافته است.

جدول تغییر یا (رشد منفی یا مثبت) تولید ناخالص داخلی برحسب فعالیت‌های اقتصادی و اقلام هزینه‌ای به قیمت‌های ثابت 1383 در نیمه نخست سال گذشته و مقایسه آن با نیمه نخست امسال نشان می‌دهد ارزش افزوده گروه کشاورزی در نیمه نخست سال گذشته 9.6 درصد مثبت بوده که در امسال به 2.3 درصد رسیده است. ارزش افزوده گروه نفت در نیمه نخست سال گذشته 5.13 درصد منفی بوده است که امسال به 2.9 درصد مثبت رسیده است. همچنین ارزش افزوده گروه صنایع و معادن در نیمه نخست سال گذشته 3.6 درصد منفی بوده است که امسال به 2.7 درصد مثبت افزایش یافته است. ارزش افزوده گروه خدمات در نیمه نخست سال گذشته یک درصد منفی بوده که در امسال 5.2 درصد مثبت را ثبت کرده است.

تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه در نیمه نخست سال گذشته 4.2 درصد منفی بوده که در امسال به 4 درصد مثبت رسیده و مخارج مصرف نهایی بخش خصوصی در نیمه نخست سال گذشته 8 درصد مثبت بوده است که در امسال به 7.3 درصد مثبت رسیده است. مخارج مصرف نهایی بخش دولتی در نیمه نخست سال گذشته 2.1 درصد منفی گزارش شد که در نیمه نخست امسال به 3.3 درصد مثبت رسید.

میزان تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در نیمه نخست سال گذشته 5.16 درصد منفی بوده که امسال به 8.15 درصد مثبت رسیده و صادرات کالاها و خدمات در نیمه نخست سال گذشته 4.2 درصد مثبت بوده که امسال به 1.10 درصد مثبت رسیده است. واردات کالاها و خدمات در نیمه نخست سال گذشته 8.31 درصد منفی بوده و در نیمه نخست امسال 5.4 درصد مثبت گزارش شده است. هزینه ناخالص داخلی به قیمت بازار در نیمه نخست سال گذشته 3.2 درصد منفی بوده که در امسال به 2.4 درصد رسیده است.

بنابراین گزارش نرخ رشد منفی به معنی کاهش میزان مطلق در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته و نرخ رشد مثبت هم به معنی افزایش ارزش و رقم مطلق در این مدت است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها