نگاهی به کتاب «سرزمین خارج از نقشه» که زندگی «عزیز محمدی‌منش» را تعریف کرده است

روایت زندگی یک معلمِ متفاوت

معاون نهاد کتابخانه‌های کشور:

سرانه مطالعه در کشور مطلوب نیست

اللهیاری فومنی گفت: اگر شرایط معیشتی و اقتصادی نویسندگان تأمین شود نویسندگان انگیزه بیشتری برای نوشتن خواهند داشت. افت کیفی در تولیدات کتاب، رغبت خواننده برای مطالعه را کم می‌کند.
کد خبر: ۷۳۸۸۴۰
سرانه مطالعه در کشور مطلوب نیست

به گزارش جام جم آنلاین محمد اللهیاری فومنی معاون نهاد کتابخانه‌های کشور در برنامه شب آسمانی شبکه قرآن و معارف سیما بیان داشت: ما بالغ بر 3200 کتابخانه عمومی در سراسر کشور داریم. این شبکه، شبکه بزرگ و گسترده‌ای است و طبیعی است که با افزایش جمعیت مناطق باید تعداد کتابخانه‌ها و تعداد منابع کتابی و کتابدارها زیادتر شود.

وی افزود: ما جامعه‌ای قابل توجه دانش آموزی و دانشجویی داریم که اهل مطالعه هستند اما این مطالعات صرفاً برای تکالیف کلاسی آن هاست و خیلی‌ها این کتابخوانی را یا جزء مطالعه نمی‌دانند و یا جزء مطالعه مفید تلقی نمی‌کنند، زیرا آن چیزی را مفید می دانند که خارج از تکلیف باشد.

اللهیاری فومنی تأکید کرد: واقعاً سرانه مطالعه مطلوب نیست، مطلوب این است که افرادی را که کتاب نمی‌خوانند کتابخوان کنیم. ما باید لذت کتابخوانی را به افراد بچشانیم. دانشی که از کتابخوانی نصیب افراد می‌شود شاید به زودی نتیجه ندهد اما مسلماً در این شخص نفوذ کرده و در آینده شاهد اثرات آن حتی در نسل بعدی‌اش نیز خواهد بود.

معاون نهاد کتابخانه‌های کشور گفت: ایجاد کردن لذت برای کتاب خوانی از خانواده‌ها آغاز خواهد شد البته نهادها نیز در این رابطه مسئولیت های خود را نباید نادیده بگیرند.

اللهیاری بیان داشت: فرآیند کتابخوانی آخرین حلقه در رابطه با فرآیند نشر است و اگر قرار باشد حلقه آخر که خروجی سه حلقه قبلی یعنی تولید، نشر و توزیع است نتیجه بخش باشد باید حلقه‌های قبلی نیز به خوبی روند خود را طی کرده باشند به نظر من مؤسسات خصوصی انگیزه خوبی در این زمینه داشته‌اند.

وی ادامه داد: ما در حلقه تولید نشر دچار مشکل هستیم و مسلما نقص در این حلقه باعث می‌شود تا حلقه مصرف نیز دچار اشکالات جدی شود. یعنی افت کیفی در تولیدات علاقه و رغبت خواننده را برای خواندن کتاب کم می‌کند. شبکه مویرگی هم بسیار در کتابخوانی افراد مهم است.اما متأسفانه ما در حوزه توزیع نیز نواقص زیادی داریم.

وی اظهار داشت: نویسندگی در ایران یک شغل حرفه‌ای نیست بنابراین زندگی‌ یک نویسنده، از طریق نویسندگی و ترجمه به خوبی نمی‌گذرد.نویسندگان بیمه تکمیلی و بیمه تأمین اجتماعی هم ندارند و تمامی این موارد باعث می‌شود تا نویسندگان فراغت کامل نداشته باشند و بنابراین ممکن است که کارها کیفیتشان افت کند. مسلما اگر شرایط وضعیت معیشتی و اقتصادی نویسندگان تأمین شود اتفاق‌های خوبی رقم خواهد خورد زیرا نویسندگان انگیزه بیشتری برای نوشتن خواهند داشت.

اللهیاری در پاسخ به مجری مبنی بر این که چه کسی در این رابطه مسئول است بیان داشت: وزرات ارشاد و وزرات کار برای این که شرایط بیمه‌ای برای این عزیزان فراهم بیاید می توانند اقدامات مؤثری داشته باشند. در کل باید در این زمینه بین تمامی نهادهای مربوطه تقسیم کار وجود داشته باشد.

وی گفت: اشکال مختلف فن آوری وارد کشور شده است بنابراین حالا دیگر تنها با مطالعه سنتی و کتاب‌های کاغذی مواجه نیستیم. در رابطه با این که آیا این اشکال فن آوری‌های جدید نیز جز دامنه مطالعات محسوب می‌شود یا خیر، موضوعی است که در رابطه با آن نظرات مختلفی وجود دارد.

معاون نهادکتابخانه‌های کشور در پایان خاطرنشان کرد: آن چیزی که دارای اهمیت است این است که آن چیزی مطالعه مفید محسوب می‌شود که در آن انگیزه و علاقه مندی در رابطه با حوزه خاصی وجود داشته باشد. لذا در این زمان چه مطالعه سنتی باشد چه از طریق اشکال متفاوت فن آوری مطالعه محسوب خوهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها