گفت‌وگو با حبیب ایل‌بیگی دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران

کشف چند پدیده فیلمسازی

پردیس سینمایی ملت تهران حدود یک هفته مملو از فیلمسازان و مشتاقان پرشمار سی و یکمین جشنواره فیلم کوتاه بود. یکی از مهم‌ترین نکات جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران تنوع و گستردگی سلیقه‌ها و دیدگاه‌های مختلف است که کمتر در جشنواره‌های سینمای حرفه‌ای همچون فیلم فجر شاهد آن هستیم. فیلم‌هایی که گستره‌ای از آثار ارزشی و انقلابی تا خلاقانه و تجربی و مستند و اجتماعی را دربرمی‌گیرد. گفت‌وگوی ما با حبیب ایل بیگی، دبیر جشنواره و مدیرعامل انجمن سینمای جوانان برآیند قابل توجهی از فضای این روزهای این رویداد مهم می‌دهد.
کد خبر: ۷۲۸۸۱۶

مهم‌ترین ویژگی جشنواره امسال فیلم کوتاه تهران چیست؟

خود فیلم‌ها مهم‌ترین ویژگی هر سال جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران است. امسال شاهد تنوع و تفاوت نگاه‌ها و سلیقه‌ها در جشنواره هستیم که نشان دهنده استقبال بالای فیلمسازان است. هم فیلم‌هایی با نگاه بسیار خوب اخلاقی و مذهبی در این دوره وجود دارد و هم آثاری که با نگاهی به اتفاقات روز منطقه ساخته شده‌ است. همین‌طور فیلم‌هایی داریم که با نگاهی اجتماعی درباره مسائل و معضلات مختلف هشدار و تذکر می‌دهند. از آنجایی که بچه‌های عرصه فیلم کوتاه خیلی بی‌واسطه‌تر از فعالان سینمای حرفه‌ای در اجتماع حضور دارند و نکات را بهتر می‌بینند شاید آسیب‌شناسی آنها دقیق‌تر و درست‌تر باشد. از سوی دیگر نمایش زیبایی‌ها و جلوه‌هایی از ایران اسلامی که شاید کمتر در سینمای حرفه‌ای شاهد آن بوده‌ایم، یکی دیگر از محاسن عرصه فیلم کوتاه است. چون سینمای بلند به دلیل گیشه و چرخش اقتصادی سراغ مسائلی می‌رود و گاهی طوری جامعه را شیک و پرزرق و برق نشان می‌دهد که شاید خیلی واقعی به نظر نرسد، اما در فیلم کوتاه امکان نمایش بیشتر فرهنگ و سنت و آیین و رسوم ایرانی و اسلامی مناطق مختلف کشورمان وجود دارد. مثلا در همین جشنواره فیلم مستندی را از یکی از استان‌های به اصطلاح محروم کشور دیدم که جلوه زیبایی از آن ناحیه را نشان می‌داد، بطوری که اگر این اثر در جشنواره‌های دنیا به نمایش دربیاید خیلی‌ها علاقه‌مند به دیدن چنین مکان‌هایی می‌شوند. این یکی از مصداق‌های متفاوت و ارزشمند سینمای کوتاه با سینمای بلند و حرفه‌ای است.

یکی از خصوصیات همیشگی جشنواره فیلم کوتاه معرفی استعدادهای تازه در هر دوره است. امسال هم چهره‌های جدیدی کشف و معرفی شده‌اند؟

بله، در این دوره هم شاهد معرفی چند پدیده فیلمسازی هستیم که بیشتر آنها هم شهرستانی‌اند. کارهای همگی این استعدادهای تازه نفس سرشار از مولفه‌های بومی و ایرانی و اسلامی است که بسیار مورد توجه مخاطبان واقع شده.

برای بیشتر دیده شدن آثار برگزیده این جشنواره و اساسا فیلم‌های برتر تولیدی انجمن سینمای جوانان تمهیدی اندیشیده‌اید؟ مثلا این فیلم‌ها در تلویزیون و شبکه نمایش خانگی توزیع یا در قالب گروه هنر و تجربه اکران شوند؟

بله، فعالیت گروه هنر و تجربه که اتفاق بسیار مبارکی برای سینمای ایران است و براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته بزودی شش فیلم انجمن سینمای جوانان هم در این راستا به نمایش گذاشته خواهد شد. فکر می‌کنم راه درست نمایش این فیلم‌ها در سینماها همین مسیر باشد. درخصوص رسانه فراگیر تلویزیون هم ما امسال تعامل خوبی با رسانه ملی داشته‌ایم و شبکه‌های یک، سه، چهار و تهران با محوریت و تاکید بر معرفی استعدادهای جوان و گمنام فیلمسازی کشور بخصوص شهرستانی به طور روزانه این رویداد مهم سینمایی را مورد پوشش قرار می‌دهند. ضمن این‌که مدیران شبکه‌های مختلف تلویزیونی هم بسیار آماده و علاقه‌مند نمایش فیلم‌های کوتاه هستند، منتها ما منتظریم که با بهبود وضع مالی امکان خرید و حق پخش این آثار فراهم شود و این فیلم‌ها برای طیف گسترده مخاطبان تلویزیونی به نمایش درآید. جدا از اینها با یکی از شبکه‌های تلفن همراه در کشور تفاهم‌نامه‌ای امضا کردیم تا امکان پخش برخی از فیلم‌های کوتاه برتر از اینترنت موبایل آن شبکه هم مهیا شود که می‌تواند اتفاق مثبتی در زمینه نمایش آثار این عرصه باشد.

فکر می‌کنید الان اصلی‌ترین نیاز 59 دفتر فعال انجمن سینمای جوانان در نقاط مختلف کشور چیست؟

بیشتر شهرهای کشور علاقه‌مند هستند که صاحب دفتر انجمن سینمای جوان باشند، اما واقعا برآورده شدن این خواسته از توان ما خارج است. به همین دلیل مدیریت استانی را در انجمن پیاده کردیم که مراکز هر استان به وضعیت آموزش و تولید فیلم‌های کوتاه و انجمن رسیدگی کنند. اما به لحاظ تجهیزات و آموزش و امکانات مالی و پشتیبانی اداره همین 59 شهر هم برای ما بسیار سخت است و با مشکلات مالی زیادی روبرو هستیم.

برای حمایت از فیلمنامه‌های برتر چه برنامه‌ای دارید؟

همه اختیارات به خود مراکز استان و شورای تولید مستقر در آنجا واگذار شده و تلاش ما این است که از هر فیلمسازی که به تشخیص این شوراها از توان و ظرفیت خوبی برای پشتیبانی برخوردار است، حمایت کنیم. این حمایت هم به همان میزانی است که بچه‌های تهران از آن بهره‌مند می‌شوند و هیچ تفاوت و تبعیضی در این ارتباط وجود ندارد. در واقع از طرح‌ها و فیلمنامه‌های خوب که به تائید شورای تولید رسیده باشد، به شکل حرفه‌ای با پرداخت سه میلیون تا 20 میلیون تومان حمایت خواهد شد. الان با این شرایط 70 فیلم در سراسر کشور با حمایت انجمن سینمای جوانان در دست تولید است.

از برگزاری جشنواره در پردیس سینمایی ملت رضایت دارید؟ چون گویا هنوز برخی فیلمسازان و تماشاگران سینما فلسطین را به دلیل دسترسی بیشتر ترجیح می‌دهند.

رضایت داریم، اما به هرحال ما ناگزیر به این انتخاب بودیم. چون در پردیس ملت ما به نسبت سینما فلسطین فضای بیشتری برای نمایش آثار در اختیار داریم و امسال چهار سالن را برای پخش فیلم‌ها در نظر گرفته‌ایم. البته می‌دانیم که سینما فلسطین محاسنی چون وجود در مرکز شهر و دسترسی راحت‌تر دارد، اما امکانات محدودترش نسبت به پردیس ملت ما را به این سمت سوق داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها