مجسمه زندانی بی‌گناه ساخته ‌شد

اثبات بی​گناهی مرد سیاهپوست 10 سال بعد از مرگش

به اتهام جرمی که مرتکب نشده بود، به زندان افتاد و همان‌جا جان سپرد. تیم کول زمانی که محاکمه شد، دانشجوی دانشگاه مهندسی تگزاس بود. او به اتهام تجاوز به دختری بیست ساله به نام میشل مالین در سال 1985 محاکمه و به 25 سال حبس محکوم شد اما سال 2009، آزمایش دی.ان.ای نشان داد تیم کول بی‌گناه بوده است.
کد خبر: ۷۲۵۸۷۹
اثبات بی​گناهی مرد سیاهپوست 10 سال بعد از مرگش
البته دیگر برای اثبات این موضوع خیلی دیر شده بود چون مرد بی‌گناه 10 سال قبل از آن در سی و نه سالگی به دلیل ابتلا به ناراحتی قلبی ناشی از بیماری آسم در زندان فوت شده بود.

کسانی که کول را دوست دارند، می‌گویند جامعه تگزاس هرگز نخواهد توانست ظلمی را که در حق او شده جبران کند اما شورای شهر لابوک ـ محل زندگی متوفی ـ می‌خواهد مطمئن شود کول و ماجرایش فراموش نخواهند شد به همین دلیل مجسمه‌ای از کول در محوطه دانشگاهی دانشگاه مهندسی تگزاس رونمایی شده است. این مجسمه برنز در پارک یادبود تیم کول نصب شده است.

کول پشت میله‌های زندان، هرگز ایمان خود را از دست نداد. او به خواهرش کارن کنارد، تنها آمریکایی سیاهپوستی که آن زمان دانشجوی حقوق دانشگاه تگزاس بود،می‌گفت نباید درسش را رها کند. او در نامه‌ای به خواهرش نوشته بود: من هنوز هم به سیستم قضایی امید دارم، حتی در حالی‌که سیستم قضایی مرا باور نمی‌کند.

کنارد سرانجام مدرکش را گرفت و در آستین تگزاس وکیل مدافع شد. طرز فکر برادرش، به کل خانواده سرایت کرد. خانواده او نمی‌دانستند این مرد همه پول‌هایی را که از کار کردن در زندان به دست می‌آورد به آن سوی میله‌ها می‌فرستد تا صرف امور خیریه شود. برادر این مرد می‌گوید:او می‌دانست نمی‌تواند به خودش کمک کند اما می‌تواند به دیگران یاری برساند و برای حل مشکلات آنها قدمی بردارد.

کول هیچ‌گاه به ارتکاب تجاوز اعتراف نکرد،حتی زمانی که به او پیشنهاد شد اگر اعتراف کند، به وی عفو مشروط خواهند داد اما این پیشنهاد را رد و بر بی‌گناهی‌اش اصرار کرد. سرانجام سال 2007، همکلاسی کول به نام جری جانسون که بشدت عذاب‌وجدان داشت و نمی‌دانست کول مرده، نامه‌ای به او نوشت و گفت حاضر است تست دی.ان.ای انجام دهد تا مشخص شود کول قربانی شده و مجرم اصلی اوست، این آزمایش دو سال بعد انجام شد.

یک عضو شورای شهر می‌گوید:کول همیشه می‌گفت من به کاری که انجام نداده‌ام، اعتراف نخواهم کرد. او حیثیت‌اش را ارزان به دست نیاورد. این یکی از دلایلی است که کول همیشه به یاد خواهد ماند. دولت قدرت بی‌بدیلی دارد که می‌تواند زندگی یا آزادی یک نفر را بگیرد. زمانی که اشتباهی می‌کنیم، باید آن را بپذیریم و تا جایی که می‌توانیم تغییر ایجاد کنیم تا نقایص برطرف شود.

مجسمه‌ای که از تیم کول ساخته شده، 13 فوت ارتفاع دارد و در محل وقوع جرم قرار گرفته است. مجسمه او مقابل چشمان دانشجویان حقوق، وکلای مدافع و قضات آینده، خواهد ماند تا همیشه در ذهن خود داشته باشند که انسانیت فراتر از قانون است. دوستان و خانواده کول و چند مقام قضایی تگزاس در مراسم رونمایی از این مجسمه حضور داشتند. دادگاه، کول را سال 2010 از اتهامش تبرئه کرد، در حالی که او از دنیا رفته بود. یکی از مقامات در مراسم رونمایی از مجسمه در این‌باره گفت:داستان تیم کول در تاریخ ماندگار خواهد شد و الهام‌بخش بسیاری خواهد بود.

مالین، قربانی تجاوز نیز که کول را به اشتباه شناسایی کرده و باعث بازداشت و محکومیت او شده بود، اجازه یافت تا در مراسم شرکت کند. او پس از آن‌که متوجه اشتباه خود شد، تلاش زیادی برای اعاده حیثیت از خانواده کول انجام داد.

مادر کول به مالین گفته بود تو هم یک قربانی هستی. همان‌طور که پسر من بود.مالین در مراسم رونمایی از مجسمه درباره مادر کول گفت: او زن بسیار بزرگی بود. اولین بار که او را دیدم، مقابل من ایستاده بود و عکس پسرش را به سینه‌اش فشار می‌داد. او به من گفت کاری می‌کنم که سختی‌هایی که او کشیده و مرگش بی‌نتیجه نباشد.

این زن یک سال بعد از تبرئه پسرش فوت شد. او که این امکان را داشت که از سیستم به خاطر اشتباهشان شکایت کند، اما گفت تنها چیزی که می‌خواهد این است که مردم پسرش را به یاد داشته باشند و اکنون به آرزویش رسیده است. (ضمیمه تپش)

منبع: سی.ان.ان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها