تاریخ شفاهی ایل شاهسون بغدادی به رایت فتح السلطان

تاریخ شفاهی ایل شاهسون بغدادی به روایت فتح السلطان به مستندسازی این تاریخ شفاهی پرداخته است.
کد خبر: ۷۲۳۰۰۱
تاریخ شفاهی ایل شاهسون بغدادی به رایت فتح السلطان

ایل شاهسون از ایل‌های بزرگ ایران است که بنا به روایتی در زمان شاه عباس صفوی از گرد آمدن چندین ایل تشکیل شد تا نیرویی در برابر قزل‌باش‌ها باشد. بنا به روایت‌های دیگر،‌ ایل شاهسون از ایل‌های مهم و بزرگ آسیای صغیر بوده که زمان شاه عباس به منطقه آْذربایجان کوچ نموده و در ایران پراکنده شده‌اند.

علی اکبر خان فتح‌السلطان فرزند عبدالعلی‌خان، آخرین گنجینه ایل شاهسون بغدادی با عشق به ایل زندگی کرد، در طول حیاتش همواره خدمات صادقانه و خالصانه‌ای در راه ایل به انجام رساند.

«تاریخ شفاهی ایل شاهسون بغدادی» تالیف هرمز محیط با گرد‌آوری اسناد، عکس‌ها و مدارک تاریخی ایل شاهسون و تطبیق آن با روایت فتح‌السلطان(آخرین گنجینه ایل شاهسون بغدادی) به مستند‌سازی این تاریخ شفاهی پرداخته است.

«تاریخ شفاهی ایل شاهسون بغدادی» در سه فصل نگاشته شده است:

فصل اول- تاریخ شفاهی ایل شاهسون بغدادی به روایت فتح‌السلطان

نخستین فصل کتاب در قالب 6 بخش با عناوین «ایل شاهسون در تاریخ»، «شاهسون بغدادی در دوران کریم‌خان زند»، «شاهسون بغدادی در دوران قاجار»، «شاهسون بغدادی در دوران مشروطه»، «شاهسون بغدادی در دوران رضاخان» و «احیای ایل شاهسون بغدادی» تدوین شده است.

فصل دوم- ساختار اجتماعی و فرهنگی ایل شاهسون بغدادی

نویسنده در فصل دوم کتاب، امور اجتماعی و نظامی ایل شاهسون بغدادی را مورد مطالعه و بررسی قرار می‌دهد و به موضوع‌هایی چون مذهب این ایل، مقام‌ها و رده‌های رسمی ایل، مجمع ریش‌سفیدان، درجه‌های نظامی در ایل شاهسون بغدادی و اوضاع چگونگی انتخاب برای جایگاه‌های مهم ایل شاهسون می‌پردازد.

در این فصل همچنین «بزرگان و نامداران ایل» معرفی شده‌اند. افرادی که در این بخش به آن‌ها اشاره شده، نامداران و شخصیت‌هایی هستند که در تاریخ ایل تاثیرگذار بوده و یا برخی از سرگذشت‌های آنان گوشه‌هایی از تاریخ شاهسون را روشن می‌کند.

فصل سوم- گفت‌وگو، شعر و مقاله درباره ایل شاهسون بغدادی

در بخش سوم کتاب، سازمان اجتماعی ایل شاهسون بغدادی و سطوح اجتماعی و سلسله مراتب ایل بررسی می‌شود. «گفت‌وگو با فتح‌السلطان»، «گپی با دوستان هم‌ایلی» و «چند بیت درباره ایل» در این فصل کتاب گنجانده شده است.

«تاریخ شفاهی ایل شاهسون بغدادی» تالیف هرمز محیط در 598 صفحه از سوی نشر نگارینه در سال 92 منتشر شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها