در گفت و گو با شبکه ان بی سی آمریکا مطرح شد

واکنش روحانی به استراتژی اوباما برای نابودی داعش

مبارزه پدیدآورندگان داعش با تروریسم طنز است

رئیس جمهور با اشاره به اینکه تروریسم یک خطر جهانی رو به رشد است گفت طنز داستان این است که کشورهایی که گروه های تروریستی را تربیت و تجهیز کرده و مورد حمایت مالی قرار داده اند امروز ، ناگهان به دنبال مبارزه با این گروه های تروریستی هستند.
کد خبر: ۷۱۷۵۲۷
مبارزه پدیدآورندگان داعش با تروریسم طنز است

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، رئیس جمهور در دیدار معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه اسلواک تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از اراده اسلواک برای افزایش سطح رایزنی‌ها و همکاری‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی استقبال می‌کند.

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی سابقه روابط دو کشور را بسیار مثبت و تاریخی دانست و اظهار داشت: سابقه تاریخی موجود بین دو کشور زمینه بسیار خوبی است تا روابط و همکاری خود را در بخش های مختلف توسعه دهیم.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: اگر چه در سال های گذشته به خاطر شرایط تحریم ظالمانه سطح روابط مقداری کاهش یافته است اما شرایط کنونی می تواند آغاز بسیار خوبی برای شروع مجدد توسعه روابط دو کشور در زمینه های اقتصادی، علمی و فرهنگی باشد.

آقای روحانی با اشاره به صحبت های معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه اسلواک مبنی بر اراده کشورش برای همکاری با ایران در زمینه‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی اظهار داشت: درخصوص روابط دوجانبه ظرفیت های بسیار خوبی در دو کشور، نه تنها در عرصه اقتصادی بلکه در بخش های فرهنگی، علمی و گردشگری وجود دارد که آمادگی داریم همه ظرفیت ها را فعال کنیم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه درخصوص مسائل منطقه ای نگرانی های زیادی وجود دارد، به شرایط مردم غزه، جنایات تروریست ها در سوریه و عراق پرداخت و گفت: کشتار مردم بیگناه در این مناطق به دست تروریست ها بسیار تأسف‌بار و نگران کننده است البته این نگرانی ها صرفاً مخصوص منطقه خاورمیانه نیست و در سایر مناطق جهان نیز ناامنی و بی ثباتی نگران کننده است.

آقای روحانی با اشاره به اینکه تروریسم یک خطر جهانی رو به رشد است ، اظهار داشت: طنز داستان این است که کشورهایی که گروه های تروریستی را تربیت و تجهیز کرده و مورد حمایت مالی قرار داده اند امروز ، ناگهان به دنبال مبارزه با این گروه های تروریستی هستند.

رئیس جمهور افزود: البته معتقدیم هر کشوری که صادقانه اعلام کند از این به بعد به دنبال مبارزه با تروریسم است باید توبه آنها را قبول کرد.

روحانی تأکید کرد: خارج از برخی شعارها که مطرح می شود، امروز باید کشورهای جهان برای از بین بردن تروریسم دست به دست هم بدهند و حداقل صدای واحد و رسایی علیه تروریسم وجود داشته باشد.

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه در زمینه مسائل بین المللی هم موضوعات فراوانی وجود دارد که می توان در آن زمینه ها با یکدیگر رایزنی و همکاری کرد، اظهار داشت: اگر چه اسلواکی عضو 1+5 نیست ولی عضو اتحادیه اروپاست و می تواند در به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای و توافق جامع مؤثر باشد.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران در زمینه مذاکرات هسته ای کاملا جدی است، گفت: امیدواریم طرف های ما هم در این مذاکرات جدی باشند تا بتوانیم در زمان باقیمانده به توافق جامع دست پیدا کنیم و امیدوارم کلمه تحریم از روابط جهانی حذف شود به‌خصوص تحریم های کوری که مواد غذایی، دارویی و تجهیزات پزشکی مردم را تحت تأثیر قرار می دهد.

آقای روحانی خاطرنشان کرد: در موضوع هسته ای اولا معتقدیم که سلاح کشتار جمعی از جمله سلاح هسته ای، بسیار خطرناک است و باید از کل جهان جمع آوری شود.

وی تأکید کرد: معتقدیم که خاورمیانه باید عاری از سلاح های کشتار جمعی به ویژه سلاح هسته ای باشد و این طرح را سال‌هاست که به سازمان ملل داده ایم.

رئیس جمهور تصریح کرد: همانطور که بارها و به صراحت اعلام کرده ایم که داشتن سلاح هسته ای و کشتار جمعی را اقدام نادرستی می دانیم ولی در عین حال همه کشورها حق دارند از فناوری صلح آمیز هسته ای برخوردار باشند.

وی افزود: امروز این فناوری در اکثر بیمارستان های جهان برای تشخیص و درمان بیماری‌ها و در تولید برق و بخش کشاورزی استفاده فراوانی دارد و نباید کشوری از این فناوری محروم باشد.

معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه اسلواک نیز در این دیدار با اظهار خرسندی از سفر به ایران که در تاریخ 15 ساله گذشته روابط دو کشور برای اولین بار انجام گرفته است، اظهار داشت: اولین هدف این سفر توسعه روابط دوجانبه است و نشانه این است که در تقویت همکاری های خود با ایران جدیت داریم.

میرو سلووکجکک، همکاری های منطقه ای را هدف دیگر سفر خود به جمهوری اسلامی ایران بیان کرد و گفت: شرایط امنیتی جهان خطرناک شده است و نیازمند آن هستیم که با یکدیگر برای خروج از این شرایط راه حل های مناسبی پیدا کنیم.

وزیر امور خارجه اسلواک، تقویت همکاری های بین المللی و جهانی را هدف دیگر سفر خود دانست و افزود: اسلواک از نقش و جایگاه ایران به عنوان یک بازیگر منطقه ای و بین المللی حمایت می کند.

وی با اشاره به مذاکرات هسته ای ایران با 1+5 و اظهار امیدواری برای رسیدن به راه حل برد - برد گفت: مذاکرات هسته ای سخت و حساس است ولی امیدواریم به راه حل برد - برد برسد و همه بتوانند از آن سود ببرند.

وزیر امور خارجه اسلواک تصریح کرد: امیدوارم کلمه تحریم از دایره لغات موجود در جهان حذف شود و به جای آن کلمه همکاری قرار گیرد.

وی با اظهار نگرانی از پدیده تروریسم گفت: معتقدیم باید از ظرفیت همه کشورها به ویژه ایران در زمینه مقابله با تروریسم استفاده شود.

وزیر امور خارجه اسلواک افزود: کشور من در بخش های اقتصادی از انرژی هسته ای استفاده می کند و معتقدیم هر کشوری باید بتواند از فناوری صلح آمیز هسته ای بهره‌مند شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها