گفت‌وگو با فریبا دلیری، کارگردان نمایش «جادوگر کوچولو»

تئاتر ما توانِ رقابت با انیمیشن‌های خارجی را دارد

جشن شاد عروسک‌ها در شهر

شنبه هفته آینده کارناوال عروسکی پانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی «تهران- مبارک» از مسیر خیابان فلسطین تا محوطه تئاتر شهر راه خواهد افتاد تا در پایان فاطمه معتمدآریا زنگ افتتاح این جشنواره را در تئاتر شهر به صدا درآورد. دبیر اجرایی جشنواره از تمام خانواده‌ها دعوت کرد همراه با کودکان‌ وعروسک‌هایشان در کارناوال افتتاحیه شرکت کنند.
کد خبر: ۷۱۵۳۳۸
جشن شاد عروسک‌ها در شهر

به گزارش جام‌جم، پانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی تهران - مبارک میزبان 21 گروه نمایشی است که از شنبه بیست و دوم شهریور در پایتخت روی صحنه می‌روند تا روزهای شاد این دوره از جشنواره را برای کودکان رقم بزنند.

روز گذشته مرضیه برومند، دبیر جشنواره و پیمان شریعتی،‌ دبیر اجرایی جشنواره در نشستی خبری حاضر شدند و درباره برگزاری جشنواره و برنامه‌های آن توضیحاتی ارائه کردند. برومند در ابتدای این نشست گفت: همه چیز آرام است، البته هنوز پول نداریم و مثل همیشه امیدواریم که پول می‌رسد!

او سپس به ارائه توضیحاتی درباره برگزاری جشنواره پرداخت و گفت: روز شنبه زنگ افتتاحیه نمایش توسط فاطمه معتمدآریا نواخته خواهد شد.

این برنامه ساعت 16 برگزار می‌شود و قرار است در این ساعت نمایشگران عروسکی همراه با عروسک‌هایشان در دبیرخانه جشنواره واقع در خیابان فلسطین گرد هم بیایند و کارناوال عروسک‌ها از خیابان فلسطین تا محوطه باز تئاتر شهر حرکت کند و پس از آن معتمد آریا زنگ افتتاح جشنواره را در تئاتر شهر به صدا در‌آورد.

دبیر پانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران- مبارک درباره گروه‌های خارجی حاضر در جشنواره گفت: در بخش بین‌الملل، آثاری از کشورهای صربستان، اسپانیا، هلند، چین، ارمنستان، افغانستان، آلمان و کردستان عراق اجرا می‌شوند و در کنار اینها، یک گروه از آمریکا هم حضور دارد.

او ادامه داد: جالب اینجاست که دستمزد این گروه بسیار بالا بود، اما وقتی من و آقای بهروز غریب‌پور که در بخش دعوت از مهمانان خارجی ما را همراهی می‌کرد، شرایط را برای این گروه توضیح دادیم و خواستار تعاملات فرهنگی شدیم، آنها برخورد خیلی خوبی با ما داشتند و حاضر شدند به‌صورت رایگان در جشنواره شرکت کنند.

دبیر جشنواره تئاتر عروسکی تهران- مبارک هرچند از همراهی شهرداری و نهادهایی مانند صداو سیما و میراث فرهنگی با این دوره از جشنواره قدردانی کرد، اما در عین حال از همراهی نکردن بخش تئاتر شهرداری و فرهنگسراها انتقاد کرد.

برومند در ادامه این نشست، درباره حضور کمرنگ کشورهای مسلمان در این دوره از جشنواره تئاتر عروسکی توضیح داد: برخی از این آثار کیفیت مناسبی نداشتند و برخی دیگر هم با وجود گروه مسلمانشان، با شرایط فرهنگی و شئون کشور ما هماهنگ نبودند. با این حال یک گروه از افغانستان را بدون در نظر گرفتن کیفیت کارش دعوت کردیم چون فکر کردیم خوب است که با ما ارتباط فرهنگی داشته باشند.

مرضیه برومند با ارائه توضیحاتی درباره آثار شهرستانی شرکت کننده در این دوره از جشنواره افزود: تعداد این آثار به دلخواه من نبود و طبیعی بود بچه‌های شهرستانی هم کمی دلگیر شوند. با این حال تلاش کردیم بچه‌هایی که آثارشان رد شده، در طول جشنواره حضور داشته باشند، هم کارها را ببینند و هم خوش بگذرانند.

در این نشست پیمان شریعتی، مدیر اجرایی جشنواره تئاتر عروسکی تهران- مبارک هم درباره همراهی نهادهای مختلف در این دوره از جشنواره گفت: امسال بعد از مدت‌ها شاهد آرم بسیاری از ارگان‌ها در پوستر جشنواره تئاتر عروسکی هستیم ضمن این‌که جامعه صنفی نمایشگران عروسکی هم بخوبی در کنار ماست و امیدواریم بچه‌های عروسکی قدر این موقعیت را بدانند. او از تمام خانواده‌ها دعوت کرد روز شنبه همراه با کودکان‌ وعروسک‌هایشان در کارناوال افتتاحیه شرکت کنند.

شریعتی با ارائه توضیحاتی درباره سایت جشنواره و کاتالوگ آن یادآور شد: به خاطر حفظ محیط زیست که از اول مد نظر خانم برومند بوده، بولتن جشنواره روی سایت منتشر می‌شود و به صورت روزنامه دیواری هم در سالن‌های میزبان قرار می‌گیرد.

او در پاسخ به پرسشی درباره کوتاه بودن مسیر کارناوال عروسک‌ها گفت: خوشبختانه از روز اول فرمانداری و شهرداری با ما همراه بودند، اما خودمان می‌خواستیم مسیر کوتاه باشد تا سریع‌تر بخش اصلی جشنواره آغاز شود.

این هنرمند تئاتر در پاسخ به پرسشی درباره اجرای بعضی از نمایش‌ها به مدت چند روز در جشنواره توضیح داد: امسال مدت زمان جشنواره به هفت روز افزایش پیدا کرد تا مخاطبان بیشتری بتوانند از آثار آن دیدن کنند. البته بسیاری از گروه‌ها عوامل مشترک داشتند و خواستار سالن‌های بلک باکس بودند به همین دلیل قدری محدودیت داشتیم، اما هر جا امکان داشته است، برای نمایش‌ها چند اجرا گذاشته‌ایم تا تماشاگران بیشتری امکان دیدن آثار را داشته باشند.

شریعتی درباره همراه نبودن کانون پرورش فکری در این دوره از جشنواره تئاتر عروسکی نیز گفت: همزمان با برنامه‌ریزی ما، مدیریت تئاتر کانون عوض شد و متأسفانه امسال کانون میزبان جشنواره نیست هر چند بخشی از کارهای کودک می‌توانست آنجا اجرا شود.

تیزرهای جشنواره تئاتر عروسکی از شبکه‌های تلویزیونی پخش می‌شود و 220 بیلبورد جشنواره هم در سطح شهر تهران نصب خواهد شد.

در این دوره از جشنواره رسول نجفیان به طور داوطلبانه نمایشی را با گروهی آماتور که ساکنان اطراف فرهنگسرای بهاران هستند، آماده اجرا کرده که در طول جشنواره در این فرهنگسرا به صحنه می‌رود.

همچنین نمایشگران عروسکی ساعت 9 صبح جمعه بیست و یکم شهریورماه در آستانه برگزاری جشنواره، از مقابل تالار وحدت به بهشت زهرا (س) می‌روند و با حضور در قطعه هنرمندان، به هنرمندان در گذشته تئاتر عروسکی ادای احترام می‌کنند.پیش فروش بلیت‌های جشنواره از امروز آغاز می‌شود. بلیت نمایش‌های سالن اصلی تئاترشهر با ۱۵ هزار تومان و بلیت نمایش‌هایی که در سالن‌های چهارسو، سایه، سنگلج، قشقایی، حافظ، فردوسی و هنر اجرا می‌شوند با قیمت ۱۲ هزار تومان به فروش می‌رسد. قیمت بلیت بقیه تالارهای نمایشی از جمله موزه انتظامی و کارگاه نمایش ده هزار تومان است.پانزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران- مبارک بیست و دوم تا بیست و نهم شهریورماه در تهران برگزار می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها