گفت‌وگوی «جام‌جم» با دکتر علی‌اصغر فهیمی‌فر استاد پژوهش هنر

فرهنگ خودی را بشناسیم رسانه خود را خواهیم داشت

مبانی راهبردی شکل‌گیری انقلاب اسلامی

مطالعه و پژوهش درباره انقلاب اسلامی از حیث نظری طیف گسترده‌ای از قبیل نظریه‌های ساختاری، روان‌شناسی اجتماعی، جنبش‌های اجتماعی و نظریه‌‌های عاملیت (کارگزاری) را شامل می‌شود.
کد خبر: ۷۰۴۸۴۰
مبانی راهبردی شکل‌گیری انقلاب اسلامی

کتاب «مبانی راهبردی شکل‌گیری انقلاب اسلامی» نوشته دکتر سیدمحمد حسینی پژوهش جدیدی است که مدعی است منظری نو به انقلاب اسلامی و پیامدهای آن داشته است. مفروض اصلی نویسنده این است که ناتوانی کارشناسان از پیش‌بینی این تحول در ایران به نوعی ضعف نظریه‌های انقلاب را می‌نمایاند و به همین دلیل چارچوب خاص خود را براساس نوعی نگاه متفاوت و براساس مراجعه به آرا و نظرات 30 نفر از اندیشمندان کشورهای گوناگون در گستره جهانی آزمون می‌کند.

این کتاب قصد دارد با ارائه یک الگوی نظری، خط تمایزی میان مبانی راهبردی و شکل‌دهنده انقلاب اسلامی با عوامل موثر در شکل‌گیری انقلاب ترسیم کند.

به همین منظور در فصل اول به مهم‌ترین نظریه‌های مطرح شده درباره ریشه‌ها و عوامل مؤثر در شکل‌گیری انقلاب اسلامی بویژه از سوی نظریه‌پردازان غیرایرانی اشاره دارد تا از این طریق نسبت قرابت یا دوری این نظریه‌ها از الگوی نظری پیشنهادی برای انقلاب اسلامی مشخص شود. به همین دلیل مطالب کتاب از نظریه‌هایی شروع می‌شود که با الگوی نظری کتاب قرابت کمتری دارد و به ترتیب به طرح نظریه‌هایی می پردازد که به الگوی نظری پیشنهاد شده در این مقاله نزدیک‌تر است. نویسنده تلاش کرده از میان مصاحبه‌های صورت گرفته با اندیشمندان و سیاستمداران برجسته دنیا در مورد انقلاب اسلامی، یک الگوی نظری استخراج و فهمی از مبانی شکل‌دهنده انقلاب اسلامی ارائه کند.

مبانی راهبردی شکل‌گیری انقلاب اسلامی به طور کلی چهار عامل اصلی را با عنوان حلقه‌های چهارگانه شکل‌گیری انقلاب اسلامی شامل معنویت‌گرایی، تشیع و روحانیون شیعه، بیگانه‌ستیزی و رهبری امام خمینی(ره)، به عنوان الگوی نظری در شکل‌گیری انقلاب اسلامی معرفی می‌کند.

در فصل دوم، نویسنده با انجام مصاحبه با 30 تن از اندیشمندان در کشورهای گوناگون با قرائت‌های متنوع فکری تلاش کرده است به فهم واقعی‌تری از رهیافت متفاوت فکری درباره انقلاب اسلامی دست یابد و از طریق تحلیل محتوای متن مصاحبه‌ها الگوی نظری مطرح شده در کتاب را دریابد.

کتاب مبانی راهبردی شکل‌گیری انقلاب اسلامی نوشته سیدمحمد حسینی، استاد رشته روابط بین‌الملل است. وی پیشتر سابقه کار سفارت کشورمان در سنگال و عربستان را نیز بر عهده داشته است. این کتاب در 239 صفحه و با شمارگان 1000 نسخه از سوی موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین‌المللی الهدی منتشر شده است.

newsQrCode
برچسب ها: کتاب مطالعه پژوهش
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها