سرانه مصرف آب 34 لیتر کاهش یافت

تنش آبی در شهرهای بالای 500هزارنفر

قائم مقام وزیر نیرو با اعلام اینکه نسبت به 8 سال گذشته سرانه مصرف آب هر نفر در ایران از 270 لیتر در شبانه روز به 236 لیتر کاهش یافته است گفت: با کمک مردم می توانیم از تابستان بدون ایجاد مسائل آبی عبور کنیم.
کد خبر: ۶۹۳۹۰۳
تنش آبی در شهرهای بالای 500هزارنفر

ستار محمودی با اعلام اینکه در 12 کلانشهر بالا 500 هزار نفر جمعیت کشور از جمله تهران در مرز تنش آبی قرار داریم، گفت: البته بررسی روند بارش ها و روان آب ها از قبل نشان داده بود که در این زمینه وضعیت مناسبی نداریم.

قائم مقام وزیر نیرو افزود: وقتی آب کم می شود شهرهای بزرگ به دلیل فراوانی جمعیت دچار مشکلات خاص خود می شوند. از اواخر دی ماه سال گذشته تلاش شد تا علاوه بر پیش بینی برخی تمهیدات، تاسیسات آبی نیز آماده خدمات رسانی باشند.

وی گفت: علاوه بر این، از اوایل امسال به صورت کامل مجموعه بخش آب کشور در حالت آماده باش قرار گرفت و آبرسانی به شهرهای دارای مشکل تحت مدیریت است اما ما در این راستا که در یک حالت تنگنا قرار داریم و مردم باید در این بخش با کاهش 15 تا 20 درصدی مصرف آب، به وزارت نیرو کمک کنند.

محمودی با تاکید بر تلاش برای عبور تابستان از مشکلات آبی، افزود: تقریبا هر دو میلیمتر بارندگی می تواند 3 میلیاردمترمکعب آب ایجاد کند بنابراین 60 میلیمتر بارش عدد بالایی است. در سال جاری نسبت به بلندمدت 8 درصد کاهش بارندگی داریم ولی در بخش روان آب ها حجم آب 50 درصد کاهش یافته است.

این مقام مسئول در وزارت نیرو گفت: آمارهای موجود در بخش آب یک پیامی برای ما دارد و آن هم لزوم مدیریت برنامه ریزی شده و مدیریت مصرف در بخش آب است. از حدود 120 میلیاردمترمکعب منابع آب تجدیدپذیر کشور حدود 96 میلیاردمترمکعب در حال حاضر استفاده می شود.

محمودی با اشاره به اینکه 92 درصد کل منابع آبی کشور در کشاورزی، 6 درصد در شرب و 2 درصد نیز در صنعت مورد استفاده قرار می گیرد، افزود: علاوه بر مصرف 96 میلیاردمترمکعب آب تجدیدپذیر کشور، حدود 24 میلیاردمترمکعب نیز به عنوان سهم محیط زیست در نظر گرفته می شود.

وی درباره مصرف بیش از 2 برابر متوسط جهانی در ایران گفت: در زمانی که جمعیت مانند امروز نبود و شهرها به رشد فعلی نرسیده بودند، مصارف کمتر بود اما به لحاظ میزان مصرف، رفته رفته منابع آب کشور افت کرد و به سمتی رفتیم که این موضوع منظم شود.

قائم مقام وزیر نیرو میزان مصرف سرانه هر نفر را در حدود 8 سال پیش 270 لیتر عنوان کرد و افزود: در حال حاضر این میزان به حدود 236 لیتر رسیده است که نشان می دهد کاهش میزان مصرف آب، نوعی موفقیت بوده است.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها